sorbifolia
Trådstartare
Betäckningssesongen 2018 är över, så dags att börja planera för nästa år! Vad har ni för hingstar i åtanke för era ston?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hoppas få till betäckning på min efter 3-årstestet! Hon är e. Deodoro - Bernstein - Zinsky xx.
Eftersom pappan är ung och inte har tävlat så mycket så är jag nog inne på att ta något lite mer beprövat även om det är lätt att förälska sig i nya unghingstar. Mål att kunna sälja som föl. Tar gärna emot tips! Bestämmer nog inte helt förrän efter inridning och bedömning men är ju bra att ha lite kandidater.
@Gabby_Ossi Jag tycker mig ha sett en del riktigt fina Deodoro-avkommor med bra bakben och ganska kvick mekanik. Det jag tänkt på med flera är att de kunde ha högre halsansättning. Förvisso har din Bernstein bakom och ser ut att vara väl ansatt, men det är kanske värt att ha i tanken i.o.m. hur mycket fbl det finns där bakom. En spontan tanke var For Romance - Ung men ändå väl avlad på och på väg upp i klasserna, samt att avkommorna är eftertraktade.
Sir Oldenburg? Lämnar vackra, lätta avkommor som inte blir superstora (min var 1.62 vid treårs), tycker de blir rätt "lagom" i allt och har ett stabilt och bra temperament.Jag planerar att låta betäcka mitt sto till våren. Hennes styrkor är skritt och galopp, men hon saknar lite register i traven. Hoppar kanon, men det är dressyr som är huvudgrenen. Hon har lätt för att bli lite låg i fronten, så hon behöver en hingst med mer lätthet fram. Fantastiskt temperament.
E. Quite Easy. På moderns sida finns hingstar som t ex Pegasus 424 och Obelisk 394.
Målet är att få fram en framtida tävlingshäst till mig. Jag har inte som mål att tävla på elitnivå, utan nöjer mig med Msv dressyr och lätta klasser i hoppning. Temperamentet är viktigt. Det ska inte bli en Ferrari som inte går att hantera. Helst inte så stor. Den tilltänkta mamman är 163 cm och alldeles lagom mycket häst för mig.
Någon som har tips på vad som kan passa henne?
Sir Oldenburg? Lämnar vackra, lätta avkommor som inte blir superstora (min var 1.62 vid treårs), tycker de blir rätt "lagom" i allt och har ett stabilt och bra temperament.
Ja? Det lät inte på TS som att hon var ute efter att avla nåt GP-ämne inom någon disciplin, därav ordvalet "lagom", som man sedan får tolka hur man vill. Det är väl bara att gå in på de linjära indexen och kolla vad han nedärver, han har ju inte direkt få avkommor så bedömningsunderlaget kan nog ses som rätt starkt...Fast jag har sett en hel del avkommor på unghästtester som varit medelmåttiga med slätstrukna gångarter och som har galopperat med raka framben. Så man får vara beredd på att det du kallar lagom kan bli hästar som inte sticker ut på något sätt.
Ja? Det lät inte på TS som att hon var ute efter att avla nåt GP-ämne inom någon disciplin, därav ordvalet "lagom", som man sedan får tolka hur man vill. Det är väl bara att gå in på de linjära indexen och kolla vad han nedärver, han har ju inte direkt få avkommor så bedömningsunderlaget kan nog ses som rätt starkt...