hitta foder.

Inka-90

Trådstartare
hur gör ni för att hitta foder till era djur?
vi brukar ta eget hö men behöver nu köpa in mer hösilage och jag har ringt runt till alla jag känner och kommer på här i min närhet men ingen har något kvar att sälja.

har nu suttit och tittat på annonser på tex blocket men jag tycker det är väldigt dyrt.. verkar som att många vill ha ca 700kr/balen inkl moms och hemkörning.
är det ett normalpris?

Sv: hitta foder.

På lantbruksnet.se under begagnat, hö, finns det annonser, kolla där om du hittar någon i din närhet som har grovfoder!

Jag försöker se till att vara ute i god tid, redan på sommaren. Men ibland av olika skäl måste man ju hitta foder 'mitt i säsongen', dvs nu. Och det är helt enkelt bara läsa annonser, och sen betala vad de vill ha. Den här tiden på året är och förblir det säljarens marknad, och priset är högt. Det går hitta humana priser nu med dock, men man får sas vara medveten om att säljaren har trumf på hand.

Nu skriver du inte hur stor balen är, men 700 kg för en 300 kgs storbal t ex ger ett pris på 2,33 kr /kg inkl frakt. Med tanke på att det är silage kan ju balvikten vara mer med, då sjunker priset/kg ytterligare. Det är ett synnerligen humant pris den här tiden på året. Jag har tyvärr mest koll på småbal då det är det jag använder, och det hittar man inte till det där priset ens när man är ute i god tid.

Vad hade du tänkt dig att betala? Alltså vad är det för pris du 'vill hitta'? Vet man det är det ju lättare säga om det är realistiskt eller ej.

Att ringa runt till större bönder man vet har silage kan löna sig. Inte alltid de annonserar, men de har ibland att sälja ändå. Min grannbonde t ex annonserar aldrig, men han har alltid att sälja (småbalshö), jag kan komma nästan närsomhelst på året och vilja köpa lite hö och han frågar hur många TON jag vill ha - när jag mer är ute efter sådär 20 - 30 balar. Det är lika med många bönder, de kan ha över fast de sas inte aktivt besvärar sig med att bli av med det, men frågar man så.

Så var det när jag flyttade hit med. Var en synnerligen blöt vinter så höet möglade på skulle. Fanns knappt ngt silage att få tag i, och det som fanns var svindyrt. Dock bara bita i det sura äpplet. Av en slump pratade mamma om mitt dilemma på sitt jobb, och en arbetskompis till henne tyckte att 'jag undrar om inte grannen kan ha'. Nämnda granne (en bonde) levererade sen silage till mig hela vintern. Och även nästkommande år. Men han annonserade inte, utan räknade med att folk kom och frågade så att säga.

Så knacka på i bygden, sprid ryktet och ring och hör till de bönder du vet. De pratar dessutom med varandra, så har inte de så kanske det vet att XX i by YY har nog, ring och fråga etc.

Jag är ju som sakt va inte van att köpa hösilage och har dålig koll på vad det kostar.
Jag har pratat med alla som jag känner och de som jag handlade av innan vi köpte egen gård men de har inget kvar.

Jag har ett ställe kvar dit jag ska ringa o fråga.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 232
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?