Hjälp....

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

LilloLH

Ja precis som rubriken lyder.
Hjälp vad i hela friden gör man med ett barn på 5 år och 4 månader = Min dotter, som är så elak mot sin ponny ?
Elak och elak men det är så att direkt det går lite galet för henne tex att inte ponnyn går exakt när hon säger till honom så sliter hon och drar i honom.
Sedan så kan jag ha precis ha sagt till henne att man inte hoppar och viftar med armarna framför hästen så att hästen blir rädd och likt förbenat så gör hon det i alla fall typ 2-5 min senare *morr*.
Eller är det bara jag som är för kännslig ???
Eller överdriver jag allt ???
Jag börjar nästan tro det men jag ser hela tiden att hon ger ponnyn lite små gliringar hela tiden, direkt hon inte tror att jag ser så hittar hon på en massa grejer.
Jag blir galen på henne snart.
Har ni kära Bukisar några förslag till mig som jag kan säga, göra för att få henne att sluta ?
Eller kräver jag för mycket av henne när hon nu bara är 5 år och 4 månader ?
Tacksam för förslag för jag tror nästan jag har testat allt snart och jag mår dåligt av detta.
( Tur som är så är ponnyn otroligt snäll och gör inget ).
Fast det klart han borde kanske säga ifrån, fast det vet jag att han aldrig kommer att göra, han är för snäll för det :( och :) samtidigt.
 
Sv: Hjälp....

Om min 5-åring inte hanterade hästarna med respekt skulle han OMEDELBART fråntas privilegiet att få vara med dem :eek: :eek: :eek:
 
Sv: Hjälp....

Jag är med i stallet hela tiden, det är tex när jag hämtar en borste som ligger utanför boxdörren = jag vänder ryggen till som det händer grejer så hon är inte själv i stallet det skulle jag aldrig tillåta.
Men jag förstår dig för jag skrev aldrig att jag alltid är med henne i stallet ;)
 
Sv: Hjälp....

Har även prövat den varianten men det verkar inte heller funka för det är precis som att hon är arg på ponnyn bara för att jag skyddar ponnyn så då blir det nästan värre den gången jag testar i fall hon kan sköta sig i stallet = den gången hon får följa med ut till stallet efter strikt stallförbud. *suck*.
 
Sv: Hjälp....

Om det vore någon av mina ungar, så skulle hon inte få vara med överhuvudtaget i närheten av ponnyn, tills hon blivit några år äldre och mer mottaglig för det du säger och framförallt kan ha mer empati för ponnyn..
 
Sv: Hjälp....

Men då är ju inte ungen mogen nog att få vara med i stallet!

Aldrig i livet att jag skulle låta mitt barn vara i stallet om den var elak mot hästarna!
 
Sv: Hjälp....

Exakt.

Barn som inte respekterar djur får inte vara nära dem öht, inte idag, inte i morgon inte nästa år - förrän de ändrat attityd.

Hon verkar ju snarast svartsjuk på ponnyn.

Är det hon eller du som vill att hon ska rida ??
 
Sv: Hjälp....

Så sant så men det jäkligaste är ju att vi har hagarna runt huset och så har vi ca 15-20 meter bara till stallet, hur gör man då ?
 
Sv: Hjälp....

Ja hon åker ju ut i från stallet när hon gör dessa saker och hon får inte hålla på med sin ponny, men nu bor vi så att vi har dom hemma på gården så det är jätte svårt att hålla henne inne i huset hela tiden tyvärr :crazy:
 
Sv: Hjälp....

Ja jag har haft både korta och långa förbuder i från stallet och ponnyn, och så går det bra ett tag sen så håller hon på så här helt plötsligt igen och då har hon fått förbud igen osv osv...

Jag har aldrig tvingat på henne någon ponny utan det är hon själv som vill ha honom och endå gör hon så här.
Det är hon själv som vill pyssla och rida men såp kommer det sånna saker som får mig att se rött.

Hmm ja det är kanske som du skriver att hon är svartsjuk eller något.
Jag vet tyvärr inte.
Men i bland verkar som att när jag blir arg på henne ( eftyer att hon gjort något dumt mot ponnyn ) så blir hon arg på mig men det går ut över ponnyn, eller något sånt och så blir det en ond cirkel kanske ?

Jag blir galen snart i alla fall....*suck*....
 
Sv: Hjälp....

Jag hade nog sålt ponnyn faktiskt, eller lånat ut den på foder tills hon vuxit till sig lite eftersom hon uppenbarligen inte riktigt klarar av den.

Många gånger bottnar det i osäkerhet när barn "ger sig på" djur. Att de är rädda för dem eller inte känner sig trygga i situationen. Dessutom är barn ofta "av naturen" ganska hårdhänta med djur, då är det bäst att sära på det ett par år.
 
Sv: Hjälp....

Jag tror att du skulle behöva sätta dig ner med din dotter och fråga hur hon ser på det här med ponnyn och allt runt i kring. Prata i en situation där ni är lugna båda två, barn kan få de mest otroliga idéer i huvudet, eller oxå kanske det inte har gått in att det faktiskt är en levande varelse som kan bli rädd, arg och ledsen.
Min dotter blir 5 år i sommar, träffar inte hästar varje vecka men lite då och då, men hon har ändå rätt så bra koll på vad de tycker om och inte tycker om osv. Sen händer saker som inte är med mening utan för att hon glömmer bort sig eller helt enkelt inte tänker sig för, tex vifta framför hästen, hon har helt enkelt kommit på något hon vill berätta och blir ivrig och tänker sig helt enkelt inte för. Så små barn har inte så mycket inpulskontroll, men de lär sig ju mer man hjälper dem.
 
Sv: Hjälp....

Så sant så men det jäkligaste är ju att vi har hagarna runt huset och så har vi ca 15-20 meter bara till stallet, hur gör man då ?

Då skulle jag ha sålt ponnyn faktiskt. Om hon vill ha en ponny när hon är mogen för det mentalt om ett antal år, så finns det nog flera bra barnponnyer ute på marknaden att välja mellan till henne då..
 
Sv: Hjälp....

Jag kommer inte att sälja ponnyn det är uteslutet pga att jag måste ha sällskap till den andra hästen och sedan tycker jag om att köra och denna ponny är en mycket bra körponny, så detta om att sälja är tyvärr inget att tänka på.

Klarar av och klarar av hmmm ja vad säger man, hon är jätte duktig med honom och har fixat dom få grejer som har varit tills att hon får sinna ideer då blir hon elak och ska testa vad som händer och sker.

Tack för dinna tankar i alla fall.
 
Sv: Hjälp....

På något vis måste du ju få henne att förstå att det inte är ok att vara elak med ponnyn. Om inte så bör hon inte få ha tillgång till den.
Ponnyn ska ju inte behöva "lida" bara för att hon inte kan uppföra sig..

Har själv en dotter som är drygt 5 år och hon har aldrig någonsin varit elak med eller testat att skrämma etc. de hästar vi haft under hennes uppväxt.
 
Sv: Hjälp....

Men det spelar väl ingen roll hur nära stallet är om hon aldrig får vara där själv? Då får hon väl bara helt enkelt inte vara i stallet. Alls. Dvs du går dit men hon får stanna hemma och ska inte du dit så är hon ju inte där i alla fall.

Skulle aldrig utsätta min häst för nån som är elak mot honom, oavsett ålder!
 
Sv: Hjälp....

Jag har satt mig ner med henne och pratat om dessa saker och att detta är fel och har sagt att tänk i fall jag eller någon annan skulle göra precis lika dant mot henne som hon gör, och då blir hon ledsen och vill bara säga förlåt hela tiden och vill ut till ponnyn och säga förlåt till honom osv.

Jag har förklarat för henne att detta är levande varelse och att dom kan bli rädda, arga och mycket ledsen och då ångrar hon sig med det samma.

Jag har även kommit på henne några gånger när hon kommer på sig själv att hon gjort något fel och då blir hon ångerfull och klamrar sig runt halsen på ponnyn och säger förlåt och kramar och pussar honom.

Jag har frågat varför det blir så här och har fått till svar att hon vet inte det bara blir så.

Jo men sånt får man ju ta barn är ju barn när dom kommer på något huxflux som dom vill berätta då kan det ju bli lite viftningar eller spring i benen när dom kommer på att detta vill dom ju berätta, visa eller vad det nu är.
Och givetvis är det ju som du säger att dom lär sig ju mer man hjälper dom.
 
Sv: Hjälp....

Nä han ska inte behöva lida där av att jag skriver här för att ev kunna få lite hjälp med råd osv i fall det är någon annan som har varit i samma sitts som jag är i just nu.
 
Sv: Hjälp....

Hon får som sagt var ALDRIG vara i stallet själv.

Du kan väll inte med fullaste allvar mena att jag skall låta en 5 åring vara själv hemma i huset, utan tillsyn osv ?
Nä så gör i alla fall inte jag, hon får där i mot vara på gården när jag är i stallet, för jag har alltid dörrarna öppna i stallet så att jag ser vad hon gör utanför på gården.

Nä jag kämpar just med detta problem som jag tycker att detta är där av att jag försöker få några råd på hur jag skulle kunna göra i fall jag missat något.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 375
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 728
Senast: Sassy
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 190
Senast: Liran
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 225
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp