mahlmt

Trådstartare
Tror inte vi diskuterat hinkbilar?
Jag planerar att byta bil men har svårt att bestämma mig till vad. Har endast b-körkort så en lagom stor bil som får dra 1450-1500 kg ska det bli. Fyrhjulsdrift hade inte varit fel. Men så får den inte vara för törstig, pendlar till jobbet.
Vad har ni för bilar som är bra att dra med samt fungerar som hinkbilar?
// Linda

Sv: Hinkbil

Jag "stjäl" mina föräldrars bil, saab 95 combi -99. har inte exakt koll på hur mycket man får dra med B-kort men är nästan säker på att den är inom 1450-1500.
Super att dra med.

/Linnea

Jag "stjäl" mina föräldrars bil, saab 95 combi -99. har inte exakt koll på hur mycket man får dra med B-kort men är nästan säker på att den är inom 1450-1500.
Super att dra med.

/Linnea

jag, som hinkat Linnea, avskyr Saaben av den anledningen att man inte kan öppna bakluckan utifrån. Man måste trycka på en knapp innan man går ur bilen.
Ett idiotiskt system...

Tacka vet jag en vanlig Volvo.

Subaru Outback. Permanent fyrhjulsdrift. Drar runt 0.8 utan släp. Suvären dragbil. Vi är på vår tredje. förut hade vi Volvo. Men vi bor så lantligt att vi helt enkelt måste ha fyrhjulsdrift. Volvos SUV är på tok för dyr.

Vi hade en WV passat -00 tDi permanent 4wd drog vårt släp på 1480 kg med B kort. Drog 0,5-0,7 normalt, 0,9-1,1 med släp. Grymt bra bil, tyvärr är den krockad nu och rullar på de evigt asfalterade motorvägarna... Hade vi haft pengarna skulle vi köpt en nyare årsmodell men nu ska vi köpa en tyngre bil och skaffa BE kort. Jag rekommenderar verkligen passat som dragbil och bil överhuvudtaget, då har vi haft ett helt gäng bilar också...

vi har en volvo V70 turbo disel! den väger 2000 kilo och får exakt dra 1500, dock mer när reglerna ändras, kommer inte ihåg när det skulle bli, men det är väl nåt år kvar eller nåt sånt?

den drar 0,6 utan släp skulle jag gissa... den är lite rolig, det finns ju en mätare som visar hur långt man kan åka... vi bor i linköping, när vi startade så kunde vi åka 80 mil, när vi var framme i göteborg kunde vi åka yttligare 100 mil :love::love:

jag skulle ändå satsa på en tyngre bil för då får man ju dra ganska mkt när gränsen ändras till 4250...tror det var så mkt? inte helt säker, nån annnan som har bättre koll?

Subaru Outback. Permanent fyrhjulsdrift. Drar runt 0.8 utan släp. Suvären dragbil. Vi är på vår tredje. förut hade vi Volvo. Men vi bor så lantligt att vi helt enkelt måste ha fyrhjulsdrift. Volvos SUV är på tok för dyr.

Håller med! Byter aldrig märke igen sedan vi köpte Subaru.
4-hjulsdrift utan jeepkänsla, tillräckligt hög för att inte fastna på gropiga vägar och kanonbra på vintern.
Så vitt jag vet har den dessutom bättre resultat på bilprovningen än Volvo.

Jag har alltid kört Volvo men en fyrhjulsdriven sådan hade jag bara inte råd med när jag skulle byta bil nu senast. Så jag kollade fyrhjulsdrivna bilar i ett halvår innan jag bestämde mig.

Men den jag bestämde mig för är den bästa vardagsbil jag någonsin haft! Den är den kompletta bilen!

Det är en Audi A4 Avant, tdi, quattro. Alltså en dieselkombi med fyrhjulsdrift och den jag har är det även sportchassi på.

Den drar ca 0,6 l/mil vanlig körning och ca 0,75 l/mil med hästfinka på. Urstark att dra med och får dra hela 1570 kg på B-kortet. Dock kan lastutrymmet vara lite litet men är man inte många med kan man lätt fälla halva baksätet och få plats med en hel del där. Har varit hinkbil en gång och fungerade långt över förväntan!

Diesel - ja, då blir det ju en massa skatt, då tänker du? Men eftersom du också pendlar till jobbet så tar du lätt igen skattekostnaden på den här, då den drar så lite soppa.

Årlig skatt är 6000 kr där jag bor, vet inte om det är något glesbygdsavdrag på skatten nu? Kör du mycket tjänar du igen det supersnabbt. Jag tjänade igen det redan på 1500 mil mot för min Volvo 740 som jag hade innan.

När jag säger att jag är supernöjd med bilen så får du betänka att jag är bilfantast så du förstår att den verkligen är bra! ;)

/Camilla

jag, som hinkat Linnea, avskyr Saaben av den anledningen att man inte kan öppna bakluckan utifrån. Man måste trycka på en knapp innan man går ur bilen.
Ett idiotiskt system...

Tacka vet jag en vanlig Volvo.

O, jag som kört Saab i 8år :love: min 9-3. Hade Saab haft 4WD (kommer snart) så hade det blivit en sån.
Tvi för Volvo säger jag:devil:.
:D Linda

Ford Mondeo kombi. Min favorit. Billig att köra, runt 0,7 liter/milen i blandad körning och betydligt billigare att köpa än volvo och saab. Dessutom trevliga säten, ac som standard och gott om utrymme. Skulle önska mig en Subary om någon med pengar hade tänkt att köpa mig en bil.

Tyvärr så har min dragbil (har en Ka i vardagen) nu reducerats till en inte så pigg volvo 740. Dyr i drift, dyr att äga och dyr att köra med. Inte kul men den rullar, när den inte gör det längre så blir det en Ford, igen.

Ford Mondeo kombi. Min favorit. Billig att köra, runt 0,7 liter/milen i blandad körning och betydligt billigare att köpa än volvo och saab. Dessutom trevliga säten, ac som standard och gott om utrymme. Skulle önska mig en Subary om någon med pengar hade tänkt att köpa mig en bil.

Tyvärr så har min dragbil (har en Ka i vardagen) nu reducerats till en inte så pigg volvo 740. Dyr i drift, dyr att äga och dyr att köra med. Inte kul men den rullar, när den inte gör det längre så blir det en Ford, igen.

du skriver att ford är billigare att köpa? vad ungefär betalade du för din, vilket år, och hur gammal var den då?

vi går oxå i bilköpartankar...

men jag har för mig att ford rostar ganska fort och mkt... vi har i dagsläget 3 volvo och 1 ford... (2 av volvosarna är till salu) och volvosarna har ingen rost nånstans trots att de är 20 år gamla,(den nyaste är 9 år) alla går som klockor och har aldrig varit trasiga.... och forden... de är trasig MINST en gång om året, och rostig som fan, och det trots att den bara är 10 år gammal och har fått samma behandling som de andra bilarna...

så min fråga är om det brukar vara såhär?

Min gubbe är Fordfantast och har avverkat ett antal som han påstår är fantastiskt bra, men jag tycker nog att de rostar onödigt mycket i förhållande till t.ex. Volvo (fast dem gillar inte jag att köra) och min egen Passat. Jag gillar verkligen passat som dragbil, men när ekonomin tillåter blir det utan tvekan en Subaru Outback! Väntar bara på "den stora vinsten" ;)
/Anne

Dessutom brukar Fordar ha problem med slitage i kamaxlar och bakaxlar...

Man brukar få det man betalar för!

/Camilla

Jag kör också Subaru, en Forresster. Den får dra 1450 tror jag, har 4WD, nästan inga fel, drar lite bensin och är ju betydligt billigare än Volvon i inköp. Däremot saknar jag Volvons jättebagageutrymme. Att kammremmen inte kan paja motorn på Subban är ju dessutom ett +.

Ja, just kamremmen är ett minus för Audin, men åas så länge motorn är hel är den så bra så att det uppväger risken! :D

du skriver att ford är billigare att köpa? vad ungefär betalade du för din, vilket år, och hur gammal var den då?

vi går oxå i bilköpartankar...

men jag har för mig att ford rostar ganska fort och mkt... vi har i dagsläget 3 volvo och 1 ford... (2 av volvosarna är till salu) och volvosarna har ingen rost nånstans trots att de är 20 år gamla,(den nyaste är 9 år) alla går som klockor och har aldrig varit trasiga.... och forden... de är trasig MINST en gång om året, och rostig som fan, och det trots att den bara är 10 år gammal och har fått samma behandling som de andra bilarna...

så min fråga är om det brukar vara såhär?

Hej!

Ja, många är nöjda med Volvo då det gäller rosten, så även min sambo. Jag tycker dock att det är mer värt att bilen är prisvärd än att den inte har rostfläckar. Vår Volvo är också i övre tonåren och utan rost, dock är allt annat i princip utbytt. Utom sätena i då och de är riktigt obekväma :cry: får ont i ryggen längre sträckor i bilen.

Den senaste Ford Mondeo kombi som jag ägde köpte jag då den var 7 år för 25000kr, hade då rullat 14000mil och var i super fint skick. När jag haft den i tre år så behövdes det åtgärdas lite rost på balkarna, för att besiktningen skulle godkänna det. Lämnade in den och två dagar senare fick jag ett telefonsamtal där verksta´n sa att bilen brunnit upp :crazy:. Fick ut på verksta´ns försäkring, så ingen skada skedd, bortsett från att sambon ville köpa volvo. Vilket blev en flopp. Efter tre månader började trasslet och topplocket gick. Efter det så har det alltid varit något fel på biluschlingen :mad:.

Den senaste Forden jag kikade på (försöker tala mannen till rätta)var en 2000 som gått 11000mil. Den ville de ha 28000kr för, nybesiktigad och utan anmärkning. För 28000kr får du en volvo som är en bra bit upp i åren. Utan ac, farthållare, bekväma säten, och som är betydligt törstigare.

Ja, rost på Forden kanske du måste räkna med, men det kan du å andra sidan lägga på på priset och fortfarande få en billigare bil än volvon! När jag säger detta så tycker nog resten av min släkt att jag hädar för de kör alla volvo.......de dårarna.

haha!
jo för våran volvo betalade vi ca 60 000.

det är en 98...
ingen rost
bilen är fullutrustad inklusive rumpvärmare i baksätet:love::love:
det finns även tv i den, men det har vi aldrig använt...
jag älskar bilen fullkomligt, det är inte många bilar som drar så lite, och det trots att den har turbo och väger 2000 kilo, transporten går väldigt stadigt bakom den! det bästa är att volvos delar kan man i princip köpa på ica!!!!

byta så jobbiga saker som balkar vill ja helst inte göra...

vet du föresten att volvo räknas som lite av en lyx bil utomlands??

jag vill nog ha volvo, men pojken vill ha audi eller nåt sånt.... jag skulle kunna tänka mig subaru :love: oxå!

vet du föresten att volvo räknas som lite av en lyx bil utomlands??

Hej!

Åjo, det vet jag. Det hjälps dock inte. Jag giller inte bilen i alla fall ;) Och vet de, som tror att volvo är så annorlunda, att Volvo ägs av Ford (fast Ford försöker sälja) och att det inte är många delar i dem som inte finns i andra bilar?

Audi räknas också som lyx, av dem som äger dem. Själv tycker jag min lilla Ford Ka är topp! Gillar även Honda men köper aldrig mer en Fiat. Fantasin är en Toyota Prius. Fast nu var det ju hinkbil/dragbil vi talade om (Prius får inte dra!) och då är väl Subaryn en dröm, om man nu inte satsar stort direkt och köper en Jeep. Fast man ska ju ha råd att köra bilen när man väl har köpt den :smirk:

vi har oxå en ford ka... o gud vad jobbig den är, är det varmt ute så funkar den inte... ljuddämparen måste bytas varje år... men vi kanske har fått ett måndags exemplar?

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
656
Senast: Windy
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 022
Senast: Farao
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 913
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024