Hjälp! Häva köp?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har du ens kontaktat säljaren? Den kanske har tips på hur du ska göra med hästen eller kanske rent av kan köpa tillbaka den.

Annars gäller det ju att hitta orsaken till beteendet och åtgärda det. Jag hade låtit hästen vara ute dygnet runt ett tag även om det är kallt om den nu är lugnare ute.
Självklart har jag det. Och han kan inte stå själv ute, tyvörr. Mina andra hästar 2 st är inte vana att stå ute dygnet runt.
 
Tyvärr är det så ruttet att folk inte talar om allt vid försäljning.
Tror lösdrift är oerhört viktigt för en sådan häst, men köper man en häst man tänkt ha i box är det ju inte lätt att bygga om sin anläggning hux flux för att anpassa efter just den hästen.
Sen kan jag tycka att man kan behöva ge hästen uppemot ett år för att den skall vara helt acklimatiserad,
dock är det nog svårt i detta fall.
Prata med säljaren.
 
Inget av dina tidigare inlägg pekar på att du frågade säljaren om det

Men jisses vad alla här är så duktiga och skulle frågat om allt!

Jag är nu uppe i 4 st hästköp i mitt liv och inte med EN ENDA har jag kommit på att fråga "sparkar hästen i boxväggarna?"
Man frågar mera allmänt "'är det något mer jag behöver veta om hästen?" och hoppas att säljaren är ärlig. Men här har vi en ägare som tydligen har medvetet låtit bli att tala om olater hos hästen. Det kan knappast TS lastas för.

TS: tycker du ska göra som TinyWiny föreslog och slå upp gummimattor. Funkar inte det, och du gillar hästen, är nog lösdrift enda alternativet.
 
Om du vill skydda stall och häst fram till försäljning så sätt upp gummimattor på väggen, tänk bara på att matta ska vara några cm från väggen för bästa effekt.

Väljer du att behålla så får du leta reda på problemet som ger beteendet.
 
Tjocka gummimattor som hänger en bit från väggen.
Självklart ska du ta upp det med säljaren men att tvista är dyrt. Förlorar du står du led häst, dina rättegångskostnader och säljarens.
 
En stilla undran, uppenbarligen var inte hästen skadad när du provred och köpte? Nu är hästen skadad pga sparkandet. Någonting har uppenbart eskalerat sedan du fick hem den. Du kan kanske prata med fd ägaren hur hen gjorde för att hålla hästen frisk och sund när hen ägde den?

Hur besiktigade du hästen? Eftersom de fel du nu har upptäckt, gallor och lösa skor är synliga med blotta ögat borde vet även vid en gårdsbesiktning ha noterat det i besiktningsprotokollet.

Jag förstår din frustration över situationen. Även om du inte har möjlighet att ha den på lösdrift hemma, kan du lämna bort hästen på en annan lösdrift ngr veckor och se om den blir mer harmonisk då? Du har inte möjlighet att ha hästen ute mer än 12 timmar per dag utan hästkompisar och se om det kan förbättra situationen?

Lycka till med din nya häst! :)
 
Jag tror inte att du har rätt att lämna tillbaka hästen, däremot skulle jag se över följande för hästens välbefinnande;
-> Utevistelse, finns det möjlighet att ha hästen ute längre? Är hagarna tillräckligt stora? Får den tillräckligt med stimulering under dygnet?
-> Gummimattor, skyddar häst och väggar.
-> Grovfoder, hur länge räcker maten inne och finns det möjlighet att få maten att räcka hela natten?
-> Stress, självklart är det stressigt vid flytt men finns det mer man kan göra för att underlätta det för hästen? Se över rutiner mm.
 
Hej! Behöver er hjälp nu!
För 2 v sedan köpte jag en häst, redan från dag 1 så har han sparkat i boxväggen, det har varit "lugnt" ändå och har han inte gjort det hela tiden. Tills ikväll - helt galen och har sparkat sönder boxen. Kan inte ha honom i boxen för han sparkar så sjukt mkt, fick stå ute inatt... Då sparkar han så ena senan blev jätte svullen och andr benet fullt med sår.
När jag hämtade honom hos säljaren så såg jag att hela hans Box va sönder och uppsparkad.
Jag är helt förtvivlad alltså, vet inte vad jag ska göra? (Mer än att jag måste åka till veterinären för att kolla....!) jag kan inte ha kvar en häst som håller på att slå sönder sig själv och hela stallet. Jag blev inte informerad om att han sparkade i boxväggen men nu i efterhand så förstår jag att han gjort det även hos säljaren pga de stora hålen... Och det ör ohållbart att mina hästar ska stå ute på natten.. Behöver tip råd och hjälp!!
Leta lösdrift nu på en gång.
 
Vad sa säljaren då? Säger denne att hästen betett sig lika där, eller nekar denne?
Han nekar... Men som sagt, stora hål i deras väggar och dessutom va de inga gummimattor i deras väggar som han nu påstod, båda bakskorna va även hur lösa som helst medans fram satt hårt och de sa min hovslagare att de berodde på att han sparkat.
 
Jag tror inte att du har rätt att lämna tillbaka hästen, däremot skulle jag se över följande för hästens välbefinnande;
-> Utevistelse, finns det möjlighet att ha hästen ute längre? Är hagarna tillräckligt stora? Får den tillräckligt med stimulering under dygnet?
-> Gummimattor, skyddar häst och väggar.
-> Grovfoder, hur länge räcker maten inne och finns det möjlighet att få maten att räcka hela natten?
-> Stress, självklart är det stressigt vid flytt men finns det mer man kan göra för att underlätta det för hästen? Se över rutiner mm.
Dom går ute över 12 h, ut typ 6-7 och in 9-10. Stora hagar. Fri tillgång till grovfoder alltid. Stress, ja svårt att veta hur han reagerar på allt när jag bara haft honom i 2 v. Men han har varit relativt lugn tills nu, idag slog de slint och vet inte vad det berodde på.
Ska försöka leta efter gummimattor och testa, men först byta Box och försöka få ner svullnaden i senan..
 
Han nekar... Men som sagt, stora hål i deras väggar och dessutom va de inga gummimattor i deras väggar som han nu påstod, båda bakskorna va även hur lösa som helst medans fram satt hårt och de sa min hovslagare att de berodde på att han sparkat.
Då lär du behöva någon som vittnar mot säljaren och kan intyga att hästen verkligen har sparkat där. I annat fall blir det sannolikt omöjligt att bevisa att säljaren felat
 
En stilla undran, uppenbarligen var inte hästen skadad när du provred och köpte? Nu är hästen skadad pga sparkandet. Någonting har uppenbart eskalerat sedan du fick hem den. Du kan kanske prata med fd ägaren hur hen gjorde för att hålla hästen frisk och sund när hen ägde den?

Hur besiktigade du hästen? Eftersom de fel du nu har upptäckt, gallor och lösa skor är synliga med blotta ögat borde vet även vid en gårdsbesiktning ha noterat det i besiktningsprotokollet.

Jag förstår din frustration över situationen. Även om du inte har möjlighet att ha den på lösdrift hemma, kan du lämna bort hästen på en annan lösdrift ngr veckor och se om den blir mer harmonisk då? Du har inte möjlighet att ha hästen ute mer än 12 timmar per dag utan hästkompisar och se om det kan förbättra situationen?

Lycka till med din nya häst! :)
Säljaren nerkar till att han sparkat.. Men tipsade om gummimattor.
Han gårdsbestiktades. Ingen notering på pappret alls överhuvudtaget, trotts lite sår som jag tycker borde stå på pappret. Säljaren tog ut en veterinär.
Jag ska testa nu och byta Box först, testade en stund idag och då va han lugn! Så hoppas feta funkar. Är mest jätte rädd att han fått en senskada nu, men känns som att svullnaden minskat lite iaf. :/
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 743
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 380
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 746
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 192
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp