Hjälp ang rumsrenhet

Y

yogurt76

Hej.. Behöver tips på sätt at få Chilli 13v rumsren... Vi har nu haft henne i en månad.. Har följt de rekomendationerna att gå ut efter det att hon har ätit, sovit och lekt och det funkar väl nästan.. Oftast så kissar hon på en gång efter det. Berömmer henne när hon lyckas.. Lyckas dock inte alltid.. Efter mat, vila, lek kan jag vara ute med henne i ca 10-15 min och hon gör inget.. sedan när vi väl kommer in då sätter hon sig.. Ibland hinner vi inte ut.. Brukar släppa ut henne på baksidan också och trots att dörren står öppen så sätter hon sig innanför.. Hon verkar inte ha fattat att det är ute man gör sina behov.. Verkar bara vilja leka ute också.. Dock må jag ge henne ett possitivt omdömme då hon är helt rumsren på natten.. Lägger oss vid 23 tiden och sover till Sex - sju tiden

Vad ska jag göra.. behöver tips och hjälp på hur det skall lösa sig då maken börjar tappa tålamodet?

Sv: Hjälp ang rumsrenhet

Det är sällan valpar är helt 100%-igt rumsrena före 5 månaders ålder, så maken bör lära sig lite tålamod...

Anledningen till detta är att de, precis som bebisar inte har någon större knipförmåga utan när de är nödiga så sätter de sig tämligen omgående.

Konsekvens och tålamod, är vad som gäller :D

Min tik var inte helt rumsren förrän vid nästan 9-10 månaders ålder... (Sov dock alltid hela nätterna.) Iofs var hon sen, men som Gnist skriver; små valpar kan inte kontrollera när det kommer.

Jamen då räcker ju inte 10-15min.

Efter mat, sovstund, lek så på på med kopplet och gå iväg. Släpp inte bara ut henne på gräsmattan.

Det innebär naturligtvis en del jobb, och det är en hel del jobb med djur.

Naturligtvis går jag längre promenader med henne också mellan dessa.. Det är just vid dessa tre stunder (mat, vila lek) som vi går ut lite kortare..

Ibland tar det tid. Snart funkar det nog. Men oftas när dom blir lite äldre kan man få bakslag. Men det är bara en kortare period. Lycka till och kämpa på.

Mina hundar har varit rumsrena vid 6-8 månaders ålder trots träning från dag ett. Man kan inte göra mer än att visa vad som är rätt och vänta på att de förstår!!

Min tjej fattade detta mycket snabbt. Visst blev det någon olycka. Hon va tar vid 4 mån. Men så fick hon urinvägsinfektion och kissade inne.
Men när allt va bra så kunde hon kissa ute.
Jag släppte ut henne på vår tomt. Gick på samma ställe varje gång så det luktade kiss . Det gick bra.

Men det blev lite svårt att få henne kissa borta och bajsa. Hon gjorde det hemma på tomten. Men nu kan hon gör bra.
Va envis samma samma hela tiden.
Kissar hon inne gå ut direkt.
Lycka till

Vår senaste valp vi hade blev rumsren på 1 vecka :D
Han var 10 veckor när vi köpte honom och inte tränad överhuvudtaget.
Vi gick ut med honom 1 gång i timmen...dock ej på natten.
Ingen mat eller vatten efter klockans 18 på kvällen.
Sedan dess har han ALDRIG gjort något behov inne.

Såg ett hundprogram för nåt år sedan där man tog upp hur man skulle få valpar/hundar rumsrena.

Lägg en tidning som hunden tex. har kissat på på ett lugnt och tryggt ställe ute i trädgården. Hur äckligt det än låter så lägg även en hög med bajs på tidningen...och täck tidningen lite försiktig i kanterna som om den låg där naturligt.
Ta sedan med valpen dit när du misstänker att den är nödig och låt den få lukta.
Hundar gör gärna sina behov på samma ställen....
Så småningom förflyttar hunden sig vidare ifrån tidningen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 585
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 491
Senast: ako
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 712
Senast: lizzie
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21

Omröstningar