Hjälp! Häva köp?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo.. En tävlingshäst i toppform på lösdrift? Dka testa byta Box nu. Så får vi se. Testade under dagen och då var han lugn. Helt cool.

Jag vågar lova att få hästar är i högre form än aktiva galopphästar, och det är många år sedan nu som Michanek (veterinär och tränare) gick ut med de välgörande effekter han sett av lösdrift.

Varför i hela friden skulle det inte fungera för dig och din häst om det fungerar för proffsen och deras hästar? En ras (fullblod) som dessutom räknas som extra ömtåliga (tunn hud, ömtåliga hovar, tunn päls etc).

http://tidningen.djurskyddet.se/2016/03/sluta-behandla-hastar-som-hariga-manniskor/
 
När en av mina ponnyer tävlades som mest var det lösdrift som gällde :)

Nu står vi sedan något år tillbaka uppstallade. En av de andra ponnyerna vantrivdes något fruktansvärt i sitt gamla stall. Sparkade så träflis flög, gick runt runt i boxen, var otrevlig i hantering o.s.v. Nu, efter flytt till nuvarande stallet där utetiden är 4-7 timmar längre, stallet litet och det finns hagkompisar, så är det en HELT annan häst. Lugn, harmonisk och trevlig. Kan sparka lite mot boxgrannen precis vid fodring om hon inte får mat först bara, men så är hon ju en matglad ponny ;)

Så "bara" att hästen inte trivs i stallet, av någon anledning, kan vara tillräckligt för att den sparkar. Jag skulle börja i den ändan - vill den ha lugnare? Mer liv? Fler grannar? Färre grannar? Har den sällskap i hagen, känner den sig trygg? Etc.
 
Min kompis fullblod har aldrig haft problem med att stå i box tills han flyttade till ett lite större stall med färre timmar ute och så gick han själv.
Han total förstörde sin box en natt.. Och denna hästen är van vid att flytta då han är en f.d galoppör.
Men det var något med det stallet han inte gillade och oavsett vad dom gjorde så förstörde han boxarna.

Men hon flyttade honom till ett lugnare stall med myycket utevistelse och efter det så har han aldrig gjort om det.

Så det kan vara så små saker som vi inte tänker på som dom blir super stressade av.

Tex min egen häst klarar inte av att gå i en stor flock utan han kan max ha 3 stycken hästar i sin hage annars blir han stressad.
 
Säljaren nerkar till att han sparkat.. Men tipsade om gummimattor.
Han gårdsbestiktades. Ingen notering på pappret alls överhuvudtaget, trotts lite sår som jag tycker borde stå på pappret. Säljaren tog ut en veterinär.
Jag ska testa nu och byta Box först, testade en stund idag och då va han lugn! Så hoppas feta funkar. Är mest jätte rädd att han fått en senskada nu, men känns som att svullnaden minskat lite iaf. :/

Hur länge har säljaren haft hästen? Den kanske sparkat mycket även där när den kom men inte gjort det senare åren ? Som exempel?
Att din nya häst i sak betett sig extremt stressat och sparkat sönder Box och sig själv, är inte någon rättslig vägande punkt att häva köp, vilket är rubriken på din tråd .
En häst kan tekniskt sett och faktiskt inte sällan heller, få idiotryck pga stress eller vilken situation som helst i princip, sparka sönder grejer och sig själv .

Jag förstår fullt ut att det är skitjobbigt och extremt stressande hela grejen för dig men nej - du kan inte häva köp pga det . Du köpte en frisk häst som betedde sig så som du var nöjd med för att köpa. Tyvärr men ang oväntade beteenden så är det faktiskt så .

Ang boxsparkande hästar allmänt så kan jag av erf även tillägga att jag känt flera hästar genom åren som i vissa stall/boxar/helhetsbild i kombo, sparkat massor/extremt i boxar, och sen när de bytt Box och/eller stall inte sparkat en enda gång ens från dag ett IOM ändringen... Bara för att visa på hur relativt komplex situationen och div "anledningar" skulle kunna vara .
 
Att ha hästen på lösdrift eller inte, det måste väl ändå vara varje man eller kvinnas val. Jag hoppas att det löser sig för dig när hästen har landat lite. Och ja, jag hade blivit vansinnig om jag köpt en häst och säljaren inte informerat om diverse problem. Sen om det är skäl att häva köpet beror väl på hur mycket man orkar strida.
 
Att ha hästen på lösdrift eller inte, det måste väl ändå vara varje man eller kvinnas val. Jag hoppas att det löser sig för dig när hästen har landat lite. Och ja, jag hade blivit vansinnig om jag köpt en häst och säljaren inte informerat om diverse problem. Sen om det är skäl att häva köpet beror väl på hur mycket man orkar strida.

Men vi vet ju inte om säljaren hade samma problem.

Beteenden kan förändras över en natt.
 
Det finns ngt som heter undersökningsplikt och där har TS brustit i detta fallet. Det är högst osannolikt att hon skulle få rätt i en tvist oaktat om det är köplagen eller konsumentköplagens som blir gällande.

Handlar ju inte ens om undersökningsplikt eftersom den avser hästens hälsostatus . detta är ett beteende hästen uppvisat precis då den landat hos ny ägare i ny situation. Aldrig att det rättsligt går att åberopa "fel" på hästen för att den betett sig så gravt vid ankomst i nytt hem och då skadat sig , och köparen utifrån det vill häva ett köp ! :eek:

Har du köpt hästen av en näringsidkare ? Isåfall kan du kanske få bytesrätt på den .
 
Senast ändrad:
Jag har nu sätt bilder på när hästen kom till säljaren (där hästen står i den boxen) och på bilderna var boxen hel, men inte när jag köpte honom. Visst kan han ha ställt i ngn annan häst där. Men Aa. Han är nu lugn i annan Box men de va han i början också innan de small till. Peppar peppar.
Ang plåtarna så har jag skrivit till säljaren att jag vill ha dem, men han sa att sin veterinär fortfarande har kvar dem eller ngt sånt..... Dock så har jag kommit i kontakt med en ägare i Holland som haft honom i typ hela hans liv innan han såldes i början på året, och hon intygar att plåtarna är rena:)
 
Jag har nu sätt bilder på när hästen kom till säljaren (där hästen står i den boxen) och på bilderna var boxen hel, men inte när jag köpte honom. Visst kan han ha ställt i ngn annan häst där. Men Aa. Han är nu lugn i annan Box men de va han i början också innan de small till. Peppar peppar.
Ang plåtarna så har jag skrivit till säljaren att jag vill ha dem, men han sa att sin veterinär fortfarande har kvar dem eller ngt sånt..... Dock så har jag kommit i kontakt med en ägare i Holland som haft honom i typ hela hans liv innan han såldes i början på året, och hon intygar att plåtarna är rena:)

Gamla plåtar är totalt ointressanta.
 
Självklart har jag det. Men vad mer ska jag fråga, om han haft schabrak under sadeln vid ridning? Givetvis så förväntar jag mig att man talar om detta skadliga beteende när man säljer häst, det är ingenting ska jag ska behöva fråga? Dessutom är de de första man inte tänker på direkt.. Då har jag ju aldrig köpt hästen.

Fast ser man en söndersparkad box. DÅ frågar man.
 
Undersökningsplikt. Hur då? Frågat om hästen har några olater? Det är inte att betrakta som normalt beteende att en häst slaktar hela boxen.

Den söndersparkade boxen är tecken på att det kan vara så att hästen just sparkar i boxen. Då får man fördjupad undersökningsplikt.

Dock så är hästen köpt av en "hästhandlare" som driver företag her konsumentköplagen ordentligt skydd ändå.

Men som sagt - finns NÅGOT som tyder på problem, då plötsligt har köparen fördjupad undersökningsplikt om det generellt. Är bra att veta, att den är inte statisk.
 
Jag har nu sätt bilder på när hästen kom till säljaren (där hästen står i den boxen) och på bilderna var boxen hel, men inte när jag köpte honom. Visst kan han ha ställt i ngn annan häst där. Men Aa. Han är nu lugn i annan Box men de va han i början också innan de small till. Peppar peppar.
Ang plåtarna så har jag skrivit till säljaren att jag vill ha dem, men han sa att sin veterinär fortfarande har kvar dem eller ngt sånt..... Dock så har jag kommit i kontakt med en ägare i Holland som haft honom i typ hela hans liv innan han såldes i början på året, och hon intygar att plåtarna är rena:)

Hästen är från Holland, kom till Sverige i början av året och har här haft två hem innan dig TS - fattar jag rätt då?

I så fall - madrassera boxen och ge det tid. Ge hästen tid att landa.
 
Förstår ångesten över att hästen ska sparka sönder sig själv eller inredning, självklart är detta något som säljaren borde ha informerat om!
Sedan så undrar jag om hästen nu har kostat väldigt mycket pengar jag gissar på flera hundratusen, varför görs då bara en gårdsbesiktning och inte heller röntgen? Idag så är det standard att de flesta röntgar och gör klinikbesiktning om hästen kostar runt 100 och uppåt.
Om hästen har sår på benen när den anländer så hade den inte gått igenom en besiktning ua, det hade funnits en anmärkning där.. Bara det får mig att undra om du inte har blivit lurad. Hoppas det löser sig för dig!
 
Hej! Behöver er hjälp nu!
För 2 v sedan köpte jag en häst, redan från dag 1 så har han sparkat i boxväggen, det har varit "lugnt" ändå och har han inte gjort det hela tiden. Tills ikväll - helt galen och har sparkat sönder boxen. Kan inte ha honom i boxen för han sparkar så sjukt mkt, fick stå ute inatt... Då sparkar han så ena senan blev jätte svullen och andr benet fullt med sår.
När jag hämtade honom hos säljaren så såg jag att hela hans Box va sönder och uppsparkad.
Jag är helt förtvivlad alltså, vet inte vad jag ska göra? (Mer än att jag måste åka till veterinären för att kolla....!) jag kan inte ha kvar en häst som håller på att slå sönder sig själv och hela stallet. Jag blev inte informerad om att han sparkade i boxväggen men nu i efterhand så förstår jag att han gjort det även hos säljaren pga de stora hålen... Och det ör ohållbart att mina hästar ska stå ute på natten.. Behöver tip råd och hjälp!!

Tänkte bara dela med mig av två tips som funkat för hästar som sparkat hos oss.

Tips 1: vi murade boxväggar med lecablock, det sparkade hästen 1 gång i och sedan aldrig mer då det tar tvärstopp och låter inte.
Funkar inte på hästar som fortsätter sparka pga psykisk ohälsa, de sparkar sönder sig.

Tips 2: Vi monterade bort trälängderna under gallret så att det blev öppet under gallret, hängde dit vinylpresenning så när hästen sparkar så varken låter det eller ger motstånd. Tvärtom kan ljudet från presenningen verka avskräckande då det låter konstigt.

Om man inte har möjlighet till ovanstående eller det inte hjälper kan det hjälpa att flytta till en box som möjliggör att hästen får titta ut eller sysselsätta sig med annat, ett hönät, en boxboll etc. etc.

Ett varningens finger, skrik och gapa inte på en häst som sparkar. Det hjälper nästintill aldrig, den sparkar inte för att utmana rangordningen utan för att den inte trivs.
Har blivit allergisk mot folk som står på avstånd och vrålar på sina hästar...
Med det inte sagt att du skulle vara sådan TS.

Hoppas det löser sig för dig och hästen.
 
Förstår ångesten över att hästen ska sparka sönder sig själv eller inredning, självklart är detta något som säljaren borde ha informerat om!
Sedan så undrar jag om hästen nu har kostat väldigt mycket pengar jag gissar på flera hundratusen, varför görs då bara en gårdsbesiktning och inte heller röntgen? Idag så är det standard att de flesta röntgar och gör klinikbesiktning om hästen kostar runt 100 och uppåt.
Om hästen har sår på benen när den anländer så hade den inte gått igenom en besiktning ua, det hade funnits en anmärkning där.. Bara det får mig att undra om du inte har blivit lurad. Hoppas det löser sig för dig!
Röntgade inte för att han hade blivit röntgad förut. Detta är ju även en rätt känd person, sålt hästar till folk som rider SM, googlat massvis om personen men har aldrig kommit upp ngt negativt.
 
Röntgade inte för att han hade blivit röntgad förut. Detta är ju även en rätt känd person, sålt hästar till folk som rider SM, googlat massvis om personen men har aldrig kommit upp ngt negativt.

Jättebra att du letade på nätet efter fakta om personen!

Men det garanterar inte att dom nya plåtarna är rena. Tyvärr.

Inte ens nivån hästarna presterar på garanterar att plåtarna är rena.

En vän till mig skulle köpa en häst som gått SM och VM samma år. Hästens plåtar visade ändå på spatt.
 
Hästen är från Holland, kom till Sverige i början av året och har här haft två hem innan dig TS - fattar jag rätt då?

I så fall - madrassera boxen och ge det tid. Ge hästen tid att landa.
Om inte fler hem.. Såldes typni Mars till ngn (vet inte hur många ägare men antagningen en eller två) och sedan till Sverige i typ juni och sedan till mig i augusti. Visst kan sparkandes Bero på det men tycker ändå att det är något man informerar om, då hade jag ju aldrig köpt hästen och det förstår säljaren och därför kanske den inte berättade det.
 
Jättebra att du letade på nätet efter fakta om personen!

Men det garanterar inte att dom nya plåtarna är rena. Tyvärr.

Inte ens nivån hästarna presterar på garanterar att plåtarna är rena.

En vän till mig skulle köpa en häst som gått SM och VM samma år. Hästens plåtar visade ändå på spatt.
Dem är rena, jag har kontakt med "uppfödaren" (köpte honom som 1 åring och haft tills mars i år" och hon röntgade honom och plåtarna är rena :) googlat massvis på hästen innan och hittade annonsen från när hon sålde honom och även där står det att plåtarna är rena :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 743
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 381
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 746
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 192
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp