Hjälp! Häva köp?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min ena häst gillar inte boxgrannar så han har boxgardin på ena sidan mot sin granne , han står i en hörna. Utan boxgardin river han stallet oavsett vem som står bredvid.

Så där funkar min ena också, hon som har svårt att landa i nya miljöer. De enda hon inte sparkar åt är sina avkommor.
 
@Unouno02 Jag hänger upp mig varför "det inte går" att ha den på lösdrift. Du beskriver att du har stora hagar? Ett enkelt hus är inte så svårt eller jättedyrt att bygga. Marken kan behöva lite extrajobba med hårdgörande just utanför hallen och vid fodringsställen. Jag bor i södra norrland och har mina ute på lösdrift sen en månad tillbaka. Märker ganska stor skillnad i att de verkar trivas betydligt bättre med livet-och då gick de ute samma tider som dina förr. Är faktiskt förvånad hur bra de trivs :).

Lycka till och hoppas du hittar en bra lösning!
 
@Unouno02 ibland brukar folk ha en container med öppen sida som lösdriftshall. Det går att köpa begagnat och då behöver du inte bygga på någon annans mark om du står inhyst. Samtidigt behöver inte stallägaren betala lösdriftshall för dig. Alla hästar klarar av lösdrift i princiP. Du får kolla hur folk gör med täcken och klippning etc. Kolla blocket för containern . du måste ha en sällskapshäst .
 
Med denna hästs beskrivna beteende och historia skulle jag inte ens lägga tid och pengar på att kolla om den har magsår, jag skulle direkt utgå ifrån att den HAR det, och påbörja behandling.

Utöver det så kanske den behöver tränas mer/mindre, byta box, byta granne, vem vet - det kan vara nästan vad som hälst så ni får bara leta/testa. Jag har ett sto som även sparkar i väggarna på lösdrift (går med sin bästa kompis, fritt med grovfoder, genomkollad..) så det är inte ens säkert att det löser problemet... Men hoppast ni reder ut det! Lycka till!
 
@Unouno02 ibland brukar folk ha en container med öppen sida som lösdriftshall. Det går att köpa begagnat och då behöver du inte bygga på någon annans mark om du står inhyst. Samtidigt behöver inte stallägaren betala lösdriftshall för dig. Alla hästar klarar av lösdrift i princiP. Du får kolla hur folk gör med täcken och klippning etc. Kolla blocket för containern . du måste ha en sällskapshäst .
Ska kika på det!
 
Undersökningsplikten är långtgående (vad man än tycker om det) och jag har inte blivit riktigt klok på om du köpte av privatperson eller av näringsidkare, dvs om det är köp- eller konsumentköplagen som är gällande?
Om det är häva köpet du vill, och du anser dig ha tillräckligt för att ha möjlighet att vinna, så kontakta en jurist och driv målet, men då bör du som sagt ha undersökt dina möjligheter ganska noga, bevisläget kan bli knepigt och om du förlorar så riskerar det att bli dyrt. Beroende på hästens värde och vad du anser ha för bevis får du själv bedöma om det är värt det, det är svårt att råda med så pass lite information. Spontant så känns det som väldigt svaga grunder för att kunna häva köpet.
Gör vad du kan för att hästen ska trivas, få tid att bo in sig och må bättre. Om du inte vill eller har möjlighet att göra de förändringar som krävs får du nog mer rikta in dig på att sälja hästen än att häva köpet men som sagt, om du tror att det finns en möjlighet (och du har råd) kan du alltid försöka.

Lycka till, jag hoppas oavsett utgång att det blir det bästa för hästen.
 
@Unouno02 Jag hänger upp mig varför "det inte går" att ha den på lösdrift. Du beskriver att du har stora hagar? Ett enkelt hus är inte så svårt eller jättedyrt att bygga. Marken kan behöva lite extrajobba med hårdgörande just utanför hallen och vid fodringsställen. Jag bor i södra norrland och har mina ute på lösdrift sen en månad tillbaka. Märker ganska stor skillnad i att de verkar trivas betydligt bättre med livet-och då gick de ute samma tider som dina förr. Är faktiskt förvånad hur bra de trivs :).

Lycka till och hoppas du hittar en bra lösning!
Jo.. En tävlingshäst i toppform på lösdrift? Dka testa byta Box nu. Så får vi se. Testade under dagen och då var han lugn. Helt cool.
 
@Unouno02 Jag helklipper (första gången för en veckan sen) och sen täckar jag efter väder. Med denna hästen som är lite känslig för att frysa är jag ganska offensiv med täcken dessutom. Hellre lite för varm än för kall.
 
Hösten har sparkat i boxen ordentligt sedan dag 1?
En springande punkt är om hästen sparkat i förra stallet. Bara för den gör det nu behöver den inte gjort det tidigare.

Hästar är olika. Vissa vill ha mycket liv och rörelse, andra vill ha det lugnt. Denna häst har flyttat 2 gånger på kort tid, den andra gången kan ha varit droppen. De kan också ljuga men det kan du inte veta om du inte lyckas kolla upp.
 
Hur gör man med klippning, täcke osv osv?
Ingen skillnad mot hur man gör när hästen är installad. Häst som är installad går troligen i hage under dagarna och då är det bara att göra likadant när den går på lösdrift, men kanske enda skillnaden är att man låter hästen gå med täcket på hela tiden istället, lite beroende på.
Istället för att se problem får man försöka se lösningar. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 743
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 381
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 746
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 192
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp