Hjälp! Häva köp?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har inget särskilt att tillägga mer än att jag aldrig skulle våga sälja häst så som många köpare är. Att allt är andras ansvar.
Lugnare på hundsidan. Där inser folk att det är ett levande objekt med känslor och räknar nästan med att det blir lite att jobba med i början när det gäller försäljning av vuxen hund.
Jag tror det mer handlar om individer och inte om man har hund eller häst. Med tanke på att många har både och så lär inte dessa genomgå en personlighetsförändring berkände på djurplågeri de köper.
 
Fast lä
Jag tror det mer handlar om individer och inte om man har hund eller häst. Med tanke på att många har både och så lär inte dessa genomgå en personlighetsförändring berkände på djurplågeri de köper.
läsEr man på detta forum är inte slutsatsen så.
Är gång på gång trådar om hur man ska häva ett köp på en häst man inte är rikigt nöjd med.
På hundsidan finns inte en enda häva hundköp tråd. Snarare ses det som normalt att allt inte är rosa moln i början för den omplacerade hunden. I och med ny miljö och nya rutiner.
 
Fast lä

läsEr man på detta forum är inte slutsatsen så.
Är gång på gång trådar om hur man ska häva ett köp på en häst man inte är rikigt nöjd med.
På hundsidan finns inte en enda häva hundköp tråd. Snarare ses det som normalt att allt inte är rosa moln i början för den omplacerade hunden. I och med ny miljö och nya rutiner.

Det här är ett hästforum, vilket således gör att det dras mer hästfolk hit. Jag lovar att 99% av alla hästköpare också är vettiga personer, liksom 1% av alla hundköpare är riktiga rövhattar :) (Jag ser btw mer rövhatts-hundköpare på facebook än vad jag gör här, på samma sätt som att jag ser mer rövhatts-hästköpare här än på facebook. Av någon anledning)
 
Fast lä

läsEr man på detta forum är inte slutsatsen så.
Är gång på gång trådar om hur man ska häva ett köp på en häst man inte är rikigt nöjd med.
På hundsidan finns inte en enda häva hundköp tråd. Snarare ses det som normalt att allt inte är rosa moln i början för den omplacerade hunden. I och med ny miljö och nya rutiner.
Det är olika djurslag och problem det är frågan om, de flest köper valpar.

Hur många trådar har du sett om att häva fölköpet?
 
Det här är ett hästforum, vilket således gör att det dras mer hästfolk hit. Jag lovar att 99% av alla hästköpare också är vettiga personer, liksom 1% av alla hundköpare är riktiga rövhattar :) (Jag ser btw mer rövhatts-hundköpare på facebook än vad jag gör här, på samma sätt som att jag ser mer rövhatts-hästköpare här än på facebook. Av någon anledning)
tycker der är jämt antal inlägg på hästmänniska och hund.
 
Nä, veterinärer, jurister och andra kunniga har såklart kastat bort flera år och ett antal tusenlappar i studielån :angel: De hade helt enkelt bara kunnat sitta på internet och dra väldigt förhastade slutsatser utifrån alldeles för lite information
En juristutbildning bidrar till att förstå beteendestörningar hos hästar? Toppen, då kan jag fråga min juristvän varför min häst gör vissa saker! Jag känner en åklagare, snäppet värre alltså, denne måste veta allt om hästars beteende!
 
En juristutbildning bidrar till att förstå beteendestörningar hos hästar? Toppen, då kan jag fråga min juristvän varför min häst gör vissa saker! Jag känner en åklagare, snäppet värre alltså, denne måste veta allt om hästars beteende!

Det är du som diagnosticerat grav beteendestörning på hästen och att den därmed självklart bör reklameras med beteendestörning som anledning. Ingen annan.
 
Knapplån .
Måste säga att jag håller med de som kommenterat i denna tråd att fy sjutton att sälja häst till hobbyfolk ffa numera i eskalerande takt sen något 10tal år ...

Precis som många reflekterar över i otaliga liknande trådar var och varannan vecka på buke.... (Dvs fy sjutton för att sälja häst...)

Smidigt som köpare att tycka och tro att "oj hästen betedde sig oförutsägbart och allt blev svinjobbigt och nu har den skadat sig också så den har helt klart ngt fel i grunden och jag vill reklamera den" . Lämna tillbaka den med skador den fick här hos mig för detta orkar jag inte med/fattar inte vad jag ska göra" .

Jösses :(
 
Sluta jiddra här -anlita jurist , som är spec på häst !
Sen kan Ni återkomma med lite FAKTA
Är det din enda lösning bråka i domstol vilket kostar skattebetalare enorma summor? Är det ditt samhälle. Vad ska TS göra under tiden som ärendet går till domstol? När hästen visar sig fungera väl i ett annat stall eller på lösdrift vad ska TS göra då? Vad tror du domstolen kommer säga?
 
Sluta jiddra här -anlita jurist , som är spec på häst !
Sen kan Ni återkomma med lite FAKTA
Ja, jurist kan man alltid anlita.
Till höga kostnader.
Visst tror jag säkert att en del jurister är tydliga mot sina potentiella klienter om en situation är glasklar och då ger råd att lägga ner vapnen eller fortsätta strida.

Att diskutera med andra kan ju vara givande, även om det inte på något sätt innebär att man får ta något som skrivs för en absolut sanning.

Som sagt av flera: det låter väldigt tveksamt att man skulle ha fog för att häva köp på de grunder TS beskriver. Å andra sidan är hästen köpt från en näringsidkare och då kan det finnas något slags lucka. Jag har dock svårt att tro att hästhandlaren i ett sådant här fall skulle vara intresserad av återtag av en häst som var frisk när den lämnade försäljningsstallet och nu är skadad - av yttre skäl.
 
Är det din enda lösning bråka i domstol vilket kostar skattebetalare enorma summor? Är det ditt samhälle. Vad ska TS göra under tiden som ärendet går till domstol? När hästen visar sig fungera väl i ett annat stall eller på lösdrift vad ska TS göra då? Vad tror du domstolen kommer säga?
Nu har du nog gått lite vilse.
Visst, skattepengarna belastas väl i form av nämndemän och lokaler; tror inte att domare vanligen är inblandade i den här typen av frågeställningar.
Jurister får bekostas av de inblandade, eftersom detta faller under ramen för civilmål och inte brottsmål, dvs det är inte skattepengar som bekostar karusellen utan de inblandade parterna.
Förutom det sakfelet, håller jag med dig.
 
Nu har du nog gått lite vilse.
Visst, skattepengarna belastas väl i form av nämndemän och lokaler; tror inte att domare vanligen är inblandade i den här typen av frågeställningar.
Jurister får bekostas av de inblandade, eftersom detta faller under ramen för civilmål och inte brottsmål, dvs det är inte skattepengar som bekostar karusellen utan de inblandade parterna.
Förutom det sakfelet, håller jag med dig.
Nej, finns inte några mål i domstol där det enbart är nämndemän som dömer. I ett "hästmål" som hamnar i domstol så är det en ensam domare som håller i förberedelsen (det förberedande mötet som kan vara ett eller flera). När det sedan är dags för huvudförhandling så har parterna oftast valt att ha 3 domare (valbart) (samt notarie som är protokollförare). Sedan krävs det flertalet administrativ personal för att hantera alla de otroliga mängder skrifter mm som vanligen blir i hästmål. Så nog kostar det skattepengar även om parterna själva får betala sina ombud...
 
TS har tidigare nämnt att TS har bra hagar. Bor TS i storstadsområdet så finns det flera alternativ och bor TS på landsbygden brukar det inte vara ett problem. Det måste ju lösas på något vis. Antingen där TS bor nu eller flytta hästen.
Lösdrift är inget alt för mig, vill det helt enkelt inte. En super bra lösning för många hästar och flera mår säkert kanon på det. Men alla hästar är olika. Han står kanon nu i annan Box och har inte sparkat en enda gång
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 446
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 743
Senast: Blyger
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 087
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp