Hjälm, Kavaj, Hatt och Frack

Victovie

Trådstartare
Ja, vad har ni av ovanstående saker?
Märke? Billiga eller dyra?
Vad tycker ni om de (ex passform, kvalite, värd sitt pris, ngt ni gillar extra med den)?

Victovie - Nyfiken i en strut :D

Sv: Hjälm, Kavaj, Hatt och Frack

Jag har bara hjälm och kavaj. Charles Owen "John Wittaker" marinblå hjälm, och en Pikeur Epsom, marinblå kavaj. Hjälmen är definitivt allt för dyr. Är inte alls värd så mycket. Den är så jäkla varm att rida i - går inte att tvätta fodret, så den är ursunkig efter ett kort tag. Köper definitivt ingen ny sådan (well - idiotiska jag har köpt både en svart och en blå, men givit bort den svarta till dottern....)
Kavajen är köpt begagnad. Sitter helt fantastikst bra, den jag har är i ull med sammetskrage till. Skulle absolut köpa den ny också om jag inte snubblat över en i nyskick i min storlek för nästan inga pengar alls :) Väl värd sitt ganska höga nypris tycker jag.

Har en Horka hatt o den gillar jag skarpt! Tittade runt en hel del innan jag köpte den då det ju är en ganska dyr o långvarig investering..
Gillade Horkan bäst då jag tyckte en del andra kända märken såg ut lite som trollkarlshattar.. tycker inte det är snyggt när de är för höga.
Sen provade jag ut den i en affär men beställde den i en annan. När jag kommit fram till vilken storlke jag ville ha konstaterade jag att de sålde Horka på ekohallen, bad dem då ta in en hatt till mej i den storleken jag ville ha o så fick jag den till MYCKET lägre pris än i butiken! :)
Hatten är för övrigt av kaninhår, har hört att det är viktigt för att det inte ska bli slokhatt vid regn..

Min frack är jag inte alls nöjd med o använder den nästan aldrig. Provade den på Falsterbo för många år sedan o den satt perfekt! Är en Shires tror jag de heter. Svart med guldknappar o sammetskrage med guld på.
Då även frack är ett dyrt kapitel o denna var betydligt billigare än ex Pikeur o Eurostar - dock fortfarande dyr så valde jag denna..
Gjorde som med hatten dvs beställde från Eko.. Första som kom var aldeles för stor trotts samma strl som i Falsterbo.
Skickade tillbaks o beställde en mindre. Den kan jag ha men passformen är usel. Skörtarna lite för stela, midjan lite för kort, ser ut som ett litet tält.. Tycker den sitter skitfult när jag rider. :(
Tror detta är ett märke som varierar inom samma strl alltså ska man köpa den som passar på plats. Nu funderar jag på att sällja den o köpa en Pikeur istället som jag hört så mkt gott om.

Kavajen vet jag inte märket på rakt av, någon jag köppt billigt på Eko.. Sitter rätt okej men tycker nog den börjar bli i minsta laget (ibland krymper mina kläder i garderoben! :eek:). Använder den dock ganska mkt då jag inte gillar fracken o denna sitter betydligt bättre! Fast ska jag lägga pengar på något nytt så lär det bli en ny frack i första hand. Annars hade jag nog även här satsat på Pikeur, de säger att både kvalite, känsla att ha på sig, passform osv är outstanding.

Tävlar ju inte så mkt med hjälm så jag har dels en skitful billig (typ 200 kr) plasthjälm från Hööks till vardags. Den är luftig då det är stora hål i den, väger inget o går att reglera passformen på (så man får lätt plats med mössa). Fungerar, är ful som fan men hyffsat bekväm.
Funderar på att köpa en snyggare men är inte villig att betala en massa för den.

Har även en tävlingshjälm i sammet som sitter ganska bra o är ganska snygg. Minns ej märket men är en vanlig dressyrhjälm som var jättepopulär innan de nya cyckelhjälmsmodellerna kom. Hittade den på rea i en ridsportaffär som skulle lägga ner, TUR! Ligger dock mest i en påse o används inte så ofta.. Varm o trång att rida i, får lite huvudvärk av den. Men den har kanske också krympt.. ;)

Ah, kom på! Shampion Showring heter hjälmen! Hur det nu stavas..

