Hjälp råda en nybörjare med hingst

Det har jag inte skrivit, men det är hans svagaste gångart. Jag skulle bortse ifrån det. Skritten (hans egen) är kort, men det är inte nödvändigtvis ens en nackdel längre.
Det var inte specifikt riktat till dig, utan mer en reflektion då jag sett kommentarer om hans skritt dyka upp på flera ställen, och gick därmed in och kikade på en del avkommor för att se om det var något som verkar nedärvas specifikt från honom. Det finns några vars skritt iaf på pappret inte ser ut att ha utmärkt sig, men där har mödernet kanske inte haft nån omedelbar wow-faktor heller.
 
Håller med om att Highcruiser kan vara ett bra val, har träffat ett antal trevliga avkommor med lagom mycket rörelser och god ridbarhet. Vill dock ha en god skritt på stoet då det bästa man kan säga om hans skritt är att den har god takt.
 
Hmm... jag blir mer och mer intresserad av Highcruiser ju mer jag läser om honom och kollar på video både på honom och avkommor! :)

Sen läste jag användningar för hingstar 2014 och där råddes B. Amaranth att användas till ston med lite raka rörelser, han är ju förvisso inte någon stor hingst men tror ni det kan vara något att ha i "reserv"? :confused: min häst är ju åt det rakare hållet i rörelsemekaniken.
 
Hmm... jag blir mer och mer intresserad av Highcruiser ju mer jag läser om honom och kollar på video både på honom och avkommor! :)

Sen läste jag användningar för hingstar 2014 och där råddes B. Amaranth att användas till ston med lite raka rörelser, han är ju förvisso inte någon stor hingst men tror ni det kan vara något att ha i "reserv"? :confused: min häst är ju åt det rakare hållet i rörelsemekaniken.

Nej, jag tror inte att B. Amaranth skulle passa ett sto av äldre modell i allafall inte om du vill förbättra typen. Personligen tycker jag att han inte alls rör sig som ett halvblod utan är mer som en PRE eller Lusitano, bra bärighet och mycket knän.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Avel Tänkte betäcka mitt irländska sto till våren, hon är född 2011 och tanken är att ta ett föl nu, rida vidare på henne och sen avla lite...
Svar
16
· Visningar
3 972
Senast: Novali01
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 581
Senast: pastejja
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 775
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp