Sv: Hjälm, Kavaj, Hatt och Frack
Har en Horka hatt o den gillar jag skarpt! Tittade runt en hel del innan jag köpte den då det ju är en ganska dyr o långvarig investering..
Gillade Horkan bäst då jag tyckte en del andra kända märken såg ut lite som trollkarlshattar.. tycker inte det är snyggt när de är för höga.
Sen provade jag ut den i en affär men beställde den i en annan. När jag kommit fram till vilken storlke jag ville ha konstaterade jag att de sålde Horka på ekohallen, bad dem då ta in en hatt till mej i den storleken jag ville ha o så fick jag den till MYCKET lägre pris än i butiken!
Hatten är för övrigt av kaninhår, har hört att det är viktigt för att det inte ska bli slokhatt vid regn..
Min frack är jag inte alls nöjd med o använder den nästan aldrig. Provade den på Falsterbo för många år sedan o den satt perfekt! Är en Shires tror jag de heter. Svart med guldknappar o sammetskrage med guld på.
Då även frack är ett dyrt kapitel o denna var betydligt billigare än ex Pikeur o Eurostar - dock fortfarande dyr så valde jag denna..
Gjorde som med hatten dvs beställde från Eko.. Första som kom var aldeles för stor trotts samma strl som i Falsterbo.
Skickade tillbaks o beställde en mindre. Den kan jag ha men passformen är usel. Skörtarna lite för stela, midjan lite för kort, ser ut som ett litet tält.. Tycker den sitter skitfult när jag rider.
Tror detta är ett märke som varierar inom samma strl alltså ska man köpa den som passar på plats. Nu funderar jag på att sällja den o köpa en Pikeur istället som jag hört så mkt gott om.
Kavajen vet jag inte märket på rakt av, någon jag köppt billigt på Eko.. Sitter rätt okej men tycker nog den börjar bli i minsta laget (ibland krymper mina kläder i garderoben!
). Använder den dock ganska mkt då jag inte gillar fracken o denna sitter betydligt bättre! Fast ska jag lägga pengar på något nytt så lär det bli en ny frack i första hand. Annars hade jag nog även här satsat på Pikeur, de säger att både kvalite, känsla att ha på sig, passform osv är outstanding.
Tävlar ju inte så mkt med hjälm så jag har dels en skitful billig (typ 200 kr) plasthjälm från Hööks till vardags. Den är luftig då det är stora hål i den, väger inget o går att reglera passformen på (så man får lätt plats med mössa). Fungerar, är ful som fan men hyffsat bekväm.
Funderar på att köpa en snyggare men är inte villig att betala en massa för den.
Har även en tävlingshjälm i sammet som sitter ganska bra o är ganska snygg. Minns ej märket men är en vanlig dressyrhjälm som var jättepopulär innan de nya cyckelhjälmsmodellerna kom. Hittade den på rea i en ridsportaffär som skulle lägga ner, TUR! Ligger dock mest i en påse o används inte så ofta.. Varm o trång att rida i, får lite huvudvärk av den. Men den har kanske också krympt..
Ah, kom på! Shampion Showring heter hjälmen! Hur det nu stavas..