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en golden dress kavaj. Tycker den sitter bra och är skön. Hittade den på rea på GHS för några år sedan.
När jag rider har jag en eurolitehjälm. Tycker den är skön både på sommaren och vintern. Så det är bra ventilation i den:)

Jag har en gammal "showhat" från Charles Owen, men har för mig att man inte får tävla i dem längre? Använder nu en Charles Owen "the hamptons hat" som jag älskar:love: Ruggigt skön! Kavaj har jag en Pikeur Diana? Tror jag, orkar inte kika, men den sitter gryyymt bra:d

Hatt och frack har jag inte än, återkommer om 1-2 år;)

Jag har en svart hjälm från Charles Owen o måttsydd blå hatt från Holland.
Blå ridjacka från Eurostar, svart Pikeur Diana och måttsydd blå frack.

De måttade sakerna har gjort en del hål i plånboken, men är ack så fina! :crazy:

hjälm: champion Showring, svart. Helt ok, alltid haft en sådan
Kavaj: Pikeur, svart. Är jättebra om än något varm på sommaren
Hatt: Vet inte märket, den är specialbeställd av personen som gör alla nobelhattarna. Den är iaf snygg o bra om än något liten. Det var svårt att få den att passa perfekt till mitt äggformade huvud ;)
Frack: en midnattsböå pikeur. Är hur nöjd som helst med den, den sitter snyggt och jag känner mig snygg i den!

Kul med alla svaren änsålänge!
Upptäckte att jag glömt skriva med att ni gärna får lägga uppp bilder!

*kl*
Själv har jag en svart Olympic Showmaster som tävlingshjälm, minns ej pris, men tillhör billigare kategorin. Rättså bra, remmarna är lite ojämnt fastsydda dock.
Har en Jops-kavaj som jag gillar väldigt mkt! :love: Kostade 198 på B* *lsson i skåne - mkt väl värt sitt pris! Svart med gult innerfoder. Kvaliten inte den bästa på innerfodret, men iövrigt bra kvalite - använts mycket flitigt under många år nu och hänger fortfarande med. Kommer göra länge till om jag får bestämma :p.
Hatten är en Christy's London med kaninhår, dyr...(2´200) Men i förhållande till de andra jag provade så var den långt mycket bättre, gillar den absolut, så den är nog värd sitt pris tror jag =).
Och idag fick jag hem min frack :love:! En svart Hawthorne med guldkant på kragen. Sitter super! Skulle kunna vara lite lägre i skurningen framtill, men hur mkt kan man begära när man hittar en som passar så himla bra i övrigt relativt ny för 550kr?

Fracken (får återkomma igen när jag har bild med den på)
21jan09007.jpg

Hatten (hittar ingen närmare bild just nu)
Laholmsmeeting001.jpg

Kavaj (med ryttarföreningsmärket på vä.arm) + Hjälm
9ffbe68b.jpg

SM044.jpg

Rider inga hatt och frack klasser..

Men Hjälmen är en Champion showring och jag gillar den för den passar mitt huvud. hade önskat en snyggare men jag måste ha en konstig huvudform :o

Pikeur Diana svart kavaj - gillar den jättemycket för den är som skräddarsydd för mig :love:

Förstår att det har gjort hål i plånboken... Är fracken också en pikeur? Intressant det lät med måttbeställd hatt, visst inte att det fanns =).

Är nobel ett märke eller är det en person som gör hattar till nobelmiddagen? Ursäkta min okunskap :angel:

Har en pikeur Diana kavaj som jag älskar:love:
hjälmen är en Showring champion. Sen fick jag en hatt i julklapp, en premiere tror jag den heter. Den sitter jättebra, ska väl börja rida sånna klasser i vår om jag ska ha kvar hästen.
Ska jag nån gång ha en frack så kommer det bli en pikeur helt klart!:love:

jaja..:p

kavajen bakifrån:
21269835.jpg

Har inte så bra bild på den framifrån och hjälmen men denna får duga..
21869251.jpg

och en från sidan...
21870222.jpg

Senast ändrad:

Han som gör alla doktorshattar finns i Göteborg tror jag, sen finns det två hattmakare på Dramaten (den ena har tagit ut min hatt).

Han som gör alla doktorshattar finns i Göteborg tror jag, sen finns det två hattmakare på Dramaten (den ena har tagit ut min hatt).

Tror den i Göteborg ligger högt upp på Drottninggatan, förbi gamla televerkets hus.

Har för mig att det finns en på Götgatan i Stockholm också.

KL.

Hakar på med en fråga.

Jag vet att man kan ersätta hatten med kubb. Kan kvinnor rida med kubb? Tycker jag mest sett män ha det. Anledningen är att på vinden hänger en kubb som pappa hittat någonstans och den sitter som om den är måttbeställd för mig.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 645
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 403
Utrustning Jag ska köpa en samshield hjälm, den är så otroligt snygg och skön, men väldigt dyr. Har varit förälskad i den sen första gången jag såg...
Svar
13
· Visningar
2 629
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka