hitta rätt köpare, ta in en till spekulant?

Anastacia

Trådstartare
Hjälp mig nu, hur ska jag göra.
Idag var några och provred en häst jag har tillsalu, och har sålt nån förut, men det här var verkligen klockrent, de passade som handen i handsken!!
MEN de har inte bestämt sig än och vill provrida en gång till, vilket passar först till helgen, nu ringde en till och vill komma och titta imorgon...
De är verlkligen jättesugna de som var här idag, men jag kan ju inte lita på att de verkligen köper.
Jag vill gärna sälja till dem.
Är det då dumt att blanda in ytterligare en spekulant, ska jag säga som det är, att de här första har första tjing på hästen eller ska jag sälja till den som bestämmer sig först???

Hur skulle ni ha gjort?

Sv: hitta rätt köpare, ta in en till spekulant?

Jag tycker du ska säga till den andra spekulanten att den första ska provrida en gång till, sen kan du ju ringa den andra spekulanten och säga hur det blev.
Känner du att du vill att den första spekulanten passa jättebra så ge den en chans till att provrida!

Hoppas det går bra med försäljningen!:bump:

Har du bråttom att bil av med hästen är det nog bäst att ta den som bestämmer sej först. Annars skulle nog jag ha sagt att det redan vart någon där och att dom har första tjing. Speciellt om du tyckte om de som var där! Är ju även viktigt att den kommer till ett bra ställe!

Låt spekulant nr.2 provrida. Känns kanske lika bra som nr.1, kanske bättre? :idea:
Du kan ju påtala för dem när de kommer, att det redan finns intresserade spekulanter på din häst. Men du vet ju faktiskt inte HUR intresserade någon av dem är, eller hur? Sen är det upp till dig att ta beslut om vem du vill sälja till!! Känns de nya spekulanterna bra och de bestämmer sig, är det väl först till kvarn som gäller! Känns de inte bra, kan du säga nej direkt!
Jag har haft häst till salu, där det kommit hugade spekulanter. Som JÄTTEGÄRNA ville köpa! Och sen hör man ingenting ifrån dem....
Så finns det fler som är intresserade, så låt dem komma och titta på hästen! Men som sagt, det är i slutändan DU som bestämmer vem som får köpa!! :cool:

Hjälp mig nu, hur ska jag göra.
Idag var några och provred en häst jag har tillsalu, och har sålt nån förut, men det här var verkligen klockrent, de passade som handen i handsken!!
MEN de har inte bestämt sig än och vill provrida en gång till, vilket passar först till helgen, nu ringde en till och vill komma och titta imorgon...
De är verlkligen jättesugna de som var här idag, men jag kan ju inte lita på att de verkligen köper.
Jag vill gärna sälja till dem.
Är det då dumt att blanda in ytterligare en spekulant, ska jag säga som det är, att de här första har första tjing på hästen eller ska jag sälja till den som bestämmer sig först???

Hur skulle ni ha gjort?

Visa hästen igen, men säg att du har andra spekulanter som verkar seriösa och bra. Då får spekulant nr. 2 chans att välja om de vill åka och titta eller ej.

Som spekulant skulle jag då be säljaren återkomma om den andra spekulanten inte ville köpa. OM det inte var en häst jag verkligen ville ha för då skulle jag åkt och tittat ändå och bemödat mig att vara bästa köparen.

För du skall defintivt välja bästa och inte första köparen.

Fast å andra sidan har jag hållt på en häst när andra spekulanter hört av sig då jag gillade den spekulanten och var för lat att visa hästen för andra. Hade då heller ej bråttom att bli av med hästen.

/Tant

kom ihåg att en häst är aldrig såld förän pengarna finns på kontot. även om de första verkar seriösa så finns det inga garantier alls på att dom köper hästen!

låt flera provrida, vem vet dom kanske är ännu bättre!

Låt fler provrida under tiden. Det är du som väljer köpare och du behöver ju inte bestämma dig förrän efter helgen.

Pratar ur egen erfarenhet då jag har häst till salu...

Provridit 3 (TRE ggr) och fortfarande inte bestämt sej...
Nu har jag ingen andra spekulant men den här har alltså vart här 3 ggr under 1½ månad och är intresserad men det sista samtalet va väl mer eller mindre "går det att göra nåt åt priset" ...Har inte svarat på det då jag inte tagit ställning till det...

Men i ditt fall hade jag klockrent låtit spekulant 2 komma å titta på hästen !!!!

Spekulant nr 2 var ren katastrof!!
Lyssnade inte på vad jag sa om hästen öht och pressade den så hårt att hästen flippade ur, och bara klagade på den hela tiden, även på saker som jag sagt innan den kom och tittade, om allt var emot hästen, varför ens komma och kolla??
prutade på telefon innan den ens sett hästen!! Sådant tycker jag är enormt oseriöst!
Jaja, vi får hoppas att det kommer någon som är helt rätt för hästen.

usch, aldrig roligt med såna :crazy:

hur gick det för första spekulanten då? den som passade så bra. har de provat igen?

Hur gick det med spekulant 1?
Jag håller också på i säljardjungeln just nu med en häst. Spekulant 1 red inte bra och bestämde sig själv för en äldre häst, vilket var bra. Spekulant 2 rider hästen superbra men vet inte om hon har råd, har provridit 2 ggr på en vecka. Nu ska spekulant 3 komma i morgon, spekulant 2 ringde i dag och ville nog komma igen och sa att det var en mycket fin häst som hon var intresserad av... Säljer mer än gärna till spekulant 2 då hästen får det jättebra där + att den kommer att utbildas på rätt sätt och även tävlas. I dag var jag t o m tveksam om jag skulle ta in spekulant 3, men känner att jag gör fel om nu inte spekulant 2 kan bestämma sig någon gång. Goda råd mottages tacksamt. Det är en unghäst så jag vill inte har för många ryttare som inte kan rida, känslig som han är så tog det ett par dagar efter spekulant 1 tills att han var sitt vanliga jag ridmässigt igen. Kan man avbryta en provridning om det ser "katastrof" ut?? Hur lång tid ska ryttaren få på sig i sådana fall? Hästen är väldigt snäll och lyhörd, men man måste kunna rida för att han ska gå bra.

Hej!
Angående din fråga om man kan avbryta en provridning så är svaret ABSOLUT!
Jag har också någon unghäst till salu då och då och ibland blir det ju lite många olika ryttare...om jag då känner direkt att "den här ryttaren kommer inte att passa ihop med hästen" då avbryter jag ganska snabbt. Det är helt enkelt inte värt de "fel" som sätts i hästen och som tar flera dagar att jobba bort.

Särskilt unga hopphästar - då är jag skoningslös för det kan bli katastrof om de får dåligt självförtroende t.ex (hästarna alltså ;-)

fy vad surt!!! men, hur går det med spekulant nr. ett då??? eller har du fler spekulanter??

om spekulant nr.1 inte bestämt sig är det klart att du ska låta dem titta på hästen. :)

Jag slapp avbryta någon provridning. Spekulant nr 2 som red hästen superbra ringde i em och ville ha honom. Efter lite förhandlingar kom vi fram till priset, så nu har jag "bara" besiktning och röntgen att vara nervös för... ett steg på vägen till försäljningen är taget i alla fall.

*kl*

Har även suttit på andra sidan...

Skulle köpa häst och ringde på en, de hade haft ute en spekulant som ville ha hästen och de tänkte sälja till dom men om vi verkligen va jätteintresserade så kunde vi komma samma kväll och prova så "så får vi se sa dom"

(Ordnade snabbt som ögat ledigt och åkte 7 mil på vinst och förlust 3 timmar senare)

När jag provridit hästen så började familjen bli tveksamma och då tyckte de att vi båda passade hästen lika bra och sen funderade de 30 min och sen sa att vi fick köpa han, för de gillade att vi även tänkte tävla han i Distans och inte bara i Hoppning och Dressyr som de andra tänkt.
De andra spekulanterna erbjöd till och med mera pengar för de vill verkligen ha honom men ägarna hade bestämt sig!

Så ibland kan det löna sig att ta in även en till spekulant även om den andra verkar jättebra så kanske näste är ännu bättre.

Ang. Avbryta provridning så känns det inte bra så avbryt på en gång annars så går man bara och är arg på sig själv sen som inte gjorde det...

Har till och med avbrutit en provridning innan ryttaren kommit upp på hästen för att jag märkte att det aldrig skulle ha gått...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 308
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 837
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar