Hitta omplaceringshund

Sv: Hitta omplaceringshund

Jag arbetar själv med ADA och har en spansk och en portugisisk hund. Ser inga problem med det i sig. Funderar man på en spansk hund tycker jag att man ska vara noga med vilken förening man vänder sig till och ställa krav. Känner man sig tveksam ser jag hellre att man låter bli.

Du har fått flera bra tips var man kan vända sig i Sverige. Personligen skulle jag nog föredra att ta min omplacering från antingen en förening eller en uppfödare just för att kunna få råd och stöttning om man stöter på problem. Men jag kan även tänka mig att ta från privatperson, framför allt om det rör sig om någon i min närhet där jag känner hunden sen tidigare.

Sv: Hitta omplaceringshund

Ok... Du vet att även hundar och omplaceringshundar är individer va?

Min hund hade bott i hundgård i 5 år och jag kan då inte beskriva honom som en problemhund! Mjukare och stabilare hund har jag inte träffat. Ja ok, det skulle vara min familjs leonbergerhane isf som tyvärr är död sedan många år tillbaka.

Skulle nog säga att risken med att få en problemhund är ofantligt mycket större med att ta omplaceringshundar. Jag vågar dessutom generalisera och säga att det är ett jättejobb med de som man tar in från spanska föreningar. Spanien ocnh Portugal har en annan syn på hundar och det skulle jag vilja säga gör saken mycket svårare än att ta en omplaceringshund från Sverigen.
Jättegrattis till din stabila hund. Jag tror att den är individen som bekräftar undantag från regeln.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 729
Senast: fixi
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 863
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 456
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej! Jag vet inte om jag kommer få så mycket napp på denna tråd men jag tänkte ge det ett försök. För att försöka göra en lång...
Svar
13
· Visningar
1 245
Senast: Drago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur