Hjälp! Häva köp?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan hästen ha haft små kolik känningar? Bara en tanke om den fick en knäpp just då eller ar den slagit rejält sen dag 1?

Har inga direkta tips att ge dig som inte redan tagits upp men hoppas det löser sig för dig.
 
Naturligtvis så ska du reklamera köpet ! Hästen är varken psykiskt eller fysiskt frisk -han har med största säkerhet smärtor någonstans -
Hur är han under sadel ? -märks dessa tendenser då ? Fota boxen , RIng äg omedd att de snarast får hämta hästen -ditt stall hållerpå att falla i bitar
De har undlåtit att informera dig om att hästen sparkar sönder sin Box !
-skäl för att häva köpet - koppla in jurist om det behövs -har du rättsskydd via ngn försäkring så blir det inte alls kostsamt o under alla förh så får du köpet hävt o pengarna tillb Lycka Till
 
Naturligtvis så ska du reklamera köpet ! Hästen är varken psykiskt eller fysiskt frisk -han har med största säkerhet smärtor någonstans -
Hur är han under sadel ? -märks dessa tendenser då ? Fota boxen , RIng äg omedd att de snarast får hämta hästen -ditt stall hållerpå att falla i bitar
De har undlåtit att informera dig om att hästen sparkar sönder sin Box !
-skäl för att häva köpet - koppla in jurist om det behövs -har du rättsskydd via ngn försäkring så blir det inte alls kostsamt o under alla förh så får du köpet hävt o pengarna tillb Lycka Till
Och vad har du för källa för det där dravlet?
 
Naturligtvis så ska du reklamera köpet ! Hästen är varken psykiskt eller fysiskt frisk -han har med största säkerhet smärtor någonstans -
Hur är han under sadel ? -märks dessa tendenser då ? Fota boxen , RIng äg omedd att de snarast får hämta hästen -ditt stall hållerpå att falla i bitar
De har undlåtit att informera dig om att hästen sparkar sönder sin Box !
-skäl för att häva köpet - koppla in jurist om det behövs -har du rättsskydd via ngn försäkring så blir det inte alls kostsamt o under alla förh så får du köpet hävt o pengarna tillb Lycka Till
Har du någon koll om verkligheten?

På dig låter det som man kan ringa ett samtal eller två och så är hästen tillbakahämtad. Så enkelt är det inte. Hästen behöver för övrigt inte alls ha varit i psykiskt eller fysiskt dåligt skick vid avhämtning.

Vi vet inte ens om säljaren upplevt sparkandet som något problem och att kräva att säljaren ska informera om problem som inte uppstått än är lite väl magstarkt.

Det är inte alls säkert att rättsskyddet hjälper i denna situationen, i den mån man har det så är självrisken ofta hög.

Självklart har hästen smärtor nu men den hade uppenbarligen inte problem i närheten av detta problem när den flyttade in i så fall hade den haft de skador den skaffade sig genom att sparka redan innan den köptes.
 
Naturligtvis så ska du reklamera köpet ! Hästen är varken psykiskt eller fysiskt frisk -han har med största säkerhet smärtor någonstans -
Hur är han under sadel ? -märks dessa tendenser då ? Fota boxen , RIng äg omedd att de snarast får hämta hästen -ditt stall hållerpå att falla i bitar
De har undlåtit att informera dig om att hästen sparkar sönder sin Box !
-skäl för att häva köpet - koppla in jurist om det behövs -har du rättsskydd via ngn försäkring så blir det inte alls kostsamt o under alla förh så får du köpet hävt o pengarna tillb Lycka Till

Vore intressant att höra en med utförlig motivering? Ingen annan har i tråden med stöd av svensk lagstiftning kunnat med säkerhet säga varken det ena eller det andra, men om något så har det klart vägt över till TS nackdel.
Men du verkar helt säker så vore spännande med källa.
 
-skäl för att häva köpet - koppla in jurist om det behövs -har du rättsskydd via ngn försäkring så blir det inte alls kostsamt o under alla förh så får du köpet hävt o pengarna tillb Lycka Till

Oj, det var mycket ounderbyggt tyckande.

Jag tror du helt har missuppfattat rättsskyddet, det är inget som hör hemma i den här diskussionen, och främst inte i det här skedet.

Koppla in en jurist kan bli väldigt kostsamt. Timtaxan startar på 1200 kr ungefär, tak uppåt saknas. Och innan det ens finns tillräckligt att bedöma, har det gått ett par timmar. Det ska vara en dyr häst för att vara lönt att kosta på så mycket till så osäkert läge.

Men för all del, ditt inlägg gör många jurister glada. I plånboken.
 
Hej! Behöver er hjälp nu!
För 2 v sedan köpte jag en häst, redan från dag 1 så har han sparkat i boxväggen, det har varit "lugnt" ändå och har han inte gjort det hela tiden. Tills ikväll - helt galen och har sparkat sönder boxen. Kan inte ha honom i boxen för han sparkar så sjukt mkt, fick stå ute inatt... Då sparkar han så ena senan blev jätte svullen och andr benet fullt med sår.
När jag hämtade honom hos säljaren så såg jag att hela hans Box va sönder och uppsparkad.
Jag är helt förtvivlad alltså, vet inte vad jag ska göra? (Mer än att jag måste åka till veterinären för att kolla....!) jag kan inte ha kvar en häst som håller på att slå sönder sig själv och hela stallet. Jag blev inte informerad om att han sparkade i boxväggen men nu i efterhand så förstår jag att han gjort det även hos säljaren pga de stora hålen... Och det ör ohållbart att mina hästar ska stå ute på natten.. Behöver tip råd och hjälp!!
Nja, är det så illa att hästen sparkar sönder både sig själv och boxen hade jag åkt tillbaka med hästen omgående. Tips! Dokumentera med film och bilder både på häst och box samt åk till veterinär direkt och få skadorna dokumenterade av denne.
 
-skäl för att häva köpet - koppla in jurist om det behövs -har du rättsskydd via ngn försäkring så blir det inte alls kostsamt o under alla förh så får du köpet hävt o pengarna tillb Lycka Till

Detta ligger det förstås ingen sanning i alls!

Det är farligt att lura folk, det kan finnas de som läser ditt inlägg och tror att det är sant. Du kan göra så att någon sätter sig i en väldigt kostsam situation, hemförsäkringen vägrar att stå för kostnaden och målet förloras så att man också får stå för motpartens rättegångskostnader. Ihop med de egna advokatkostnaderna.

Advokaterna är inte idealister, de driver även omöjliga mål eftersom de alltid får in sina pengar oavset hur det går.
 
Nja, är det så illa att hästen sparkar sönder både sig själv och boxen hade jag åkt tillbaka med hästen omgående. Tips! Dokumentera med film och bilder både på häst och box samt åk till veterinär direkt och få skadorna dokumenterade av denne.

Då hade du blivit skyldig till dumpning av häst. Du hade inte fått tillbaka pengarna för hästen utan istället blivit polisanmäld för djurplågeri.
 
Då hade du blivit skyldig till dumpning av häst. Du hade inte fått tillbaka pengarna för hästen utan istället blivit polisanmäld för djurplågeri.
Nja, jag uttryckte mig nog otydligt. Jag menar inte att dumpa häster hos säljaren utan direkt hävdat att jag vill lämna tillbaka hästen. Om det är så illa som ts beskriver anser jag att det är ett allvarligt fel.
 
Vilken grund och vilket lagrum hade du åberopat för att få säljaren att ta tillbaka hästen (om denne motsätter sig)?
Att det är en allvarig beteendestörning att det sparkar sönder både sig själv så att det krävs veterniärvård och kanske blir oridbar och att förstöra hela boxen.
 
Att det är en allvarig beteendestörning att det sparkar sönder både sig själv så att det krävs veterniärvård och kanske blir oridbar och att förstöra hela boxen.

Lagrum? Du måste ha lagstöd och en grund som håller juridiskt för att lämna tillbaka en vara och kräva dina pengar tillbaka. Du angav nyss ett känslomässigt argument, det hjälper inte. Men okej, vi säger för exemplets skull att den har en allvarlig beteendestörning. Hur bevisar du att den allvarliga beteendestörningen fanns vid köpet?
 
Detta ligger det förstås ingen sanning i alls!

Det är farligt att lura folk, det kan finnas de som läser ditt inlägg och tror att det är sant. Du kan göra så att någon sätter sig i en väldigt kostsam situation, hemförsäkringen vägrar att stå för kostnaden och målet förloras så att man också får stå för motpartens rättegångskostnader. Ihop med de egna advokatkostnaderna.

Advokaterna är inte idealister, de driver även omöjliga mål eftersom de alltid får in sina pengar oavset hur det går.

enligt min åsikt går argumentet att folk kan bli lurade/missledda bort helt som argument i frågan. Eftersom alla sociala media kanaler är godtyckliga och lika potentiellt missledande isåfall .
Du kan knappast utifrån det faktumet lägga en egen nivå på vad som anses "farligt" i fråga om påståenden/åsikter. ... Det blir jättemärkligt .
 
Att det är en allvarig beteendestörning att det sparkar sönder både sig själv så att det krävs veterniärvård och kanske blir oridbar och att förstöra hela boxen.
Vad har du för utbildning som klarar av att ställa en så tvärsäker diagnos via internet? Jisses vad det måste finnas många allvarliga beteendestörningar om man ska räkna in alla problem som uppstår första veckorna efter man köpt en häst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 743
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 380
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 746
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 192
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp