Hjälp! Häva köp?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har inget särskilt att tillägga mer än att jag aldrig skulle våga sälja häst så som många köpare är. Att allt är andras ansvar.
Lugnare på hundsidan. Där inser folk att det är ett levande objekt med känslor och räknar nästan med att det blir lite att jobba med i början när det gäller försäljning av vuxen hund.
Jätte bra för dig och hundsidan
 
Lösdrift är inget alt för mig, vill det helt enkelt inte. En super bra lösning för många hästar och flera mår säkert kanon på det. Men alla hästar är olika. Han står kanon nu i annan Box och har inte sparkat en enda gång
Så då kanske du ska be om ursäkt till säljaren för att du misstänkte att de medvetet sålde en häst med beteendestörningar vilket uppenbarligen inte stämde. Det är ett djur du köpt inte en maskin och djur reagerar mer oförutsett på miljöombyten.
 
Lösdrift är inget alt för mig, vill det helt enkelt inte. En super bra lösning för många hästar och flera mår säkert kanon på det. Men alla hästar är olika. Han står kanon nu i annan Box och har inte sparkat en enda gång

Du skriver att det inte är något för dig, att du inte vill och i nästa mening att det inte passar alla hästar :confused: Ursäkta, men jag skulle vilja påstå att det helt och hållet handlar om dig som ägare och vad du vill, inte vad som passar hästen.
Men kanon att den verkar ha funnit sig tillrätta och landat i nya boxen :up: Allt frid och fröjd nu
 
Du skriver att det inte är något för dig, att du inte vill och i nästa mening att det inte passar alla hästar :confused: Ursäkta, men jag skulle vilja påstå att det helt och hållet handlar om dig som ägare och vad du vill, inte vad som passar hästen.
Men kanon att den verkar ha funnit sig tillrätta och landat i nya boxen :up: Allt frid och fröjd nu
Nej lösdrift fungerar inte för alla hästar även om de flesta trivs när de vant sig. Det finns faktiskt de som har svårt att anpassa sig efter ett helt liv i box och som trivs bättre på stall. För det mesta är det ägarens önskemål, inte hästens dock, men dra inte alla över en kam.
 
Nej lösdrift fungerar inte för alla hästar även om de flesta trivs när de vant sig. Det finns faktiskt de som har svårt att anpassa sig efter ett helt liv i box och som trivs bättre på stall. För det mesta är det ägarens önskemål, inte hästens dock, men dra inte alla över en kam.

Ber om ursäkt för otydligheten. I det här fallet handlar det om ägarens ovilja. Självklart funkar det inte för alla hästar. Finns inte viljan att ha hästen på lösdrift så finns den inte. Men det är inte alls samma sak som att det inte passar alla hästar.
Tycker det är den vanligaste ursäkten när det kommer till att inte ha på lösdrift - "det funkar inte för hästen", trots att 99% av alla dessa inte ens har provat, men det låter mer ok att säga att det är för hästens skull och inte sin egen bekvämlighet.
 
Ber om ursäkt för otydligheten. I det här fallet handlar det om ägarens ovilja. Självklart funkar det inte för alla hästar. Finns inte viljan att ha hästen på lösdrift så finns den inte. Men det är inte alls samma sak som att det inte passar alla hästar.
Tycker det är den vanligaste ursäkten när det kommer till att inte ha på lösdrift - "det funkar inte för hästen", trots att 99% av alla dessa inte ens har provat, men det låter mer ok att säga att det är för hästens skull och inte sin egen bekvämlighet.

Jag hade en som inte trivdes på lösdrift. Den är såld till barn som har uppstallning på tjusigt ställe och det är en helt annan ponny idag.

Men det är hittills den enda.
 
Så då kanske du ska be om ursäkt till säljaren för att du misstänkte att de medvetet sålde en häst med beteendestörningar vilket uppenbarligen inte stämde. Det är ett djur du köpt inte en maskin och djur reagerar mer oförutsett på miljöombyten.
Vadå misstänkte? Jag har inte sagt till honom att jag misstänkt det? Vad har du fått det ifrån?
 
Vadå verkar? Hur kan du veta det? Självklart har jag gjort det !

Vad sa säljaren då? Säger denne att hästen betett sig lika där, eller nekar denne?


Vadå misstänkte? Jag har inte sagt till honom att jag misstänkt det? Vad har du fått det ifrån?

Att du skrev ovanstående. Det får det precis att framstå som att du konfronterat säljaren med problemen.
 
Men herregud, @Unouno02 har väl FRÅGAT säljaren som svarat nekande. Dessutom verkar det väl inte helt osannolikt att den gjort det tidigare eftersom boxen på förra stället också hade sparkskador.

Samtidigt spelar det väl ingen roll eftersom hästen uppenbarligen landat och funnit sig tillrätta och saken ur den synvinkeln är utagerad?

Att hålla på och uppfostra människor på internet om hur de ska bete sig irl blir ju bara tramsigt.
Ja, jag är medveten om att jag också agerar uppfostrande nu men det handlar om beteende här i tråden, på forumet, inte hur någon gör i verkliga livet.
 
Men herregud, @Unouno02 har väl FRÅGAT säljaren som svarat nekande. Dessutom verkar det väl inte helt osannolikt att den gjort det tidigare eftersom boxen på förra stället också hade sparkskador.

Samtidigt spelar det väl ingen roll eftersom hästen uppenbarligen landat och funnit sig tillrätta och saken ur den synvinkeln är utagerad?

Att hålla på och uppfostra människor på internet om hur de ska bete sig irl blir ju bara tramsigt.
Ja, jag är medveten om att jag också agerar uppfostrande nu men det handlar om beteende här i tråden, på forumet, inte hur någon gör i verkliga livet.

Fast säljaren kunde ju lika gärna läst i forumet, och jag håller med om att TS hela tiden drivit linjen hon blivit lurad. Att hästen sparkat på förra stallet, såpass att en box var sönder och skorna satt löst, att säljaren inte talat om detta innan och nekat till att det var så vid fråga.

Om man ponerar för en stund att säljaren talat sanning, så är det rätt saftiga anklagelser.
 
Fast säljaren kunde ju lika gärna läst i forumet, och jag håller med om att TS hela tiden drivit linjen hon blivit lurad. Att hästen sparkat på förra stallet, såpass att en box var sönder och skorna satt löst, att säljaren inte talat om detta innan och nekat till att det var så vid fråga.

Om man ponerar för en stund att säljaren talat sanning, så är det rätt saftiga anklagelser.
Detta är ju ett anonymt forum, det får man faktiskt utgå ifrån.
 
Javisst. Men det gör inte att det är mindre anklagelser - och att säljaren mycket väl skulle kunna känna igen sig.

Jag respekterar din åsikt, men jag delar den inte i just det här fallet.
Jag tycker nog att TS har hållit sig tillräckligt anonym för att det skulle vara svårt att driva från säljarens sida (om nu säljaren har rätt) men därifrån att kommendera någon till att söka upp säljaren och be om ursäkt? Nja.

Och f ö respekterar jag din åsikt om det rent juridiska även om jag inte håller med dig heller. :)
 
Detta är ju ett anonymt forum, det får man faktiskt utgå ifrån.
Njae, väldigt många är ganska oanonyma här. Det finns massor av exempel på hur folk känt igen sig på forumet och givit sig in i diskussionen (och säkert fler där folk känt igen sig och inte gjort det.) Man kan nästan räkna med flera känner till någon av de inblandade.

Jag tog upp det för att TS drivit linjen att hon är lurad mycket hårt.
 
Den här tråden har blivit onödigt tjafsig.
Eftersom hästen tråden handlar om har slutat sparka är ämnet inte längre aktuellt.
Därför låser jag tråden här.
/moderatorn
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 446
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 743
Senast: Blyger
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 087
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp