Hittar inte pulsen..

R

RedFling

Lite pinsamt kanske, men jag kör på ändå.
Jag kan inte ta pulsen på kotan på min häst. Jag hittar den verkligen inte. Kan ta "under ganaschen", men jag vill ju kunna känna om han har stark puls i nåt ben nu inför sommaren.

Nån som kan förklara var exakt jag ska känna. Jag har liksom draig med tummen och pekfingret ner mot kotan och känt på liksom den övre delen. Svårt att förklara.

Tips och ev bilder är välkomna!

Sv: Hittar inte pulsen..

Du är inte ensam. Jag har försökt i 30 talet år att lära mig hitta puls, men jag lyckas inte. Inte ens när hästarna haft hovböld och borde ha rätt hög puls.

För det mesta hittar man ingen puls i kotan om det inte är något fel. De känns alldeles "döda". Då kan du ta det lugnt.

Prova att "greppa" om sporren och låt fingrarna glida ned några cm längs kotan, dit där leden smalnar av sas.

Jag har lite samma problem själv just nu, men intalar mig att om hon vore sjuk så skulle jag hitta den mycket lätt.
När hon verkligen hade fång var det ju absolut inga problem att känna pulsen... :crazy:

Tack alla!
Tänkte fråga om man inte borde känna nån stark puls om allt är ok, men glömde lägga till det.
Skönt att höra att det är svårt att hitta också. Slipper man känna sig så dum.

Prova att "greppa" om sporren och låt fingrarna glida ned några cm längs kotan, dit där leden smalnar av sas.

Jag har lite samma problem själv just nu, men intalar mig att om hon vore sjuk så skulle jag hitta den mycket lätt.
När hon verkligen hade fång var det ju absolut inga problem att känna pulsen... :crazy:

Jag känner bara min egen puls hur mycket jag än känner. Det var likadant vid en hovböld. (så alla känner inte även om hästen inte mår bra, för jag är väl inte unik?)

Ja ok. Ska prova det.
Nej men man vill ju liksom ha lite koll så att man märker om nåt är fel. Kände ingen puls när han hade hovböld, men jag såg ju att han var halt.

Är ju kanske inte riktigt svar på din fråga, men jag hittar inte heller pulsen vid kotan. Har däremot haft väldigt lätt att hitta pulsen när jag håller om svansroten, så det kanske du kan testa!

Vad är det för häst du har? Tjock päls/mkt hovskägg? Kbl? De har ju lite tjockare hud så det kan ju försvåra att känna pulsen. Men annars, försök att inte bara känna med tumme och pekfinger, känn med tumme och resten av handens fingrar, då har du större chans att komma över kärlet än med bara ett finger.
Det är ibland svårt att känna digitalpulsen när det inte är nåt fel.
Kanske har du någon i stallet som du kan be känna, eller prova att känna på andra hästar för att få in "rätt ställe"? Eller be din veterinär visa när du nån gång har besök?

Nej det är ett halvblod, helt utan hovskägg.
Jag har kännt på andra hästar med. Och jag såg när min hovslagare kände efter pulsen då när han hade hovböld. Men jag tänkte inte på att fråga just då..

Jag känner bara min egen puls hur mycket jag än känner. Det var likadant vid en hovböld. (så alla känner inte även om hästen inte mår bra, för jag är väl inte unik?)

Det är lätt att man känner sin egen puls om man känner med tummen, så ta något av de andra fingrarna:idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 869
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 577
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 472
Senast: Bulldoozer
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 666
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka