HIttat gården men.....

Piffpuffen

Trådstartare
....den är inte till salu:crazy:

Nu har vi hittat en gård som skulle bli helt perfekt till vår hästverksamhet men det stora problemet är att den inte är till salu.

Vi ska ju försöka övertala ägaren, han kanske vill sälja.

Nån som har några bra tips på hur man ska "övertala" honom.:D

Sv: HIttat gården men.....

Genom att ge ett överpris för gården? :-)

varför försöka övertala om han sagt att han inte vill sälja? Jag hade blivit rätt irriterad om någon kommit o tjatat när jag engång sagt nej.

Men visst, ett överpris kanske kan få vissa att ändra uppfattning.

Jag vet precis vilken gård jag vill ha när jag blir tillräckligt gammal! Dock är den inte till salu nu, men jag går ut gymnasiet nu så jag är bara glad om dom vill sälja den om... hmm... 5 år :D Dock behövs hela stallet och allt som hör dit byggas om enligt mina drömmar. Men läget är helt perfekt och jättefint! :d

Den där situationen känner man igen! :)

Finns en gård bara ett stenkast från där jag nu hyr in min pålle som jag hemskt gärna skulle vilja köpa. Precis vid skogsbrynet och med stooooora beteshagar :love:

Den är inte heller till salu - eller ja, den är i alla fall inte utannonserad så man vet ju aldrig veta vad som skulle hända ifall man kom med ett bra bud.

Tyvärr har vi inte sådan ekonomi att vi skulle kunna ge ett nog bra bud på en sådan gård i ett sådant attraktivt läge så det får nog stanna vid en dröm. :)

Men har du riktigt god ekonomi och kan ge ett bra bud så varför inte? Man kan inte mer än få nej. :)

varför försöka övertala om han sagt att han inte vill sälja? Jag hade blivit rätt irriterad om någon kommit o tjatat när jag engång sagt nej.

Men visst, ett överpris kanske kan få vissa att ändra uppfattning.

Men har ägaren redan sagt nej då? Så uppfattade inte jag det :confused:

man kan alltid höra om det är till salu, om den inte är det så tycker jag bara man besvärar andra genom övertalningsförsök.Om man iaf frågar ägaren så kanske denna låter beslutet mogna fram, men att tjata sig till ngt tror jag inte hjälper.

Nepp vi har inte frågat ägaren än, men ska göra det vid passande tillfälle. Kommer ju givetvis inte att tjata, blir nog motsatt effekt. Tror på metoden att låta det "mogna fram".

Men någon gång borde han ju flytta, fast helst inom rimlig tid!

Att lägga ett för högt bud är inte aktuellt, även om ekonomin kanske skulle tillåta det är det rätt korkat. Är roligare att köpa en gård för "rätt" pris och sedan kunna gräva ner pengarna i gården/verksamheten:idea:

....den är inte till salu:crazy:

Nu har vi hittat en gård som skulle bli helt perfekt till vår hästverksamhet men det stora problemet är att den inte är till salu.

Vi ska ju försöka övertala ägaren, han kanske vill sälja.

Nån som har några bra tips på hur man ska "övertala" honom.:D

Man kan fråga hur ägaren ställer sig till att sälja, säga att ni skulle vara intresserade. Om de är avvisande är det inte mycket att göra åt. Om de ger ett lillfinger, säg att ni och de ska fundera och att ni återkommer med ett konkret bra bud.

Att tjata och övertala tror jag inte på.

Köper man gård till hästverksamhet måste man vara ganska noggrann med studierna av grannskapet, markägare, ridvägar, servitut, grannar, ev. myndighetsbeslut. Kör man igång något nytt är det bra om man kan få grannskapet med sig istället för emot sig.

Det är inget som säger att det blir dyrare att köpa "direkt". Ni slipper en budgivning. Men om ni inte ger ett skäligt bud är sannolikheten låg att ägaren vill sälja.

Det är inget som säger att det blir dyrare att köpa "direkt". Ni slipper en budgivning. Men om ni inte ger ett skäligt bud är sannolikheten låg att ägaren vill sälja.

Givetvis måste det vara ett bud som är rimligt, både för oss och ägaren.
Det bästa måste väl vara att få ut en värderingsman.

Grannskapet känner vi redan till (bor väldigt nära) och det är det som är så bra. Man behöver så att säga inte "börja om".

Att lägga ett för högt bud är inte aktuellt, även om ekonomin kanske skulle tillåta det är det rätt korkat. Är roligare att köpa en gård för "rätt" pris och sedan kunna gräva ner pengarna i gården/verksamheten:idea:

skulle bli skitirriterad om folk försökte få mig att sälja när jag inte tänkt det, och inte ens till en stor summa pengar.

skulle bli skitirriterad om folk försökte få mig att sälja när jag inte tänkt det, och inte ens till en stor summa pengar.

Så kan det vara. Kanske 50% skulle reagera åt det hållet. Några skulle säkert bli förbannade och säga nåt dumt.

Men livet består inte bara av att undvika att irritera andra, ibland måste man chansa lite. Det finns personer som får tag i sina bostäder på det viset. Och egentligen - man kan ju inte mer än säga "Nej, tack, jag vill inte sälja."

Däremot om någon skulle tjata trots ett tydligt NEJ, då skulle nog många bli irriterade.

Och även om man inte TÄNKT att sälja - får en stor summa pengar många att tänka till en gång extra. Ibland fungerar det.

Det har du helt klart rätt i! Att jag personligen, skulle bli mega irriterad är ju faktiskt en annan sak, du är klok! :) :bow:

Jag skulle tvärtom bli ganska glad. då betyder det ju att någon gillar gården jag har:D

Sen att man inte säljer är en helt annan sak.

själv skulle jag bli irriterad!! vill man sälja så kontaktar man mäklare! Man knackar inte dörr, däimot har man hört att de funderar på att sälja är det en annan sak! då kan man höra vad de tycker är ett rimligt pris för gården och säga att man ger det, då slipper de ju dessutom mäklarnas avgifter!

själv skulle jag bli irriterad!! vill man sälja så kontaktar man mäklare! Man knackar inte dörr, QUOTE]

Fast det att knacka dörr är ganska vanligt i attraktiva områden. Oftast finns det dom som kanske tänkt sälja ändå inom några år eller så och kanske bestämmer sig för att göra det tidigare då det kommer en spekulant.

Speciellt om dom är äldre med utflugna barn osv.

Ägaren till denna gården brukar den inte själv och är pensionär så det kan inte vara så otroligt att han inom hyfsat rimlig framtid tänkt att sälja.

Vi köpte vår går på detta sätt! Vi bodde för trångt och under en åktur i grannskapet hittade jag gården med stort G!! Vi rotade reda på ägarna och det visade sig att gården stod i princip tom och ägarna bodde i parets andra gård. De hade försökt sälja för en tid sedan men inte lyckats så nu arrenderade de ut marken för att det inte skulle växa igen (gården såg fullt bebodd ut, välskött och så). De blev väldigt glada över att vi ville ta över gården och driva verksamhet där, de tyckte att det var så tråkigt att se gården förfalla och inte vara levande! Så kan det gå! :)

Vi köpte vår går på detta sätt! Vi bodde för trångt och under en åktur i grannskapet hittade jag gården med stort G!! Vi rotade reda på ägarna och det visade sig att gården stod i princip tom och ägarna bodde i parets andra gård. De hade försökt sälja för en tid sedan men inte lyckats så nu arrenderade de ut marken för att det inte skulle växa igen (gården såg fullt bebodd ut, välskött och så). De blev väldigt glada över att vi ville ta över gården och driva verksamhet där, de tyckte att det var så tråkigt att se gården förfalla och inte vara levande! Så kan det gå! :)

Jag tackar och bockar för ett uppmuntrande inläggg:bow::D

Tror ju att han kanske tycker samma sak*håller tummarna stenhårt*
Att det inte blir någon som köper, styckar av all mark och sedan säljer byggnaderna till någon som inte är intresserad av någon större verksamhet.

Men det är ju bara en gissning;)

Att ta kontakt för att berätta att deras fastighet är underbart fin med stor potential är nog inget gemene man blir irriterad över. Att man sedan avslutar med "jag hoppas att ni kan ha oss i åtanke den dag ni vill sälja" och lämna över ett visitkort känns väl lagom angeläget och seriöst.

Vi har ett par gånger om året påhälsningar av folk som vill höra om vi ska sälja huset. "Visst", säger vi. Och nämner ett helt sanslöst överpris. Får vi det är huset till salu. Annars inte.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 412
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 117
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar