Hjälp! Häva köp?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
"Bara"?? Tror du att alla har tillräckligt med egen mark alternativt har en bra lösdrift på nära håll?
TS har tidigare nämnt att TS har bra hagar. Bor TS i storstadsområdet så finns det flera alternativ och bor TS på landsbygden brukar det inte vara ett problem. Det måste ju lösas på något vis. Antingen där TS bor nu eller flytta hästen.
 
Köpt häst är köpt häst i de flesta fall visst kan man kontakta säljaren och hoppas på det bästa men det är sällsynt. Lös problemet el sälj vidare antagligen m förlust . Att dra igång en rättsprocess kräver tid pengar och tålamod och kan sluta riktigt dyrt. Ingen behöver ha lurat ngn det är levande varelser inte produkter.?
 
Vad har du för utbildning som klarar av att ställa en så tvärsäker diagnos via internet? Jisses vad det måste finnas många allvarliga beteendestörningar om man ska räkna in alla problem som uppstår första veckorna efter man köpt en häst.
Det behövs väl ingen utbildning för att konstatera det!!!
 
Ingen grund??? Hästen är skadad, boxen söndersparkad - är inte det grund nog?

Och hur i hela friden skulle det hamna på säljaren?! Jag vet många hästar som blir som totalt förbytta av att flytta. T ex sparkar sönder boxen, lever djävul mot boxgrannen etc. Fortfarande inte säljarens ansvar.

OM hästen varit så djäklig hos säljaren borde den ju blivit skadad där också. Men den var UA på besiktning.
 
Ingen grund??? Hästen är skadad, boxen söndersparkad - är inte det grund nog?

Hästen har skadat sig efter flytten. I trådstarten framkommer att mest energiska sparkandet dök upp när hästen funnits i det nya hemmet en tid och inte dök upp omedelbart.
På vilket sätt kan man lasta säljaren för att hästen efter en period hos nya ägaren, sparkat sönder box och sig själv?
 
Naturligtvis så ska du reklamera köpet ! Hästen är varken psykiskt eller fysiskt frisk -han har med största säkerhet smärtor någonstans -
Hur är han under sadel ? -märks dessa tendenser då ? Fota boxen , RIng äg omedd att de snarast får hämta hästen -ditt stall hållerpå att falla i bitar
De har undlåtit att informera dig om att hästen sparkar sönder sin Box !
-skäl för att häva köpet - koppla in jurist om det behövs -har du rättsskydd via ngn försäkring så blir det inte alls kostsamt o under alla förh så får du köpet hävt o pengarna tillb Lycka Till
dagens skämt :rofl:
 
Ingen grund??? Hästen är skadad, boxen söndersparkad - är inte det grund nog?

Inte enligt köplagarna. Det är lika liten grund som att du köpt en tröja och nu tycker den är ful färg och fel modell för dig. Eller att tröjan nu är sönder efter att du råkat fastna i en spik och dra sönder den.

Att en häst skadat sig EFTER köpet är absolut inte grund - tack och lov.

KAN TS bevisa att sparkandet fanns innan köp, OCH säljaren förstod att TS Inte skulle köpa hästen om hen visste om sparkundet OCH säljaren undanhöll informationen - DÅ finns grund. Sen ska det bevisas också....
 
Jag lyckades också köpa en sparkhäst, säljaren sa inte rakt ut att hon kunde sparka i väggarna, utan var lite luddig.
Det visade sig att hon ej klarade av att boxgrannar, då sparkade hon i väggarna.
Som tur var hade jag möjlighet till att ha henne i en fristående box, vilket resulterade i att sparkande upphörde.
När jag sen sålde henne, så upplyste jag säljaren om detta problemet. Framförallt för att bespara hästen att behöva stå på ett sätt hon avskydde, och för att bespara säljaren trasiga boxväggar och trasig häst.
 
Att det är en allvarig beteendestörning att det sparkar sönder både sig själv så att det krävs veterniärvård och kanske blir oridbar och att förstöra hela boxen.
Beteendestörning för att hästen visar att den inte trivs? Vissa hästar fixar inte boxar alls, vissa fixar boxar utan granne och vissa kanske behöver med rätt granne.

Önskar folk kunde lyssna på hästarna nångång vad det är dom trivs med. Min häst sparkade sönder sin box också, han gav sig aldrig och tillslut var det bara att flytta till lösdrift. Jag hade inget val och där trivdes han hur bra som helst och kunde därefter tillomed stå kortare perioder i box utan sparkar. Varje nytt stall stod han lugnt i i några veckor innan sparkarna satte igång igen, antagligen då när rutinerna var befästa. Han var verkligen ingen beteendestörd häst, bara en häst som visade vad han tyckte.
 
Har inget särskilt att tillägga mer än att jag aldrig skulle våga sälja häst så som många köpare är. Att allt är andras ansvar.
Lugnare på hundsidan. Där inser folk att det är ett levande objekt med känslor och räknar nästan med att det blir lite att jobba med i början när det gäller försäljning av vuxen hund.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 446
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 743
Senast: Blyger
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 087
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp