Hittar ingen rubrik

Sv: Hittar ingen rubrik

Du och din häst har förmodligen olika sätt att se på vad lösgjordhet är för något, -om ljudet faktiskt kommer ifrån spänningar, blockeringar eller tomhet i energin.

en arabvalack jag red en gång hade samma "ljud" i traven ;)

Jag har haft sköthäst med det trevliga ljudet- så fort han började trava så kom "hum hum hum" igång XD underbart hur alla hästarna blev livrädda för de visste att han var på gång, surgubben.

*småbarn blunda nu*
Har hört att det är för att de trycker upp sin penis mot magen och det bildas ett sorts skum samt vakuum som resulterar i ljudet. Det är iaf den allmänna förklaringen och jag har hört det från flera.
Att din häst gör den efter ett tag och inte redan i början kan ha berott på att han har kondis och att när han väll blir lite avslappnad och trött så börjar ljudet. Min sköthäst hade inte direkt den bästa kondisen. Hörde däremot en liten antydan från en av inackorderingarna i stallet i slutet av dressyrlektionen- när han var lösgjord och fin.

Att ston gör det har jag aldrig hört- hingstar tror jag är fullt möjligt men stona kanske gör ett "tomt" ljud? Jag har en tendens att när jag rider lätt och samtidigt är hungrig så gör jag liknande ljud (var alltid lika komiskt att rida på sköthästen- vi "humm"-ade så fint i takt :rofl: ).

Jag har stött på tre ston som haft samma läten för sig, så att det bara är hingstar och valacker som kan få till det där "kluckandet" stämmer inte. Dock måste det väl komma från olika ställen...
det stoet drog kanske luft med slidan??!?!? en del gör de.

Så är det säkert. Jag har inte gjort någon research i varifrån ljuden kommer ifrån så jag har inga invändningar. :D

Ston har en annan utformning av sitt bäckenben än valacker och hingstar. hos valacker och hingstar kan det bildas en luftfick mellan tarmarna som låter lite när hästen rör sig... fick det förklarat av en veterinär igår:P

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 482
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat