Sv: Hinkbil

Problemet med Subaru är att man måste hela tiden se till att man byter upp sig i årsmodell. De är rätt kända för att när de väl börjar rasa så rasar allt!

En kompis hade en som började bli upp mot 10 år gammal och hon drog hästfinka ett par gånger i veckan (travtränare). Hon sålde den efter ett tag och nya ägaren fick byta det mesta i bilen och var inte så glad.

Det är ganska typiskt för de aisatiska bilarna och inte alls typiskt för tex Volvo och det är nog därför Volvo har så högt andrahandsvärde.

Jag gillar inte japanska/koreanska bilar men om jag skulle ha en skulle jag nog också fundera på Subaru.

/Camilla

Du ska nog fundera på en Passat, faktiskt, om du nu inte gillar volvo.
Vi har en som går som taxi-bil, och trots att den nu är uppe i 30.000 mil så har det inte varit särskilt mycket krångel.
Och den drar inte särskilt mycket mer diesel om man hänger på en kärra.
Fast det klart, den är ju lite chip-trimmad.:o

För sent. Pappren påskrivna på en Subaru Legacy -07. :angel:
Men jag måste erkänna att Saaben är betydligt skönare att sitta i.
// Linda

jag, som hinkat Linnea, avskyr Saaben av den anledningen att man inte kan öppna bakluckan utifrån. Man måste trycka på en knapp innan man går ur bilen.
Ett idiotiskt system...

Tacka vet jag en vanlig Volvo.

Jag kan öht inte se nåt problem med knappen till bakluckan. Den sitter ju hur lätt åtkomligt som helst.

Om du nu tycker saab är så kass. Varför har du då en???

/Linnea

Man åker bra i saaben, det måste jag erkänna. Men varför ska man inte kunna öppna bakluckan utifrån, utan att öppna framdörren och trycka på en knapp?
Jag fattar det inte, faktiskt.
Enda fördelen är väl om nån tänker knycka nåt i bagaget när jag står vid ett rödljus.
Fast å andra sidan, kör jag genom typ stockholm på natten så låser jag ändå alla dörrar, så det kvittar.

Häromdagen hade jag som åker en 940 väldigt roligt. Snö, halt, och man kan åka runt och sladda, eftersom den är bakhjulsdriven.

Vi har en Honda CR-V. Den har AWD och är hyfsat billig i drift. Får dra 1500kg med B- kort. Skön bil att köra tycker jag.

Man åker bra i saaben, det måste jag erkänna. Men varför ska man inte kunna öppna bakluckan utifrån, utan att öppna framdörren och trycka på en knapp?
Jag fattar det inte, faktiskt.
Enda fördelen är väl om nån tänker knycka nåt i bagaget när jag står vid ett rödljus.
Fast å andra sidan, kör jag genom typ stockholm på natten så låser jag ändå alla dörrar, så det kvittar.

Häromdagen hade jag som åker en 940 väldigt roligt. Snö, halt, och man kan åka runt och sladda, eftersom den är bakhjulsdriven.

Jo det skulle inte göra något om man slapp den. Men jag som är van öppnar dörren av ren reflex. Skulle jag byta bil får man vänja om.
Gasfjädrarna är paj på min baklucka så om nån försöker sno nåt så slår den igen som en råttfälla. :devil:

Bakhjulsdriften är nog det jag ogillar mest med volvo. Men dom har väl gått ifrån det.
Hade en 245:a och jag som är van vid framhjulsdrift var nog av vägen en gång extra pga det. :crazy:
Hade det inte varit för att jag fått den så hade jag aldrig ägt en volvo.

/Linnea

Problemet med Subaru är att man måste hela tiden se till att man byter upp sig i årsmodell. De är rätt kända för att när de väl börjar rasa så rasar allt!

En kompis hade en som började bli upp mot 10 år gammal och hon drog hästfinka ett par gånger i veckan (travtränare). Hon sålde den efter ett tag och nya ägaren fick byta det mesta i bilen och var inte så glad.

Det är ganska typiskt för de aisatiska bilarna och inte alls typiskt för tex Volvo och det är nog därför Volvo har så högt andrahandsvärde.

Jag gillar inte japanska/koreanska bilar men om jag skulle ha en skulle jag nog också fundera på Subaru.

/Camilla

Fast frågan är om det gäller för Subaru de senaste decennierna. Som sagt var så har de väldigt bra resultat på bilprovningen, enligt den tidningen som Motormännens Riksförbund ger ut så låg även Subaru bland de tre bilarna som bilägare säger sig vara mest nöjda med.
Andrahansvärdet på "subban" är högt och ofta går begagnade subarus åt som smör i solsken, det märkte vi när vi ville köpa...

Och nej, jag är inte Subaruåterförsäljare (tänkte det var bäst att säga det :D) men väldigt, väldigt nöjd med bilen.

Vi har även en Volvo 745 och visst, det måste jag säga att den tuggar på mil efter mil trots att den ser ut som skit och skramlar överallt, så den har också varit väldigt bra. Men när man ska ut och hinka i terrängen, eller ut och köra transport på vintern så är det Subarun jag väljer - varje gång.

Jag älskar också att sladda - jag tror på allvar att man blir en bättre bilförare av att ständigt häva småsladdar.

För en framhjuls- eller fyrhjulsdriven bil släpper den också, det är bara så sällan att när det väl händer är man helt oförberedd och det är inte så bra.

/Camilla

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
656
Senast: Windy
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 022
Senast: Farao
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 914
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?