Hjälp! Häva köp?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om du vill skydda stall och häst fram till försäljning så sätt upp gummimattor på väggen, tänk bara på att matta ska vara några cm från väggen för bästa effekt.

Väljer du att behålla så får du leta reda på problemet som ger beteendet.
Vad skulle de kunna vara för problem som ger detta beteende tror du? Så man vet vart man ska börja..
 
Då lär du behöva någon som vittnar mot säljaren och kan intyga att hästen verkligen har sparkat där. I annat fall blir det sannolikt omöjligt att bevisa att säljaren felat
Hade ju med mig min sambo som såg hur boxen såg ut. Även min kompis vid provridning som såg att han sparkade där hålen var, dock fick han mat precis då men ändå..
 
Fast jag tycker nog att det är relevant information att berätta om sånt som kan vara av väsentlig betydelse. Jag tror faktiskt inte alls att det skulle vara omöjligt att TS får rätt i en tvist.

Är hästen köpt av privatperson eller företagare?
Det finns ngt som heter undersökningsplikt och där har TS brustit i detta fallet. Det är högst osannolikt att hon skulle få rätt i en tvist oaktat om det är köplagen eller konsumentköplagens som blir gällande.
 
Vad skulle de kunna vara för problem som ger detta beteende tror du? Så man vet vart man ska börja..
Det kan vara allmän stress, vilket lär gå över med tiden eller iaf minskas.
Det kan vara frustration om sällskap/hage osv inte känns bra.
Den kan vara klaustrofobisk och där kan träning hjälpa mycket.
Den kan faktiskt ha ont, och pga det bli "onödigt" stressad och reaktiv.

Du säger att hästen var dyr, men ändå gjordes en gårdsbesiktning med säljarens veterinär, och du var inte ens närvarande? Tyvärr är det nog svårt för dig att häva köpet med tanke på vad man läst om här innan.
 
Säljaren nerkar till att han sparkat.. Men tipsade om gummimattor.
Han gårdsbestiktades. Ingen notering på pappret alls överhuvudtaget, trotts lite sår som jag tycker borde stå på pappret. Säljaren tog ut en veterinär.
Jag ska testa nu och byta Box först, testade en stund idag och då va han lugn! Så hoppas feta funkar. Är mest jätte rädd att han fått en senskada nu, men känns som att svullnaden minskat lite iaf. :/

Till nästa gång. Besikta alltid på klinik som du väljer och se till att du står som beställare av besiktningen. Självklart ska du vara med vid besiktningen.
 
Det kan vara allmän stress, vilket lär gå över med tiden eller iaf minskas.
Det kan vara frustration om sällskap/hage osv inte känns bra.
Den kan vara klaustrofobisk och där kan träning hjälpa mycket.
Den kan faktiskt ha ont, och pga det bli "onödigt" stressad och reaktiv.

Du säger att hästen var dyr, men ändå gjordes en gårdsbesiktning med säljarens veterinär, och du var inte ens närvarande? Tyvärr är det nog svårt för dig att häva köpet med tanke på vad man läst om här innan.
Ja dumt nog var jag inte med, skulle ta honom till en klinik. Dock så sa säljaren att han besiktades när han köpte honom (föräsljningsstall) för 2 mån sedan, och sedan för 2 v sedan. Båda ua
 
Det finns ngt som heter undersökningsplikt och där har TS brustit i detta fallet. Det är högst osannolikt att hon skulle få rätt i en tvist oaktat om det är köplagen eller konsumentköplagens som blir gällande.
Självklart har jag det. Men vad mer ska jag fråga, om han haft schabrak under sadeln vid ridning? Givetvis så förväntar jag mig att man talar om detta skadliga beteende när man säljer häst, det är ingenting ska jag ska behöva fråga? Dessutom är de de första man inte tänker på direkt.. Då har jag ju aldrig köpt hästen.
 
Vad skulle de kunna vara för problem som ger detta beteende tror du? Så man vet vart man ska börja..
Kan ju vara massa med orsaker som bottnar i smärta eller stress.

Smärta ger stress, fel boxgranne, att ha en boxgranne som hästen ser eller inte ser, fel plats i stallet och behöver en plats där det händer mer eller händer mindre, kan vara en häst som är väldig rutin beroende och blir stressad av fel ordning vid in/ut/fodring mm, för lite tid i hagen, fel kompisar i hagen mm.
 
Ja dumt nog var jag inte med, skulle ta honom till en klinik. Dock så sa säljaren att han besiktades när han köpte honom (föräsljningsstall) för 2 mån sedan, och sedan för 2 v sedan. Båda ua
Om du köpte hästen från ett försäljningsstall så KAN det vara bättre läge för dig.
Om den som sålde hästen till dig gjorde det som näringsidkare så är det mindre krav på din undersökningsplikt. Du kan antagligen begära att få byta hästen eller så.
Annars kunde du kanske få veta vem förra ägaren var, och få veta mer om hästen därifrån. Den kanske är helt ovan att stå på box tex?
 
Självklart har jag det. Men vad mer ska jag fråga, om han haft schabrak under sadeln vid ridning? Givetvis så förväntar jag mig att man talar om detta skadliga beteende när man säljer häst, det är ingenting ska jag ska behöva fråga? Dessutom är de de första man inte tänker på direkt.. Då har jag ju aldrig köpt hästen.

Om hästen har haft schabrak under sadeln eller inte påverkar inte dig eller hästen. Om hästen sparkar påverkar dig och hästen. Självklart frågar man så mycket som möjligt och det man missade att fråga missade man och då får man stå för det. Självklart finns det också säljare som ljuger/friserar sanningen men att inte ens fråga när du såg sparkskadorna i boxen är märkligt för mig. Det handlar inte alls om att inte förstå att du nu sitter i en tråkig sits men du måste ju också ta din del av ansvaret för att du hamnat där. Du godkände en besiktning du inte varit med på trots att du har undersökningsplikt och trots att du såg saker som borde påtalats i besiktningen och du såg sparkskador i boxen utan att ifrågasätta det. Jo du behöver fråga själv. Du kan inte räkna med att någon ska tala om negativa saker om hästen de försöker sälja utan du måste vara om dig och till dig och ta reda på själv. Hur kan något så viktigt inte vara något av det första man tänker på?

Det är inte konstigt att hästen är stressad när han har fått flytta så tätt. Det är snarare helt naturligt.
 
Ja dumt nog var jag inte med, skulle ta honom till en klinik. Dock så sa säljaren att han besiktades när han köpte honom (föräsljningsstall) för 2 mån sedan, och sedan för 2 v sedan. Båda ua

Om hästen har flyttat två gånger på två månader är det inte konstigt om den uppvisar stress som sparkandet kan vara tecken på.

Dessutom - du skriver på annan plats att den var dyr - då kan man tycka att det verkligen vore på sin plats med klinikbesiktning och även röntgen.

Om du ska häva köpet så lär du inte få pengarna tillbaka eftersom det verkar vara ett försäljningsstall - min gissning är att de har en annan häst som du får byta med
 
Det finns ngt som heter undersökningsplikt och där har TS brustit i detta fallet. Det är högst osannolikt att hon skulle få rätt i en tvist oaktat om det är köplagen eller konsumentköplagens som blir gällande.


Undersökningsplikt. Hur då? Frågat om hästen har några olater? Det är inte att betrakta som normalt beteende att en häst slaktar hela boxen.
 
Om hästen har haft schabrak under sadeln eller inte påverkar inte dig eller hästen. Om hästen sparkar påverkar dig och hästen. Självklart frågar man så mycket som möjligt och det man missade att fråga missade man och då får man stå för det. Självklart finns det också säljare som ljuger/friserar sanningen men att inte ens fråga när du såg sparkskadorna i boxen är märkligt för mig. Det handlar inte alls om att inte förstå att du nu sitter i en tråkig sits men du måste ju också ta din del av ansvaret för att du hamnat där. Du godkände en besiktning du inte varit med på trots att du har undersökningsplikt och trots att du såg saker som borde påtalats i besiktningen och du såg sparkskador i boxen utan att ifrågasätta det. Jo du behöver fråga själv. Du kan inte räkna med att någon ska tala om negativa saker om hästen de försöker sälja utan du måste vara om dig och till dig och ta reda på själv. Hur kan något så viktigt inte vara något av det första man tänker på?

Det är inte konstigt att hästen är stressad när han har fått flytta så tätt. Det är snarare helt naturligt.

JO, som säljare har man inte rätt att undlåta att informera om sånt som kan förväntas vara av vikt för köparen att veta om. En häst som slaktar boxinredningen bör rimligen tillhöra sånt som är relevant att berätta. Om det är ett försäljningsstall har det sannolikt stått många hästar i boxen och det är inte självklart att tro att det är den aktuella hästen som orsakat skadorna.
 
Till nästa gång. Besikta alltid på klinik som du väljer och se till att du står som beställare av besiktningen. Självklart ska du vara med vid besiktningen.
Det är inte nåt krav att besiktiga på klinik och finns ingen anledning om man har bra ställe att springa på och inte ska röntga hästen.
 
Jag är nu uppe i 4 st hästköp i mitt liv och inte med EN ENDA har jag kommit på att fråga "sparkar hästen i boxväggarna?

Om jag kommer till stallet och uppmärksammar att boxen är söndersparkad, utgår jag faktiskt från att det är den aktuella hästen som gjort det och frågar säljaren om saken. Då får säljaren i så fall ljuga för att komma undan att informera. Och då hade ju hela saken kommit i ett annat ljus.
 
Ja dumt nog var jag inte med, skulle ta honom till en klinik. Dock så sa säljaren att han besiktades när han köpte honom (föräsljningsstall) för 2 mån sedan, och sedan för 2 v sedan. Båda ua

jag hade aldrig accepterat annat än egen besiktning, då är jag hellre utan besiktning helt (juridiskt säkrare än att acceptera säljarens besiktning).

Eftersom det är ett försäljningsstall, så gäller konsumentköplagen. Alltså anses de fel som syan så här tidigt ha förelegat vid riskens övergång, om inte annat kan bevisas.

(kKL 20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.)

Nu kan ju säljaren bevisa - genom sin besiktning - att hästen var frisk och fungerande vid riskens övergång. Alltså ligger det på ts att bevisa att felet förelåg vid riskens övergång. Lär bli mycket svårt. Om inte omöjligt. Och hästen ska ju vara värd bra med pengar för att det ska vara ekonomiskt lönt att tvista.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 743
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 380
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 746
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 192
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp