Hiss och diss del 5

Vad måste du testa? Havredröm eller koldskål? Vill du testa koldskål kan du få "RÄTT" recept av mig, från min farmor, eftersom man inte kan hitta kärnemjölk i Sverige så får man ta det som finns ;) Det finns 3000 recept men förstås, alla utom farmors är "fel" :D

Åh, jag menar koldskål såklart. Låter som en riktig tradition!

Vad måste du testa? Havredröm eller koldskål? Vill du testa koldskål kan du få "RÄTT" recept av mig, från min farmor, eftersom man inte kan hitta kärnemjölk i Sverige så får man ta det som finns ;) Det finns 3000 recept men förstås, alla utom farmors är "fel" :D
Är kärnemjölk samma som kärnmjölk? I så fall går det utan problem att göra egen om det är viktigt för rätt smak eller konsistens. Grädde finns i varenda mataffär!

Är kärnemjölk samma som kärnmjölk? I så fall går det utan problem att göra egen om det är viktigt för rätt smak eller konsistens. Grädde finns i varenda mataffär!

Buttermilk, eller kärnmjölk är ju helt hopplöst att få tag på här i Sverige - det säljs tydligen bara i Skåne av något mejeri. Och buttermilk ska det vara i var och vartannat recept från USA, Kanada och UK. Tydligen kan man göra någon slags substitut med sur mjölk och citron, alt filmjölk

Buttermilk, eller kärnmjölk är ju helt hopplöst att få tag på här i Sverige - det säljs tydligen bara i Skåne av något mejeri. Och buttermilk ska det vara i var och vartannat recept från USA, Kanada och UK. Tydligen kan man göra någon slags substitut med sur mjölk och citron, alt filmjölk
Jag har gjort egen när jag behövde i något recept. Tror att jag använde citron. Det gick bra... :)

Ja det är samma.
Vi brukar ta fil istället som ersättning. Kan inte göra själv. Har köpt i Danmark när vi varit över.

Vi har alltid använt filmjölk till koldskål. Inte exakt samma smak, men fullt dugligt som substitut. Förresten är kärnmjölk gott att dricka :D

Ja det är samma.
Vi brukar ta fil istället som ersättning. Kan inte göra själv. Har köpt i Danmark när vi varit över.
Jag tänkte det! :) Men grädde är ju enda ingrediensen så jag tänkte att det var lätt att göra här också. (Om en inte har elvisp så går det att stoppa några torra ärtor i en burk med grädden och skaka.) Sedan smakar såklart mjölkprodukter olika i olika länder så det kan ju bli olika ändå.

Men det är ju bara att kärna grädde till smör? Om en vill ha syrat smör/kärnmjölk är det bara att syra grädden först. Fattar inte riktigt känner jag.

Men det är ju bara att kärna grädde till smör? Om en vill ha syrat smör/kärnmjölk är det bara att syra grädden först. Fattar inte riktigt känner jag.
Alltså, för många är det "bara" att baka kanelbullar eller "bara" att göra en rulltårta, men de senaste gångerna jag gjort något så har kanelbullarna misslyckats och nu i dagarna blev min rulltårta stenhård och gick inte ens att rulla. Inget att ha, fick slänga allt.
Sådär "bara" är det inte för alla?

Alltså, för många är det "bara" att baka kanelbullar eller "bara" att göra en rulltårta, men de senaste gångerna jag gjort något så har kanelbullarna misslyckats och nu i dagarna blev min rulltårta stenhård och gick inte ens att rulla. Inget att ha, fick slänga allt.
Sådär "bara" är det inte för alla?
Så är det såklart! I min värld är det mycket lättare att göra kärnmjölk än att baka bullar, men så måste det såklart inte vara för alla.

HISS! Helt perfekt mintsmak! :d
Har testat apelsinen också, hiss på den också!
Screenshot_20240307-230604.png

Liknande trådar

Mat Hiss till Garants Nöt & Grönt-färs! God smak men lite vattnigare konsistens än vanlig köttfärs, vilket inte är så konstigt med tanke på...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 645
  • Låst
Mat Förra tråden är full, så här fortsätter vi hissa och dissa nya/ganska nya/ produkter. Gärna med bild, ju större desto större hiss ;)...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
213 328
Senast: Enya
·
  • Låst
Tjatter Okej, här fortsätter vi hissa eller dissa (nya eller oftast hyfsat nya) produkter! Jag börjar med nya Sia Citroningefära, HISS...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
217 124
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar