Hinner ni med häst, barn och jobb???

JustMe

Trådstartare
Ni med häst/hästar. Har funderat på hur jag ska hinna med både barn och 2 hästar... Nu har jag många dumma frågor!!! :confused:
Har ni medryttare eller annan hjälp i stallet??
Har ni med era småbarn i stallet?? Hur gör ni då??
Hur länge red ni när ni var gravida??
När började ni rida igen??

Sv: Hinner ni med häst, barn och jobb???

Jag jobbar inte än, planen är att jag ska börja jobba, eller rättare sagt bli arbetssökande, igen i september. Har två hästar och en resväg på 2,5 mil till stallet och inget körkort, bra förutsättningar. ;)

Har ni medryttare eller annan hjälp i stallet?? Nej, inte just nu. Planen är att försöka hitta någon till hösten, alt. byta till ett stall med helakordering.
Har ni med era småbarn i stallet?? Hur gör ni då?? När Li var nyfödd var det ju plättlätt, hon sov som en stock i vagnen, hade babymonitor när jag var utom hörhåll från vagnen. Nu är det lite knepigare, då hon är äldre, har henne i bärsele när jag pysslar och ska jag rida så ser jag till att fixa barnvakt.
Hur länge red ni när ni var gravida?? Jag red inte alls när jag var gravid, mest för att jag mådde så himla dåligt.
När började ni rida igen?? Satt på häst igen två månader efter förlossningen, men hade jag fått välja så hade jag ridit samma dag. :p

Hinner: Ja
Orkar/Vill: Nej

Jag red sista gången 11 dagar före förlossningen. Hade de inte gjort så ont när mjölken rann till så hade jag mkt väl kunna börja skritta ut lite lugnt efter 2-3 dagar. Men vem vill bort till stallet när man har en nyfödd hemma :love: Börja rida 5 dagar i veckan som vanligt när Rasmus var 4 veckor.

I början tog jag med Rasmus och han satt antingen i bilbarnstolen medans jag mocka och dona (amma i sadelkammaren) och låg i vagnen när jag red.

När han sluta sova länge på dagarna så var han kvar hemma med sin pappa och jag red på kvällen.

Det fungerar, men är inte alls kul. Min sambo jobbar heltid och är trött när han kommer hem, jag lämnar ifrån mig Rasmus direkt efter maten och åker till stallet och när jag kommer hem så sover både Rasmus och min sambo. På helgerna har vi mycket planerat både tillsammans och själva och får inte heller speciellt mycket tid för oss själva.
Dessutom fick jag depression efter förlossningen och har mått jätte dåligt. De blev mkt bättre när jag lämnade ut min häst på foder men fodervärden bröt mot kontraktet så jag hämtade hem henne igen och håller nu på att sälja henne.

Sen tycker inte jag det är speciellt kul att ta av Rasmus dagar för att betala min häst.
Rasmus är 9 månader nu och jag har under tiden haft hästen i 5 månader. Pengarna hon kostat mig i stallhyra, försäkring, foder, hovslagare och vaccination hade jag (eller sambon) kunnat vara hemma i nästan 3 månader till :(

Har ni medryttare eller annan hjälp i stallet?? Full service, förutom mockning och göra i ordning foderhinkar och hö. Medryttare som rider 3 dagar/vecka.
Har ni med era småbarn i stallet?? Hur gör ni då?? Jag har bara ridit någon enstaka gång då min dotter varit med. Däremot har hon varit med ganska många gånger då jag bara mockat och borstat på hästen. Då har hon sovit i sadelkammaren när det varit kallt eller suttit och kollat på från vagnen.
Hur länge red ni när ni var gravida?? Red två veckor före hon föddes.
När började ni rida igen?? Tre veckor efter födseln.

Det jobbiga började först när föräldraledigheten var slut. Inte så jätteroligt att bara hinna träffa sin dotter en timme efter jobbet, sen är det läggdags. Även ekonomiskt har det varit tufft. Av den anledningen kommer jag sälja min häst nu när hon ska få syskon i höst.

Jag har en son på snart 10 månader, samt en till på gång i oktober. :D

Jag har 3 hästar. 2 av dom har jag inackorderade i ett stall 7 km därifrån vi bor, båda två är 4 år, en shetis & en hbl korsning. Den tredje har jag hos pappa, har 5 mil dit, hon är 26 år, en fjording, har alltid bott där & kommer att få fortsätta göra det.

4 åringarna motioneras ca 3 dgr/vecka, skulle hinna mer om jag ville, men jag tycker inte att dom ska gå mer än max varannan dag ännu iom åldern. 26 åringen motioneras ca 2 dgr/vecka.

Har ingen medryttare, men funderar ev på att prova annonsera efer en till hösten & se om jag får nått vettigt svar. Har ej bestämt mig ännu, men funderar på det som sagt. Helst vill jag hinna med själv, men man är ju inte mer än mänsklig. ;)

Pappa fixar all markservice med hästen som står hos honom. Dom 2 som jag har inackorderade fixar alltid stallägarn utsläpp och ibland även insläpp om jag varit dit på dagen och mockat tex. Är jag där på kvällen så tar jag in dom.

Förra graviditeten red jag tills samma vecka som sonen föddes, sedan började jag att rida igen ca 1 månad efter förlossningen. Hästarna fick 1 månad inplanerad vila där.

Nu är jag i v.29 och rider ännu, kommer att fortsätta med det så länge det känns bra. När jag inte kan rida längre så kommer jag att hålla igång hästarna genom att köra dom (vilket jag gör även nu som omväxling), alla tre är inkörda. En är ju en shettis så henne kan jag ju bara köra. :D

Tanken är även i höst att dom ska få 1 månads vila i samband med förlossningen och tiden där efteråt.

Sedan ett par månader tbx så har sonen fått börja följa med i stallet om jag ska köra hästarna, då åker vi dit på dagen. Det går hur bra som helst. Han älskar att åka rockard, somnar direkt. ;) När jag gör stallsysslorna så sitter han i vagnen och tittar på. Ska jag rida tex så åker jag till stallet på kvällen efter att sambon har kommit hem. Tycker att jag fått in ett bra flyt på det hela. :)

Men det kommer ju att bli bökigare till hösten då lillebror kommer, därför jag funderar på medryttare/kusk då.

Ni med häst/hästar. Har funderat på hur jag ska hinna med både barn och 2 hästar... Nu har jag många dumma frågor!!! :confused:

Just nu rider jag tre hästar, men det är typ mitt "jobb". Sambon jobbar enbart nätter så vi delar upp dagarna så jag hinner göra mitt när han passar bebisen. Jag har dem på lösdrift hemma så det är ju inte mycket underhåll, mer än lite staketpyssel ibland och då kan ju Sam vara med.

När jag rider min kompis häst brukar Sam följa med och sitta i vagnen medan vi gör i ordning hästarna. Sedan passar antingen min kompis eller hennes dotter när vi rider.

Jag red fram till v 20, sedan blev sammandragningarna jobbiga när jag travade och jag blev sur och slutade. började igen efter ca 4 v, på samma häst som då vilat x antal månader så vi tog det ju lite lugnt i början men när jag väl kom på att man ska ha dubbla bhar och amma innan så var det inga problem :D

Va ni inte rädda att ramla av och skada magen när ni red så länge när ni var gravida??? Fick ni inte ont när ni red så länge??

Jag kom på att jag hade en till dum fråga!!! En vän till mig sa att hennes barnmorska hade sagt att om man rider mkt måste man snittas pga att man har så mkt muskler så man kan ha svårt att föda naturligt, Är detta verkligen sant?? :confused:

Perfekta skulle vara om jag satte föl på mina 2 ston och att vi alla 3 fick barn samtidigt! :idea: Önsketänkande att allt skulle gå i lås...

Jag tycker risken att ramla av vid ridningen är lika stor som jag skulle halka omkull i hemmet eller krocka påväg till jobbet/stallet/vänner/släkt/affären.

Jag vaknade av att vattnet gick kl 5, kl 6 kände jag av första värken. kl 7.15 var vi på förlossningen, kl 7.35 ringde vi på bm då jag inte hade nån paus imellan värkarna och de börja trycka neråt. fick aldrig dit ctg:n då bm bestämde sig för att undersöka och jag var öppen 8 cm, bara att byta rum och kläder och precis när jag kom över i andra sängen kl 7.40 fick jag första krystvärken.

Jag låg bara och slappnade av hela förlossningen och lita på min kropp och andades lustgas. Till slut orka jag inte vänta på bebisen mer och la ifrån mig masken och krysta 2 gånger och 8.04 var min son ute :love:
Jag blödde 200 ml (när man lämnar blod så lämnar man 400 ml) och fick ett pyttelitet skrapsår som var borta efter 5 dagar.

Litar man inte på sin kropp och jobbar emot den under förlossningen så tror jag man får en väldigt negativ upplevelse, och har man starka muskler då blir det nog bara ännu värre.

Har två barn och väntar nu mitt tredje. Har ridit lite olika länge under mina graviditeter beroeende på foglossningar osv. Har dock undvikit all hoppning från första början då jag visste jag var gravid.
Börjat rida 4-8 veckor efter förlossningen.
Har haft hästar hela tiden både före och efter jag fått barn. När jag fick min son (nr 2) skar jag ner på hästar så jag bara hade en unghäst kvar och sålde av resten av mina avelsston, hingst, unghästar och tävlingshäst. Valde även att stalla in hästen på helinackordering så jag bara behövde lägga tiden på ridningen och pyssel med hästen.
Jag har turen att bo i ett områden där helinackordering med tillgång till ridhus och paddock ligger på 2000kr/månad och allt foder och skötsel förutom ridning och rycktning ingår.
Har idag ett varmblodsto som jag håller på och omskolar. Kommer rida så länge det känns rätt det viktiga tycker jag är att lyssna på sin kropp. Håller dock på att leta efter en medryttare för att min häst skall kunna jobbas även under den period jag inte kan rida.
Jag har både jobbat heltid och studerat heltid under dessa åren och ändå haft tid med häst utan att behöva ha medryttare.
Vi är två föräldrar som tar lika stort ansvar för barnen. Min make har sina fritidsintressen som han lägger tid på och jag har hästar som min. Vi är med varandra så ofta vi kan på våra aktiviteter med barnen och i övrigt är en av oss med barnen när den andre är iväg. Vi har aldrig haft några problem med få tiden att gå ihop varken för förhållandet, intressen eller barnen.
Det går bara man vill. Det enda vi inte har tid med är att inte göra något alls :d
Gillar man att ha något att göra hela tiden funkar det alldeles utmärkt.
Kommer nu när jag får tredje barnet att se till att jag har medryttare då jag även kommer studera heltid på universitet som ligger 10 mil från bostadsorten. Det gör att jag kommer få mindre tid hemma och vill ändå att min häst rids minst 5 dagar i veckan och känner då att en medryttare under veckodagarna inte vore fel så jag får tiden hemma med familjen på kvällarna.

Va ni inte rädda att ramla av och skada magen när ni red så länge när ni var gravida??? Fick ni inte ont när ni red så länge??

Jag kom på att jag hade en till dum fråga!!! En vän till mig sa att hennes barnmorska hade sagt att om man rider mkt måste man snittas pga att man har så mkt muskler så man kan ha svårt att föda naturligt, Är detta verkligen sant?? :confused:

Perfekta skulle vara om jag satte föl på mina 2 ston och att vi alla 3 fick barn samtidigt! :idea: Önsketänkande att allt skulle gå i lås...

Jag ramlade av min ena häst då jag var i andra månaden, efter det så bestämde jag mig för att sälja henne. Hade egentligen funderat på det läääänge då det inte fungerade till 100% mellan oss, men sköt hela tiden upp det då jag ju tyckte om henne osså. Men då insåg jag att det var dax iom att jag inte skulle kunna rida henne mer som gravid, hon var var väldigt pigg, brallig och hade mkt skumt för sig. ;) Blev så att jag bytte bort henne mot shettisen tillslut. Har inte ångrat mig en sekund. :love:

Dom andra hästarna, dom jag har nu har jag aldrig varit rädda för att rida. Dom är så snälla och trygga så risken att ramla av är inte så stor, då är risken lika stor att krocka med bilen eller dyl. Vilket jag fö gjorde i andra måndaden av denna graviditet. Men allt gick bra som tur var.

Fick aldrig ont under förra graviditeten då jag red, då hade jag slutat isf. Känner inte av någonting nu heller, men det är ju inte direkt så man rider tuffa dressyr/hopp pass. ;) Man få ju anpassa sig efter magen & det tillstånd man befinner sig i.

Det där med att man skulle få svårt att föda barn och ev måste snittas bara för att man rider är en MYT. Jag hade en väldigt lättsam förlossning som gick fort och komplikationsfritt. :)

Var inte rädd för att trilla av men undvek hoppningen då det kändes personligen som större risk att trilla av, gå omkull osv och kände att min rädsla skulle göra så att risken ökade att det blev så.

Jag slutade att rida när jag kände av foglossningarna ordentligt vid ridning. När och om man får ont av foglossningar är individuellt. Mitt enda råd är lyssna på din kropp rid så länge det känns bra och när du inte känner att det är rätt att rida så sluta.

Jag bytte även ut min dressysadel mot westernsadel när magen började bli stor då det var bekvämare att sitta i westernsadel och lättare att ta sig upp och ner från hästen.

Det stämmer inte med för mycket muskler vid ridningen. Det är snarare tvärt om att en ryttare har lättare för att orka en förlossning och snabbare återhämtar sig efteråt tackvare att de musklerna är så vältränade. Lättare att för oss ryttare att göra knipövningar med då vi är vana att använda bäckenmusklerna när vi rider (framför allt om man är dressyrryttare).
Har ridit länge i båda min graviditeter och när jag fråga om snitt skratta bara barnmorskan och sa att min kropp var i topptrim för en naturlig förlossning och det vara andra komplikationer som för trångt bäcken, barnet i säte, syrebrist hos barnet m.m. som kunde orsaka snitt men om allt var som det skulle med barnet var jag i bästa form för förlossning.

Barn nr 1 gick vattnet på kl 6 på morgonen och kl 10 var förlossningen över. Allt gick jätte bra och jag var på benen efter någon timma bara, gick inte att se på mig att jag fått barn samma dag så pigg tyckte alla att jag såg ut. Detta var tackvare att min kropp var van vid fysiskansträning dagligen även under graviditeten.
Barn nr 2 tog 3 dygn innan han var ute. Men samma här jag var uppe någon timme efteråt. Varför det tog sådan tid vet jag inte men min kropp orkade med det utan problem.

Nu hoppas jag att nr 3 skall gå lika bra. Dock vet jag att min kropp inte alls är i samma trim då jag bara rider lättare 3-4 dagar i veckan jämfört med att rida 2-3 hästar dagligen innan och under de andra graviditeterna. Barn nr 1 hade jag uppfödning av hästar och utbildade unghästar och hade tävlingshäst som reds dagligen. Barn nr 2 hade jag bara en egen häst men red några andra hästar i stallet med som både var unghästar och tävlingshästar.
Idag har jag bara mitt varmblodsto som håller på och omskolas och henne rider jag inte dagligen själv utan min dotter rider henne även. Tänkte skaffa medryttare till henne nu med då jag är rädd att jag kommer känna av mer från kroppen tidigare då jag inte är i samma form som tidigare graviditeter.

Detta är saker jag tänkt mkt på. Va skönt att få så många bra svar!!! Låter som att många av er har haft ganska lätta graviditeter och förlossningar. Kanske tack vare ridningen!!! :idea:

De där med att man återhämtar sig snabbt kan jag hålla med om. Jag hade lite mjölksyra när jag gick upp och duscha efter 2 timmar, men de är väl ganska självklart eftersom jag faktiskt fött ett barn!

Efter duschen var jag pigg igen och hoppa glatt runt i rummet för magen inte var i vägen och min USK:a bara skratta.

Upp på BB, ligg och vila, VILA? Jag var hur pigg som helst, kunde nästan lämnat sambon kvar med sonen så jag fått åka och köpa nya bäddmadrasser :angel: Timmarna tills jag fick åka hem var lååånga och vi mötte fler nere på förlosningen när vi skulle säga hej då och ta kort till webbisar som tappa hakan när jag sa att han är 8½ timme gammal ;)

Som andra skrivit här också, när man är barnledig och hemma om dagarna går det mer än utmärkt att kombinera med hästlivet, men när man börjar jobba igen hela dagarna utanför hemmet blir det en annan femma.

Jag har både medryttare OCH annan hjälp i stallet. Delar stall med min syster och vår brorsdotter och utöver det hjälper också våran pappa till med en hel del markservice såsom frukostfodringar och utsläpp.

När sonen var bebis gjorde jag undan stalljobbet med sonen sovandes i vagnen utanför så var jag bara någon meter bort när han vaknade till. Han sov aldrig så det gick att rida utan barnvakt medan han sov så ridning blev det varannan kväll när pappan hade barnet. När sonen blev större blev det till att bli väldigt påhittig för att hitta på något att sysselsätta honom med samtidigt som jag mockade och så hade jag sonen sittandes på skottkärran på väg till och från dyngplattan. Och ibland satt han sonika på en höbal och grät medans jag mockade. Super för ens samvete.... *NOT*. Idag är sonen stor (börjar skolan om en månad) och kan välja själv om han vill följa med till stallet för mockning eller stanna inne. Jag har mycket hjälp av medryttare som då mockar sina dagar till hästen. O

Jag red jättekort i graviditeten. Vecka 16 tror jag. Efter att ultraljudet visat på att moderkakan låg för utgången så det var en större blödningsrisk. Samt att min dåvarande häst var rätt så "humoristisk" så han var ingen passande stabil häst att rida i det läget heller. Och på den tiden hade jag heller ingen ridbana utan var förvisad till vägarna.

Jag började rida rätt sent igen. Fick diverse medicinska komplikationer efter förlossningen och hamnade också in på akutoperation nån månad efter också så det tog sin lilla tid att återhämta sig.

Jag har också funderat mkt kring det där, när jag först blev gravid var jag jättenervös att jag inte skulle hinna med min häst, nu har jag bara några dagar kvar till BF och nu tar jag det hela med ro. Om andra fixar det ska väl jag också göra det.

Hästen står i ett större inackorderingsstall där de flesta in/utsläpp och fodringar ingår. Jag har en tjej som hjälper mig 3-4dgr/v och förhoppningvis kommer hon hjälpa mig även efter bebis har kommit till världen, utan hjälp skulle jag aldrig fixa det.

Kan tänka mig att det kommer bli lite körigt när det är dags att börja jobba igen men vi är ju trots allt två föräldrar och har även mamma och mormor som gärna sitter barnvakt även om det är lite långt att åka dit och hämta/lämna bara för några timmar i stallet. Förhoppningsvis hinner vi flytta närmare tills dess. Jag tror att det är viktigt att man är rädd om sin "egentid" och fortsätter med sina intressen även efter man blivit förälder, även om det kanske inte är i samma utsträckning som tidigare.

Dom flesta som svarar verkar vara mammalediga. Frågan är hur det funkar sedan när man jobbar heltid.. Är själv mammaledig just nu, men börjar jobba i september igen. Vet faktiskt inte hur det kommer funka, det beror på vilken motivation man kommer att ha efter jobbet och på sina lediga dagar. Känns som om det är svårt med motivationen redan nu även fast man är ledig. Men småbarnstiden är kort, man får försöka tänka framåt :p. Vi skaffade egen gård just för att enkelt kunna kombinera hästar och familjeliv i framtiden. Tycker det verkar som att om alla inne i stan som har sina hästar inackorderade gör sig av med hästarna till slut, efter att ha kämpat med opålitliga medryttare, dåligt samvete, gnällig karl och ungar..

Ja om man jobbar heltid är det en annan femma. Hur mycket tid vill man spendera med hästen/barnet? Hade jag haft hästen inackorderad hade jag nog sålt den innan barnet kommit, alternativt låtit den gå på lösdrift eller så. Man vill ju inte känna sej stressad i stallet heller.

Som andra skrivit här också, när man är barnledig och hemma om dagarna går det mer än utmärkt att kombinera med hästlivet, men när man börjar jobba igen hela dagarna utanför hemmet blir det en annan femma.

Då ser man till & skaffa ett jobb med bra arbetstider. ;) :p

Jag jobbar heltid, men bara 2 pass/vecka, jobbar dygspass 10-10 jobbade vi innan jag gick på mammaledighet. Kan ju hända att tiderna ändras innan jag kommer tbx, iom att jag kommer vara hemma drygt 2 år totalt. Varit hemma 1 år nu.

Har alltid gjort så att mina hästar fått vilodgr dom dgr jag jobbat och börjat kl 10. Sedan, dom andra dagarna finns det ju lika mkt tid som när man är ledig. ;)
Som vi planerar nu så kommer barnen att få vara på förskolan dom dgr jag jobbar, samt dom dgr jag slutar kl 10 kommer dom att få vara där till typ 14 så hinner jag motionera hästarna innan jag hämtar barnen. Dom andra dagarna kommer dom att få vara hemma. :) Mao blir det inte så mkt förskola iom att jag jobbar helger osså, så ett av mina pass kan ligga på helgen.

Jag har en dotter som fyller åtta år till hösten, och en häst som jag haft i stort sett hela dotterns liv.

När jag blev gravid hade jag foderhäst, som jag red till och med graviditetsvecka 34. Sedan åkte han till sin ägare.

Efter förlossningen började jag rida efter ca fem veckor. Det var en häst i stallet som behövde motioneras i ägarens frånvaro, och jag hade ansvaret för "halva" hästen och red följaktligen 2-3 dagar i veckan.

När min dotter var fyra månader köpte jag min nuvarande häst, då oinriden unghäst på fyra år. Jag har gjort allt med honom, från inridning upp till tävling. Har aldrig haft medryttare eller annan hjälp.

Min dotter har varit med sin pappa när jag ridit, men varit med mycket i stallet och mockat, fodrat, borstat etc som liten. Från och med ca 4 års ålder har hon ridit på min häst en stund innan jag ridit, om hon varit med i stallet, och sedan klarat att sysselsätta sig en stund själv medan jag ridit. Numera rider hon lektion en dag i veckan på vår häst, och är med mig i stallet väääldigt mycket.... Skall jag rida ut, så får hon förstås vara med sin pappa, och skall hon rida ut blir det joggingskorna för min del :D

Själv tränar och tävlar jag en del numera (inte när dottern var mindre), och brukar få med mig dottern som hejaklack och hästskötare!

Skall tilläggas att hästen är en islandshäst, därför funkar det någorlunda storleksmässigt att en 37-åring och en 8-åring delar häst...

Ja om man jobbar heltid är det en annan femma. Hur mycket tid vill man spendera med hästen/barnet?

När min dotter gick på dagis och skulle upp tidigt på morgnarna så behövde hon lägga sig vid sjutiden på kvällarna för att orka. Alltså umgicks jag med henne fram till läggdags, och så red jag efter att hon gått och lagt sig.

Liknande trådar

Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 461
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 842
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 917
Senast: Manji
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka