giffan

Trådstartare
Hur går det till med vatten på en tävling?? Får man endast ge vatten på utsatta platser? har man möjlighet att få vatten på de platseran eller måste man ta med eget? Är det bil väg ordentligt så man kan komma fram där vatten pauser finns? Hur många bör man vara per häst för att det ska flyta på? Klarar man av det på en person (utom ryttaren) Måste man ha en person med sig när man rider eller kan man klara vattningen själv som ryttare?
Många frågor... Men frågar man inte får man inget veta..

Sv: Hinkning

Hur går det till med vatten på en tävling?? Det brukar finnas vatten i start/mål-området så att man kan fylla på sina hinkar och flaskor.

Får man endast ge vatten på utsatta platser? Olika. Ibland får man bara stanna på de hinkplatser som arr har märkt ut på kartan, ibland får man stanna vart som helst. Beror lite på markägarna och hur mycket trafik som är rimligt/möjligt på vägarna kring ridsträckan

har man möjlighet att få vatten på de platseran eller måste man ta med eget? Till hinkningsplatserna i skogen tar man oftast med egna hinkar och dunkar, men vatten går nästan alltid (eller alltid) att fylla på i start/mål. Ibland har arr även ställt ut vatten i baljor längs med ridsträckan. Tex så är Sydnärkeritten ordnad så pga att ridvägarna går på samma vägar som hinkbilarna hade varit tvugna att köra annars.

Är det bil väg ordentligt så man kan komma fram där vatten pauser finns? Olika! Kan dock bli trångt i skogen! Alla vill fram till sina ekipage. Min groom blev prejad en gång av en mindre hästlastbil som inte ens stannade och hörde efter om min groom behövde hjälp upp... *suck*

Hur många bör man vara per häst för att det ska flyta på? Beror helt på hur du rider... jag som bara ridit 5 mil än och bara för att få godkända ritter har klarat mig gott och väl med en groom, men tävlingsekipage har ofta 3-5 groomar.

Klarar man av det på en person (utom ryttaren)? Se föregående svar - men det är säkert lite enklare ändå om man lyckas få tag på två groomar (även för 5-milare)

Måste man ha en person med sig när man rider eller kan man klara vattningen själv som ryttare? På ritter som typ Sydnärkeritten, där det finns vatten utställt, kan du absolut klara av det själv. Vet även en norsk ryttare som red Hökensås (8 mil??) som var helt själv. Ibland kan man även gå ihop med någon annan och låta en groom serva båda ute på slingan, men då behöver man ju hålla ihop hela slingan och det gäller att hästarna funkar i samma tempon osv...

Oj tack för ett utförligt bra svar....:bow:
Vet inte vad jag är mest nervös för just nu...att hästen inte ska uppföra sig, eller att han inte pallar med.. (inte så troligt men iaf) eller att jag kör villse när jag ska ut med vatten... Någon sa till mig att det va tur att det inte är jag som ska rida.. kan bara hålla med.:grin:

Hihi, men se det som en träning bara och ta det bara lugnt! Det kommer nog gå bra ska du se! Och ja det är ju skönt att du har en erfaren distansryttare som ska rida honom iallafall :) Då ser hon nog till att allt är i sin ordning!

Ja det är otroligt vad man lägger sin tillit till en person man aldrig träffat... Tycker hon är modig som rider en häst bara så där. :)
Nu är min häst snäll och trevlig, men iaf. Jag litar till 100% att hon har nerverna i styr och kan tala om vad jag ska göra...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
887
Senast: Tuvstarr
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 330
Senast: lizzie
·
Fälttävlan Hej! Hur tänker ni kring övernattning vid fälttävlanstävling? Åker ni alltid dagen innan när det är längre? Och vad räknar ni då som...
Svar
2
· Visningar
2 029
Senast: hamilton1
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 501
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025