Hitta hem på Tv4

Sv: Hitta hem på Tv4

jag såg lite på det idag och jag kan bara inte låta bli att irritera mig på upplägget. som ett j*vla barnprogram. samma sak med veterinärerna. kan de inte göra ett program om husdjur som riktar sig till vuxna människor någon gång?
 
Sv: Hitta hem på Tv4

om man säger såhär majoriteten av människor som är hemlösa har förmodligen gjort flera dåliga val i sitt liv, det krävs liksom inte ett litet snedsteg för att man ska hamna på gatan, visst finns de dem som inte har haft vänner eller familj som har funnits där och stöttat.. men i slutändan kan man bara lita på sig själv, man har ansvar för sitt eget liv! ingen annan.. alltså har dom sig själva att skylla ( kan såklart finnas undantagsfall)

visst finns de dem som har haft oddsen emot sig, som du säger..

kanske blivit utnyttjade som barn, växt upp i en missbrukarfamilj osv..

men det tycker jag absolut inte är en ursäkt men en förklaring.
vi har faktiskt ett väldigt bra socialt skyddsnät i sverige.

så summan av kardemumman- jag tycker att de flesta hemmlösa med missbrukar problem har sig själva att skylla, även om det finns undantag.
 
Sv: Hitta hem på Tv4

Många hemlösa vill ju bli en hederlig svensson, men har dom inget hem så får dom inte socialbidrag...och har dom inte socialbidrag så får dom ingen lgh:crazy:
Det där stämmer inte - socialen har skyldighet att fixa boende - men många missköter sig så att inga hyresvärdar tar emot dom. I min kommun har dom fixat några baracker för dessa svårplacerade men det tycker "de Hemlösa" är för långt från centrum så dom väljer att sova ute istället.
 
Sv: Hitta hem på Tv4

*kl*

självklart är det hemskt att det finns så många hemlösa, men jag tycker samtidig att det är bra att det uppmärksammas att det finns så många djur på olika djurhem som bara vill ha ett mysigt knä att gosa upp sig i.
ingen kan göra allt, men alla kan göra lite, och tar man hand om ett herrelöst djur tycker jag att det är en hedersvärd sak.

sen borde ju hemlösheten självklart också uppmärksammas mer än vad den gör.
 
Sv: Hitta hem på Tv4

Fast jag står ändå fast vid att det tar ett tag innan man har 150 hundar, nånstans vid 30-40 har hon väl tappat kontrollen och det är ju redan där man skulle gjort nåt...

Hon måste ju ändå börjat hyffsat seriöst, de flesta var väl renrasiga och hon hade ju taxarna för sig själv, så några rätt måste hon ha haft...

Man skulle behöva motivera varför man har mer än 10 hundar.

//E
 
Sv: Hitta hem på Tv4

Det behöver väl inte vara antingen eller? TV kanske måste uppmärksammas på att delar av svenska folket uppmärksamma hemlösheten bland människor.

Själv tycker jag att det är enormt bra att det kommer en sådan här serie om vanvårdade och/eller utsparkade djur för syns ofta inte och syns de inte finns de inte.

Jag märker bland mina bekanta att många förfasar sig över hur djur behandlas i USA (efter att ha kollat på Animal Cops eller vad det nu heter) och så är det så glada att de bor i Sverige för här händer ju inte sådant...

Svenska folket måste uppmärksammas på detta. Vi har idag uppskattningsvis 100 000 hemlösa katter och det finns ingenting som visar på att antalet minskar. De enda som kan förändra denna situation är vi som har katter.

Om du så gärna vill att hemlösa människor ska uppmärksammas, kontakta SVT eller TV4 om en programidé. Någonstans måste det starta, man kan inte förvänta sig att sådana saker poppar upp från tomma intet.
 
Sv: Hitta hem på Tv4

Är det inte i Skövdes kommun man placerat dessa baracker i en rondell mer eller mindre, utan närhet till mataffärer och allmänna kommunikationer? Alltså vid rondellen på väg mot *tänka-tänka* Kultomten?
 
Sv: Hitta hem på Tv4

Det där stämmer inte - socialen har skyldighet att fixa boende - men många missköter sig så att inga hyresvärdar tar emot dom. I min kommun har dom fixat några baracker för dessa svårplacerade men det tycker "de Hemlösa" är för långt från centrum så dom väljer att sova ute istället.

Så enkelt är det inte:crazy:
http://www.stadsmissionen.se/zino.aspx?articleID=545

Så här lätt kan det gå att bli hemlös http://www.aftonbladet.se/vss/punktse/story/0,2789,898335,00.html

Hittade en bra insändare ocksåhttp://www.gotlandska.se/artikel.asp?ID=16852
 
Sv: Hitta hem på Tv4

De allra flesta hemlösa har psykiska problem och/eller missbruk.
För 20 år sedan hade vi nästan inga hemlösa, tror att det fanns en enda i göteborg.
Antalet hemlösa ökade dramatiskt efter ädelreformen. Då förväntades plötsligt att folk skulle klara sig "sjäva" och antalet mentalsjukhus och speciella skyddade boenden lades ner på lpande band.
Resultatet ser vi idag.
Det är ofta mycket, mycket sorliga människoöden bakom personerna på gatan.
 
Sv: Hitta hem på Tv4

Ja det är ju långt att gå till busshållplatsen - 25 m till landsortsbuss och 100 m till stadsbuss ungefär. Och bensinmack med det nödtorftigaste finns <2 km bort.

Fast dett är ju off topic så det smäller.
Jag tycker vårt samhälle har råd att hjälpa både hemlösa djur och människor
 
Sv: Hitta hem på Tv4

Har sett 1½ avsnitt av Hitta hem. Tycker också det är bra att det uppmärksammas för många tror nog inte dessa problem existerar i Sverige.
 
Sv: Hitta hem på Tv4

Tackar:bow:

Jag tackar mina föräldrar för att de har uppfostrat mig i en trygg och kärleksfullmiljö. De har gett mig schyssta värderingar och en tro på mig själv.

Tyvärr har inte alla det likadant.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 170
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 043
Senast: Luff
·
Övr. Hund Natten till igår fick min älskade BC-tik Nell en hjärnblödning. De neurologiska skadorna var alltför allvarliga för att det skulle vara...
Svar
18
· Visningar
1 088
Senast: Killaloe
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 254
Senast: mmbot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp