Hinstval dressyr?

Sv: Hinstval dressyr?

Ja, stoet har mycket bra och välbalanserade gångarter och nedärver detta till sina avkommor med, jag har sett 3 av totalt 6. 2 e.Nactus, varav en står i stallet hos oss och så har jag den ena på inridning, men den är resultatet av en tjuvbetäckning.
Men de två som står i stallet har väldigt välbalanserade, taktimässiga gångarter med mycket aktiva bakben, enda "felet" är att de är grova.
Ja, Donelli tyckte jag var fin, men vill se hur han klarar sitt bruksprov först, men han kan mycket väl vara en kandidat.

Sen får man se lite på bruksprovet nästa år också vad som kommer fram.

Kul att du nämner Donelli också, jag är en av de få som vågat betäcka med honom i år. Men han är ädel och lätt i typen och bör också kunna verka som förädlare.

Jag vet inte hur många som blev dräktiga av de 22 ston han hade i år, men nedärver han en del av det jag såg så bör de flesta bli nöjda med sina avkommor efter honom. Folk är nog generellt lite rädda att betäcka med treåringar då vissa ej har klarat sig året efter, undantaget CG då i år förstås... Jag tycker det är roligt och intressant med de som väljer lite annat blod än alla andra, och av det jag såg är Donelli godkänd hos mig i dag iaf. Hade jag haft ett dressyrstammat sto hade han varit en het kandidat hos mig. Du får lägga in bilder när underverket anländer.

Ska göra det men det blir ett ganska sent föl. Stoet ska inte förän i juni.
Stoet är själv e. National Zenith XX - Ceylon - Gallas så både hon och Donelli är dressyr med hoppning i.

Ravell har jag inte ens tänkt på, någon som vet något om hans avkommor?
.

jag har ett sto efter honom.
Tycker att ahn gjorde ett jättejobb på nedärvningen i detta fall!:bow:

Mamman e: hertigen ue:Ciceron, var av äldre modell,"grov benstomme" lågställd. och med alla fyra fötterna fast på jorden:p och med ganska dåliga exterimiter som hon tyvärr nedärvt lite av:(

Avkomman(mitt sto) rör sig bra, inga jätte gångarter med över medel, bärig galopp och väl undersatta bakben i trav och skritt och ett övertramp som är till duga. Extriört så har han lättat upp massor, jag som sett både mor och dotter tycker iallafall det.
Domarna på 3 års gav henne bra kritik.
Han har också gett avkomman ett bra och lugnt tempramet som håller i ur och skur, och detta har hon inte fått av sin mamma.

Hoppning nedärver Ravell också! min gick vidare till semifinal i flyinge där hon fick bra kritik(faktiskt över förväntan).
En annan jag sett har haft en super teknink, dck är denna inte tävlad eller visad så jag ingen "domar kritik" att ge.

Det är den erfarenhten jag har av honom som avelshingst, men jag har inte träffat honom IRL, och har inte träffat några mer avkommor. Tycker dock att det borde finnas några som hunnit komma ut på tävlingsbanorna...

Vad kul att höra att han lättar upp, fast det vore konstigt om han inte gjorde det med fullblodsmamma.
Jag tror faktiskt att han kan passa stoet i fråga alldeles perfekt, tåls att fundera vidare på.:love:

Du kanske skulle ta dig en funderare på Roven i fall han blir godkänd, det är ju en multitalang.

Ja, han hade verkligen varit något, men känns dumt att sitta och fundera på hur bra han passar stoet i fråga eller inte om han nu mot förmodan inte skulle bli godkänd.
Dessutom är den gulbruna färgen väldigt tilltalande, inte för att allt avgörs på färgen, men i övrigt passar de bra ihop också.
Roven skulle jag vilja ha på hoppstoet isf.:d

Jag har inte hunnit tänka på så många ännu faktiskt.
Har varit så mycket annat nu, men de som hittills har varit i tankebanorna är:

Ravell
Roven xx(om han blir godkänd)
Rosevelt
Twilight
Metall
Blue Hors Don Romantic

Det var fler, men kommer inte på så många nu.
Men egentligen tror jag att Ravell är den som passar henne bäst med sina 50% fullblod, vilket jag nog vill ha på henne.
Och det finns inte så många hingstar med så mycket fullblod tyvärr.
Antingen en sådan hingst eller ett rent fullblod, mindre fullblod tror jag blir lite tungt OM det inte finns en hingst som bevisat lättar upp mycket.

Hon borde komma hit snart så att jag kan ta ett foto, så blir det lite lättare för er att hjälpa till med tankar om hingst också.

Jag har för mig att Metall åkt tillbaka till Holland. Finns han på fryst kanske?
Låter som ganska förståndiga hingstval :). Om fullblods%, så finns det säkert ganska många med hög % om man kollar några generationer bak.. Det är ju också fullblod ;). Sedan om det får kosta lite så ska Hertzendieb visas i vår (om jag inte missuppfattat något), och han verkar som en otroligt läcker hingst, och eftersom han är trakhenare bör han stå högt i blod. Elfado är en annan trakhener som nog kommer visas i vår :).
Ulrika

Ja, att det kostar lite tror jag inte skulle vara några problem, för hon har ju haft avkommor innan och vi vet vad det behövs för hingst till henne.
Jag har bilder på 2 avkommor som jag kan lägga in, dock väldigt dåliga bilder och de ger inte hästarna någon rättvisa, men man kan se något sånär vad hon lämnar iaf.

Nicolette:
Stor , tung, lågställd och grov.
Gångarter över medel, ingen hoppförmåga över huvud taget.
Snällare häst än henne får man leta efter.
- 97 e.Nactus - Pontus - Indus
http://i113.photobucket.com/albums/n222/Dramatik_87/kamerabilder012.jpg

Camaro:
Inte så gammal än.
Lågställd, lite nättare än Nicolette och med bra gångarter.
Stort + för traven.
Camaro blev resultatet av en tjuvbetäckning.
- 04 e.Okänd (e.Nactus)- pontus - indus
http://www.lunarstorm.se/Dramatik_87/kollage/189

Ja, det har jag också tänkt på, har inte heller någon katalog här just nu, men har för mig att han har fullblod i 3:e led, vet ej hur många procent.
Men sen å andra sidan så har väl hans avkommor hittills blivit rätt nätta vad jag har förstått?

Jo det är klart, men frågan är vad det då har varit för ston. Tittade på hennes avkommor och dom är ju väldigt lika varandra extriörs mässigt. Hade nog ändå satsat på en ren fullblods hingst med gångarter. Även om din magkännsa säger nej till 88:an.

Ja, lika är de.
Nja 88:an, som sagt jag gillar verkligen inte honom.
Men Roven då?
Han kanske hade kunnat vara något?
Synd att varken Stravinsky eller San quintero finns kvar nu när de behövs.:(

Förresten, har inte Haydn 75% fullblod i sig?
Vad lämnar han?
Någon som vet?
Fast han är väl mer mot hopp om jag inte missminner mig?

Haydn gick iallafall bäst i hoppning på bruks, han har tävlingsmeriter i hoppning vill jag minnas. Mycket fullblod i honom, och jag vill minnas att det är mycket bra stam på den lille mannen :).
Kan inte svara på om han passar för dressyravel, men det borde väl gå att undersöka?
Ulrika

Roven ser ju mycket intressant ut i text och på bild. Kasta ett getöga på honom när han visas :)
Ulrika

:(
Det visade sig faktiskt vara svårare att hitta en förädlande dressyrhingst än vad det var att hitta en bra hopphingst med gång, till det andra stoet.
Jaja, bruksprov snart också ju.:D

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 712
Senast: pastejja
·
Avel Jag blev så inspirerad av alla hingstletartrådar, men ville inte kapa någons tråd så jag skapar en egen. Jag vill i framtiden betäcka...
Svar
2
· Visningar
999
Senast: AmyPond
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 991
Senast: Nafayette
·
Avel Mitt 5-åriga halvblodssto har dessvärre fått en allvarlig nackskada som gör att hon kanske aldrig kommer hålla för träning/tävling och...
2
Svar
33
· Visningar
8 497
Senast: cikoria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar