Hinstval dressyr?

Sv: Hinstval dressyr?

Att jag rekomenderade hopphingst är att en del faktiskt väljer att avla in lite hoppblod för att förbättra galopp etc. För mig har ex Corrado WL en hoppstam, men han hoppade inge vidare på bruks, men fick riktigt bra poäng som dressyrhingst :)
Ulrika

Jag orkade inte räkna % i 7-8-9 generationen utan tog lite slarvigt och kollade i 4:e led. Men eftersom han är rganska ädel så gissar jag att det finns en hel del lite längre bak ;)
Ulrika

Knapplån
En sak som du måste tänka på är att fullblod visserligen kan lätta upp modellen lite, men många av dem har en svag överlinje och är lite låga fram - precis som stoet du har och som även hennes avkomma hade ärvt tyckte jag. Även om hingsten du väljer är väldigt högställd så finns det säkerligen en del lågställt bakom honom och risken är stor att avkomman blir just lågställd. Jag hade satsat på en riktigt ädel halvblodshingst istället med fullblod långt bak.

Jag menar naturligtvis om du väljer en ren fullblodshingst att det troligen finns lågställt bakom honom. Misstolka mig inte - jag älskar fullblod! men de passar inte till alla ston.

Jag kan egentligen ingenting om avel men jag har träffa 3 st hästar e.Hohenstein som varit/är superfina. Väldigt bra temperament. Snygga att se på och väldigt fina gångarter. Är det någon hingst du har härt talas om? Trakener tror jag att det är och det är väl det senaste i dressyrvärlden...

En jag känner har en akomma Ravell - Pontus. Jättefiiin:love: Bra gångarter och även helt okej inom hoppningen.
Hon är dock väldigt stor, men det låter ju som att stoet kanske behöver lite mer höjd?

Annars Roosvelt? Rubenstein-blodet nedärver ju bra och ger bra gång och bra temprament.

/ Bums

Vad kul att du träffat en efter Ravell-pontus.
Hur var den exteriört?

Jaja, förlåt för att jag inte lagt in någon bild än, men har inte hunnit fota henne än.
Men här kommer den iaf...dåligt bild bara då jag bara sprang ut i hagen och knäppte ett kort.
Bortse från den avklippta svansen:o

Sen är hon väldigt omusklad med, och tunn, men vi jobbar på det.

Vilka hingstar tror ni nu hade passat?

Jag har kommit fram till att jag nog ändå tror att Ravell och Channon passar henne bäst.
Vad tror ni om det?

Utav dom två hade jag helt klart tagit Channon, för att få lite längre ben och lite mer luft under magen.

Okey...du skrev av dem två...bara lite nyfiken på vem du hade tagit annars?

Jag uppfattar inte att hon skulle ha onormalt lång rygg, bara lite korta ben ;). Så en hingst som lämnar mycket ben? Och har ett längre kors?
Lambourghini, har han funnits i tankarna? TYcker han verkar vara en superfin hingst, ska absolut se till att jag får träffa honom. Har glömt stammen på stoet så jag vet inte om det blir linjeavel eller något.. Minns inte heller om jag föreslagit honom tidigare..(börjar bli gammal?)
Ulrika

Hmmm...jag tror inte jag funderat på honom tidigare:confused:
Men tror att han har lite för gammal svensk stam precis som stoet.

Hon är ju efter Pontus - Indus - Harras.

Tror du inte det kan bli lite tungt med tanke på att hon lämnat tungt innan?

Vilka hingstar tror ni nu hade passat?

Jag har kommit fram till att jag nog ändå tror att Ravell och Channon passar henne bäst.
Vad tror ni om det?

Channon har i alla fall lättat upp mitt stos avkomma (stoet är e. Maraton-Lansiär och av en "gamla" typen, dvs lite grov och lite lågställd) Förra årets avkomma e. Channon är nog hennes ädlaste och mest högställd avkomma so far. Hon har även fått bra gångarter med ett plus för galoppen.

Ja...jag har för mig att det var du som visade en avkomma tidigare i tråden?
Och den var ju jättefin!

Han är 25% xx i 3:e led, och det är mer xx än i många andra hingstar. Och jag uppfattar inte honom som grov direkt:
http://www.svenskahalvblodshingstar.se/lambourgini1028_1_bild.htm
Uppfattade aldrig Bellini som grov heller:
http://hem.passagen.se/madick/Stam/bellini.html (också 25% xx)

Lite bilder på avkommor och mer info in den här tråden som du garanterat redan sett:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=719071&highlight=Lambourghini

Jag har som sagt inte träffat hingsten, men alla verkar rörande överens om att avkommorna får mer luft under magen, bättre gångarter än mamman, och dessutom får de bra temperament :)
Ulrika

Exteriört, lite lång, högställd, korrekt benställning.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 713
Senast: pastejja
·
Avel Jag blev så inspirerad av alla hingstletartrådar, men ville inte kapa någons tråd så jag skapar en egen. Jag vill i framtiden betäcka...
Svar
2
· Visningar
999
Senast: AmyPond
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 991
Senast: Nafayette
·
Avel Mitt 5-åriga halvblodssto har dessvärre fått en allvarlig nackskada som gör att hon kanske aldrig kommer hålla för träning/tävling och...
2
Svar
33
· Visningar
8 497
Senast: cikoria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar