Hjälp angående fång.

Jessica1987

Trådstartare
jag håller på och läser om hovsjukdomar och har läst flera gånger att man ska behandla fång med smärtstillande/antiinflammatoriska mediciner och sen verka till tvärtå.

Vill någon vara vänlig att berätta eller ännu hellre visa en bild på hur det ser ut när en häst har fått tvärtå?
Jag fattar ingenting...!:confused:

TACK!!

Sv: Hjälp angående fång.

Nån bild har jag inte, men hovslagaren verkar alltså hoven rakt av framme i tån, istället för att låta den vara rundad så som den normalt är. det gör man för att hoven lättare ska rulla över.
Alltså...fattar du?

Dels för att underlätta överrullningen när hästen går, och därmed lindra smärtan. Men också för att hovbenet ska växa i läge igen.

Ok!!! Så hovbenet växer tillbaka??
Utveckla gärna!!*nyfiken i en strut igen*

När hästen får hovbensrotation verkar man tvärtå för att hovbenet sen ska komma upp i rätt läge när hoven växer ut. Vet inte hur jag ska förklara det bättre, finns säkert någon annan.

ja hovbenet växer ut. Det gör väl dina naglar med även om du klippt dom eller hur?
Det är samma sak med utsidan av hoven på hästen.

Men genom att göra tån kortare vid fång så blir inte trycket lika stort för hästen och de får det lättare genom att just minska på trycket. Har hästen väldigt ont kan hovslagaren lägga på s.k. fångbeslag. Dessa ser ut som järnskor utan kappor men är mjukare för hoven.

hm.. var det något mer om fång och dess teknik du indrade har glömt bort vad du skrev. Jag har blivit väldigt insatt i fång då jag har haft fånghäst som vi valde att avliva. Tyvärr för mig men jag vet att hon fick det bättre. Även om jag fortfarande saknar henne väldans. Jag tänker inte skryta med att jag kan allt för det kan jag inte.. Men jag har pratat väldigt mycket med olika veterinärer. Olika hovslagare (t.o.m med de i hovslagarförbundets styrelse) för att få svar på mina viktigaste frågor.

Usch, nu blir jag gråtfärdig. Jag vet att efter allt jag tagit reda på om fång, så har jag valt rätt. Men för mig finns hon kvar. För mig finns min älskling runt oss, för jag vet at hon har det bra.

Tack då förstår jag, vi har haft en föreläsning nu om fång också, så det har klarnat!

Tråkigt med din häst, men jag håller med dig, svåra fånghästar är mest elakt mot hästen att ha kvar!

visst är det så..

jag vill aldrig mina älsklingar illa. Så är det vad som är bäst så är det något som man gör. för dem. Men som sagt. Har svårt att prata om henne som :crazy: död. *sväjl* även om det gått ett halvår så :cry: har jag nog inte fattat det ännu riktigt.

Okej, Jag har nog inte velat fatta det. För mig finns hon någonstans men jag vet bara inte var. Hon finns :D min älskling

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 256
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 082
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka