Hjälp! Häva köp?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dem är rena, jag har kontakt med "uppfödaren" (köpte honom som 1 åring och haft tills mars i år" och hon röntgade honom och plåtarna är rena :) googlat massvis på hästen innan och hittade annonsen från när hon sålde honom och även där står det att plåtarna är rena :)

Dom var rena.
 
Dem är rena, jag har kontakt med "uppfödaren" (köpte honom som 1 åring och haft tills mars i år" och hon röntgade honom och plåtarna är rena :) googlat massvis på hästen innan och hittade annonsen från när hon sålde honom och även där står det att plåtarna är rena :)

Vad bra - då kan du ju be att få plåtarna så att din veterinär kan undersöka dom.
 
Jag har hämtat ut plåtar på en häst jag var intresserad av. Tog dem till min veterinär som direkt när vi tog upp dem på skärmen såg två avvikelser som inte var nämnda i journalen. Även jag såg dem rätt omgående.

Vad andra än veterinär bedömer på plåtar ger jag inte fem öre för. Och då litar jag bara på min egen veterinär.
 
Kan inte annat än hålla med. Den enda veterinären som bryr sig om köparen är just köparens veterinär. Att plåtar är rena kan betyda precis vad som helst. I min kompis fall att man "missat" att röntga en viss vinkel och (konstigt nog) just den vinkeln var den som visade avvikelsen som lett till hästens alltför tidiga pension.

/Lavinia, som också lärt mig att det är skillnad på röntgad och röntgad ua.


Jag har hämtat ut plåtar på en häst jag var intresserad av. Tog dem till min veterinär som direkt när vi tog upp dem på skärmen såg två avvikelser som inte var nämnda i journalen. Även jag såg dem rätt omgående.

Vad andra än veterinär bedömer på plåtar ger jag inte fem öre för. Och då litar jag bara på min egen veterinär.
 
Dem är rena, jag har kontakt med "uppfödaren" (köpte honom som 1 åring och haft tills mars i år" och hon röntgade honom och plåtarna är rena :) googlat massvis på hästen innan och hittade annonsen från när hon sålde honom och även där står det att plåtarna är rena :)
Och hur vet du att uppfödaren talar sanning? Jag blir alltid misstänksam om folk påstår något men inte kan visa det.
 
Om inte fler hem.. Såldes typni Mars till ngn (vet inte hur många ägare men antagningen en eller två) och sedan till Sverige i typ juni och sedan till mig i augusti. Visst kan sparkandes Bero på det men tycker ändå att det är något man informerar om, då hade jag ju aldrig köpt hästen och det förstår säljaren och därför kanske den inte berättade det.

Ge den tid! Oavsett om säljaren visste om sparkandet eller ej, så du uppskattar ju resten hos hästen.

Jag köpte häst i februari. En dansk import. Oklart hur många tidigare ägare osv, det jag vet är att hon kom från en handlare i DK till en handlare i Sverige i december, och till mig i februari då. Det är en känslig men inte egentligen nervig dam, och hon vänder stress inåt. Så inget sparkande i väggar eller så. Och "utåt" tog hon det här med flytta igen bra. Men kollade man lite närmare så hade hon ganska hög stressnivå. Och det har i princip tagit tills NU innan hon verkligen landat och är helt trygg. Detta trots att det inte var några större tecken på stress etc innan, några små fanns. Men jag kan idag se en otrolig skillnad mot när hon kom ändå.

Så vill du ha hästen, ta tipsen om gummimattor etc, och ge honom tid. Oavsett om han sparkat innan eller ej, så är han garanterat stressad nu och det förvärrar sparkandet. Att han åtminstone temporärt blev bättre av boxbyte tyder också på att det faktiskt sas finns en anledning att han sparkar och att han över tid kan sluta/minska på det.

Om du inte vill ha hästen så fråga säljaren om de vill ta tillbaka, men utan bevis från tredje part tror jag tyvärr du kan få svårt att häva ifall säljaren hävdar att den aldrig sparkat där, och den dessutom var besiktigad u.a.
 
Gamla? Dem är från 2016

Håller med de andra, det kan hända en hel del på ett par månader.
Kan ta min egen häst som exempel - hon var röntgad innan jag åkte och provred henne, inte så gamla bilder utan de var max 6 mån gamla. Vi bestämde oss ändå för att röntga om henne vid besiktningen och då hittades ett fynd som inte funnits med tidigare. Både vi och säljaren såg ut såhär :eek: (han var rätt säker innan på att det var "rent" eftersom han röntgat själv innan försäljningen).
 
Håller med de andra, det kan hända en hel del på ett par månader.
Kan ta min egen häst som exempel - hon var röntgad innan jag åkte och provred henne, inte så gamla bilder utan de var max 6 mån gamla. Vi bestämde oss ändå för att röntga om henne vid besiktningen och då hittades ett fynd som inte funnits med tidigare. Både vi och säljaren såg ut såhär :eek: (han var rätt säker innan på att det var "rent" eftersom han röntgat själv innan försäljningen).

Sex månader är mer än tillräckligt med tid för urkalkningar, pålagringar, spatt och annat mer eller mindre spännande. Tyvärr... Jag frågad vet en gång HUR fort förändringar kan uppstå, och fick svaret att man vet egentligen inte "minsta tiden", men "tre månader räcker gott och väl, det har vi sett mer än en gång". Då alltså hästar under utredning, där man röntgat och hästen varit u.a., och sen valt att röntga om - samma projektioner - och den är 3 mån efter förra rtg inte u.a. längre.

Själv har jag sett pålagringar komma på strax över 3 månader. Hästen var ung och inte initialhalt alls...
 
Sex månader är mer än tillräckligt med tid för urkalkningar, pålagringar, spatt och annat mer eller mindre spännande. Tyvärr... Jag frågad vet en gång HUR fort förändringar kan uppstå, och fick svaret att man vet egentligen inte "minsta tiden", men "tre månader räcker gott och väl, det har vi sett mer än en gång". Då alltså hästar under utredning, där man röntgat och hästen varit u.a., och sen valt att röntga om - samma projektioner - och den är 3 mån efter förra rtg inte u.a. längre.

Själv har jag sett pålagringar komma på strax över 3 månader. Hästen var ung och inte initialhalt alls...

Absolut. Egentligen är både röntgenbilder och besiktningsprotokoll inaktuella så fort man klivit utanför dörren. De säger ju bara hur det ser ut just då.
 
Min 5 åring var ren på röntgen då ( köpt som åting) blev oförklarligt halt ett halv år senare ny röntgen pålagringar båda fram. Reds tränades efter vet ordinering betydligt sämre 6 mån senare utdömd och avlivad som 6 åring. Det kan gå fort trots alla insatser. 6 mån gamla röntgenplåtar har inget värde vid köp
 
Jag må ha missat något, och nog för att diskussionen om röntgenplåtar är relevant i sig som ämne, men :
Jag har läst TS tråd som att den handlar om att TS anser sig vilja häva köp pga att hästen sparkat i boxväggen hysteriskt vid ett / några tillfällen (inte som jag läser TS direkt vid ankomst ens utan senare i något "ryck" ? ) och därmed dessutom skadat sig /sparkat sönder sig ?

Jag har jättesvårt som sagt tidigare som svar utifrån det att se att "häva köp" är något som rättsligt skulle vara aktuellt .

Diskussionen ang röntgenplåtar är ju som sagt ett nog så viktigt ämne i sig. Jag förstår nog inte dock hur det är det primära ämnet i denna tråd senaste sidorna ? Jag kanske har missat något, isåfall får någon rycka in och förklara det hela ;)
 
Jag må ha missat något, och nog för att diskussionen om röntgenplåtar är relevant i sig som ämne, men :
Jag har läst TS tråd som att den handlar om att TS anser sig vilja häva köp pga att hästen sparkat i boxväggen hysteriskt vid ett / några tillfällen (inte som jag läser TS direkt vid ankomst ens utan senare i något "ryck" ? ) och därmed dessutom skadat sig /sparkat sönder sig ?

Jag har jättesvårt som sagt tidigare som svar utifrån det att se att "häva köp" är något som rättsligt skulle vara aktuellt .

Diskussionen ang röntgenplåtar är ju som sagt ett nog så viktigt ämne i sig. Jag förstår nog inte dock hur det är det primära ämnet i denna tråd senaste sidorna ? Jag kanske har missat något, isåfall får någon rycka in och förklara det hela ;)

Även smärtor kan göra att hästar sparkar sönder boxväggarna.

Därför min första fråga om hästen är plåtad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 743
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 380
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 746
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 192
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp