Hitta rätt ras!

Massyoha

Trådstartare
Hej,

Nu när familjen bestämt sig för att skaffa hund är vi nu ute på rasjakt, vilket jag upplever som nästintill omöjligt! Så jag behöver lite hjälp på traven ;)

Vi söker en mellanstorhund, inte över 50 cm.En aktiv familjehund som är med på det mesta, men som också är kapabel till att ta det lugnt i hemmet. Behöver absolut inte vara en ren sällskapshund, men vi har heller inte möjlighet att t.ex jaga. Då hela familjen är glatt involverade är vi väldigt flexibla med aktivering och motionering, under en vecka har vi möjlighet att både ta ut hunden på längre och kortare löprundor, ställa upp på kurser, träna lydnad, öva agility på lägre nivå, hänga med till stallet etc. Vi söker alltså en aktiv mellanstor, glad hund men eftersom att det kommer vara vår första vovve och ingen i familjen har erfarenheter av egen hund behöver vi en någorlunda enkel hund.

Fastnade för Golden och Flat, önskar en hund med liknande mentalitet men en storlek mindre då dem blir för stora för vår smak. Har kollat runt lite och blev lite intresserad av kooiker'n men upplever att det kanske inte är en bra förstahund för oss. Den beskrivs ju som "skarp", och läste att dem är ganska tillbakadragna, kräver en väldigt tydlig och säker ledare för att bli en bra hund.

Tacksam för tips och råd om olika raser som kan tänkas passa oss!

Om ni gillar retrievermentalitet borde någon spaniel passa. Engelsk cocker, engelsk samt welsh springer spaniel. Engelsk springer finns uppfödare som avlar på "dual purpose"-hundar, som ska kunna passa som showhundar och till arbete. Dom är sällan eller aldrig särskilt dugliga som jakthundar men till hobbyträning, viltspår, agility brukar dom vara trevliga. Mindre päls och lättare i typen än rena showavlade. Tollare, även om dom likt kooiker kan vara ganska skarpa. Och en bra avlad tollare har lite högre krav på aktivering än en spaniel av show eller dual-typ.

Spaniels är aldrig svåra hundar. Cockrar kan vara väldigt envisa och ha mycket åsikter, tikar kan ofta vara "bitchiga" mot andra hundar och rasen har genomgående en ganska stor bytesmedvetenhet. Kan vara ganska skälliga. Men i övrigt milda, pigga och aktiva hundar. Pälsen är tyvärr ganska tilltagen men en bra uppfödare hjälper alltid till att trimma hunden.

Pudel av mellanstorlek från uppfödare som tänker på mentaliteten. Spansk vattenhund. Lagotto.

Om ni gillar retrievermentalitet borde någon spaniel passa. Engelsk cocker, engelsk samt welsh springer spaniel. Engelsk springer finns uppfödare som avlar på "dual purpose"-hundar, som ska kunna passa som showhundar och till arbete. Dom är sällan eller aldrig särskilt dugliga som jakthundar men till hobbyträning, viltspår, agility brukar dom vara trevliga. Mindre päls och lättare i typen än rena showavlade. Tollare, även om dom likt kooiker kan vara ganska skarpa. Och en bra avlad tollare har lite högre krav på aktivering än en spaniel av show eller dual-typ.

Spaniels är aldrig svåra hundar. Cockrar kan vara väldigt envisa och ha mycket åsikter, tikar kan ofta vara "bitchiga" mot andra hundar och rasen har genomgående en ganska stor bytesmedvetenhet. Kan vara ganska skälliga. Men i övrigt milda, pigga och aktiva hundar. Pälsen är tyvärr ganska tilltagen men en bra uppfödare hjälper alltid till att trimma hunden.

Pudel av mellanstorlek från uppfödare som tänker på mentaliteten. Spansk vattenhund. Lagotto.

Tack! Ska absolut kola upp spaniel och försöka få kontak med någon uppfödare!

Hej,

Nu när familjen bestämt sig för att skaffa hund är vi nu ute på rasjakt, vilket jag upplever som nästintill omöjligt! Så jag behöver lite hjälp på traven ;)

Vi söker en mellanstorhund, inte över 50 cm.En aktiv familjehund som är med på det mesta, men som också är kapabel till att ta det lugnt i hemmet. Behöver absolut inte vara en ren sällskapshund, men vi har heller inte möjlighet att t.ex jaga. Då hela familjen är glatt involverade är vi väldigt flexibla med aktivering och motionering, under en vecka har vi möjlighet att både ta ut hunden på längre och kortare löprundor, ställa upp på kurser, träna lydnad, öva agility på lägre nivå, hänga med till stallet etc. Vi söker alltså en aktiv mellanstor, glad hund men eftersom att det kommer vara vår första vovve och ingen i familjen har erfarenheter av egen hund behöver vi en någorlunda enkel hund.

Fastnade för Golden och Flat, önskar en hund med liknande mentalitet men en storlek mindre då dem blir för stora för vår smak. Har kollat runt lite och blev lite intresserad av kooiker'n men upplever att det kanske inte är en bra förstahund för oss. Den beskrivs ju som "skarp", och läste att dem är ganska tillbakadragna, kräver en väldigt tydlig och säker ledare för att bli en bra hund.

Spontant tänker jag också någon spaniel.
Skulle absolut inte rekommendera Lagotto eller spansk vattenhund då de inte är familjehundar. De är skarpa och har ofta svårt med hantering och främlingar. De är för söta för sitt eget bästa, har träffat så många riktigt otrevliga exemplar då folk inte förstår vad det är för hund de har i kopplet. Just lagotton är okänd bland veterinärer och djursjukvårdare pga det.

Spontant tänker jag också någon spaniel.
Skulle absolut inte rekommendera Lagotto eller spansk vattenhund då de inte är familjehundar. De är skarpa och har ofta svårt med hantering och främlingar. De är för söta för sitt eget bästa, har träffat så många riktigt otrevliga exemplar då folk inte förstår vad det är för hund de har i kopplet. Just lagotton är okänd bland veterinärer och djursjukvårdare pga det.
Lagotto är verkligen familjehundar - ochk roliga sådana med. Men de kräver en hel del aktivering och det gäller att veta varifrån man ska köpa för att få en bra individ numera (tråkigt nog).

/leg dss med lagotto och kommer ha fler i framtiden ;)

Lagotto är verkligen familjehundar - ochk roliga sådana med. Men de kräver en hel del aktivering och det gäller att veta varifrån man ska köpa för att få en bra individ numera (tråkigt nog).

/leg dss med lagotto och kommer ha fler i framtiden ;)

Jag upplever inte att de är lätta hundar och att det inte är en hund att rekommendera en vanlig svenssonfamilj som bara vill ha en lättsam promenadkompis att lära lite roliga tricks.
Det är en helt annan sak om hunden fakiskt får kontinuerlig mental träning och aktivering, då kan de säkert passa utmärkt i de flesta hem.
Oavsett så har de stora problem med hantering, välaktiverade eller ej, så de känns kanske inte som en ras som passar förstagångsfamiljen. Jättetråkigt tycker jag!

Hej,

Pudel säger jag. Pigga, glada, friska och enkla men inte tråkiga.

Jag upplever inte att de är lätta hundar och att det inte är en hund att rekommendera en vanlig svenssonfamilj som bara vill ha en lättsam promenadkompis att lära lite roliga tricks.
Det är en helt annan sak om hunden fakiskt får kontinuerlig mental träning och aktivering, då kan de säkert passa utmärkt i de flesta hem.
Oavsett så har de stora problem med hantering, välaktiverade eller ej, så de känns kanske inte som en ras som passar förstagångsfamiljen. Jättetråkigt tycker jag!
Håller med dig.
Förstagångsägare kan man vara, men som sagt, det gäller att veta vad man skaffar när man skaffar lagotto i så fall.

Jag har vänner som haft flera lagotto och som jobbat mycket med dom (tryffelsök, narkotikasök, ID-sök osv) - men efter nuvarande så kommer dom byta ras. Alldeles för svårt att få tag i en bra lagotto med bra mentalitet och framförallt en frisk sådan :meh:

Kromfohrländer kanske? Inte samma mentalitet som retriever men verkar vara en familjekär hund som passar även till nån lite mer aktiv. Dom jag har träffat har varit lite reserverade. Min kompis hade en som jag lärde känna, och den hunden var riktigt trevlig, tror dom brukar vara runt 40-45 i manke eller nått... :)

Lägger en röst på spaniel. Varför inte en amerikansk? De snällaste och gladaste hundar man kan tänka sig. Bra pälskvalitet så är de inte så svårskötta som de ser ut att vara. Och de går att klippa ner om man inte orkar.
Lite snurriga, glada familjehundar som älskar att jobba och älskar att slappa i soffan. Blir vad man gör dem till.

@hemlig och @russinbulle Förlåt för OT men min kompis har lagotto och just den här individen uppfatta jag inte på det sätt som ni beskriver utan som en hund som verkligen inte kräver mycket. De köpte hunden som ettåring från uppfödaren (avpolletterad avelstik) och sen dess har den mest gått omkring och skrotat på (den stora) tomten men såklart även fått skogspromenader och den "hänger med" i allmänhet. Den verkar vara en bra familjehund, är jättebra med deras dotter och andra hundar och gillar att kela med främlingar (typ mig som bara träffar den ibland). Den verkar dock lite ängslig och har svårt att vara hemma själv utan att tugga sönder hela huset.

När jag har suckat över min borderterrier som aldrig är nöjd har hon sagt att det är så skönt med deras som är nöjd med det lilla.

Med detta menar jag INTE att du @Malibu_Stacy skulle ha fel eller att min kompis hund skulle vara typisk för rasen. Jag fick lite "jaha där ser man" -känsla bara. Jag känner som sagt bara den här.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 110
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 959
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 537
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Min bästa lilla vän fyller 16 år den 29:e december och jag inser att hon kanske inte kommer att finnas här så väldigt länge till. Hon är...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
12 393
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar