Hjälp mig att bestämma mig ang boxfrontar!

Minnie

Trådstartare
Ska bygga två boxar i ett utrymme där det antagligen stått kalvar nån gång i tiden. Måtten invändigt är 7,93 m x 3,02 m så jag tänkte göra det så enkelt som möjligt o bara sätta upp två fronter. Boxarna kommer bli 7,8 kvm o gången då ca 2 m bred vilket jag vet är för smalt enligt jbv men då det aldrig kommer stå större hästar är d-ponnyer så känns det ok tycker jag. Plus att man kan binda upp dom i det andra blivande stallet som ligger bara några meter därifrån. Till att börja med kommer det att stallas upp en a o en b-ponny alternativt två b-ponnyer till dottern. Håller intresset i sig så kommer ponnyerna bli större.

Nu till mitt problem. Ska jag sätta upp fronter med öppningsbart galler eller ska jag välja fronter utan galler som tex sk fåröfront som jag tycker är så fint o så är det så mysigt när hästarna inte känns instängda i burar.

Samtidigt vet jag av erfarenhet att det är skönt att kunna stänga in en häst ordentligt o verkligen veta att den stannar kvar i boxen. O även riktiga surisar så dom inte nyper den andra hästen i rumpan tex.
Sk fåröfront går ju också bara att få med slagdörr vilket kanske blir trångt med den smala stallgången?

O ska jag specialbeställa lägre fronter eftersom det endast kommer stå ponnyer där eller går det bra med standard? Vet att vi i stallet hemma hos mina föräldrar hade en shettis en gång o då plockade vi ur plankorna i skjutdörren o stoppade in en låg skiva istället så den lilla kunde titta fram.

Så hur skulle ni ha gjort?
 
Sv: Hjälp mig att bestämma mig ang boxfrontar!

Tänk på att om du köper standradfronter så kommer man inte att ens kunna se en A-ponny över kanten. Eftersom måtten på boxarna inte räcker till större hästar så är det ju bäst för alla att du anpassar dem till mindre ponnier.
 
Sv: Hjälp mig att bestämma mig ang boxfrontar!

Jag valde skjutdörrar just med tanke på att det inte tar plats i stallgången. Och jag har även öppningsbart galler i boxdörren. När fölis skulle få egen box var det gott o veta att hon inte kunde klättra över etc.
I våran lilla box satte vi till slut ventilationsgaller i dörren för att shettisen ska kunna se ut. Det finns ett längsgående galler i varje box för just ventilationen och nu fick han 4 extra sådana i sin dörr. Flyttar han kan jag ha en större ponny utan att behöva justera något.
http://www.pixbox.se/pic_show_id27091712.html
Här ser du ett vent.galler intill krubban.
 
Sv: Hjälp mig att bestämma mig ang boxfrontar!

Kan ni inte bygga enkelt själva? Då får ni ju exakt den höjden som behövs för stunden. Bygg på höjden efterhand ;)
 
Sv: Hjälp mig att bestämma mig ang boxfrontar!

Blir boxarna 1,51 x 3,96 då? Isåfall är dom inte OK! Kortaste sida för en minishettis är 1,50 m, kortste sida för A-ponny är 1,60, kortaste sida för B-ponny 1,90 m.

Boxarna måste inte bara ha rätt yta, dom måste vara tillräckligt kvadratiska också! Enligt djurskyddslagen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig att bestämma mig ang boxfrontar!

Jag skulle ha gjort engelska boxar i stället, alltså satt en mellanvägg mellan boxarna och en ytterdörr till varje box. Om du ändå har ett till stall där det mesta av skötseln kommer att ske så är det väl bara onödigt att slösa plats på en stallgång som ändå blir för trång för att vara till någon nytta?
 
Sv: Hjälp mig att bestämma mig ang boxfrontar!

Blir boxarna 1,51 x 3,96 då? Isåfall är dom inte OK! Kortaste sida för en minishettis är 1,50 m, kortste sida för A-ponny är 1,60, kortaste sida för B-ponny 1,90 m.

Boxarna måste inte bara ha rätt yta, dom måste vara tillräckligt kvadratiska också! Enligt djurskyddslagen.

Boxarna borde ju enligt de mått som TS angivit bli 3,02*3,96.
Det är väl helt ok mått?
 
Sv: Hjälp mig att bestämma mig ang boxfrontar!

Men hon skriver ju i första inlägget att utrymmet är 7,93 x 3,02 och hon skall göra 2 boxar......Nu gick det upp ett ljus....:idea: tankefel! Skyller på att jag var trött i går kväll.... du har rätt!
 
Sv: Hjälp mig att bestämma mig ang boxfrontar!

Det kunde lika gärna vara jag som gjorde den tankevurpan..
Iblnd är liksom inte huvudet med.. :D
 
Sv: Hjälp mig att bestämma mig ang boxfrontar!

Jag skulle gjort egna murade väggar och snickrat egna dörrar.
Möjligtvis skulle jag ha galler i hörnen.
Antingen fyrkantiga galler eller vågformade.
Större delen skulle jag låta vara öppna så att hästarna kan kika ut.
Efterhand som ponnyerna växer kan man bygga nya dörrar.

Stallgången skulle jag framförallt bara se som en passage och inrikta mig på att använda de intill liggande skötselplatserna.
Vid behov går det ju att använda gången att ställa upp häst på.
 
Sv: Hjälp mig att bestämma mig ang boxfrontar!

Tack för era tips o idéer!!! Visst skulle vi kunna bygga själva då jag har en mycket händig men ack så ointresserad sambo. Smidigast blir då att köpa färdiga fronter. I stora stallet kommer det iaf så småningom bli murade väggar vilket jag tycker är absolut snyggast sen får vi se hur fronterna blir. Men det är några år framåt. Det är mycket jobb innan det blir ett bra stall. Taket måste höjas o nytt golv gjutas.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 711
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 798
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 085
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 743
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp