Hingstval?

Sv: Hingstval?

desiree skrev:
Sitter fortfarande på min lilla kammare och funderar på hingst.

Min häst har ju dressyrstam men om man skulle välja en hingst med hoppstam? Skulle man då få fram en allroundhäst eller spelar man bara ryskroulett? Dvs man kan få lite vad som?

Grundtanken var att många hopphingstar är lite trindare än dressyrens men blir det bara helt fel om man gör så? :confused:

Varför inte Cortus? Är barnsligt förtjust i honom eftersom jag har en avkomma efter honom :love:

Kolla in Corrado WL. Han är själv mest hoppstammad, även om hans far Cortez också lämnat goda dressyrhästar. Mamma Yaki Lee har placeringar t o m msv hoppning. Morfar Dragon är efter dressyrhingsten Gaspari, men har själv lämnat många framstående hopphästar. Mormor Jungfrubär var helsyster med Ulla Håkansons Ajax, som först var framgångsrik i internationell svår hoppning, och därefter skolades om till dressyrhäst och blev OS-medaljör.
Familjen (40) är mycket framgångsrik på att producera tävlingshästar, främst i hoppning men också många i dressyr.

Corrado WL har själv segrar upp till GPS-dressyr och tävlar på internationell nivå. Han har 9:or och 10:or på gången, 55/67 på hoppningen. Hans avkommor har fått 10 dressyrdiplom och 6 hoppdiplom.

Görel skrev:
Du kan ju råka ut för att få en avkomma som ärver ena förälderns dåliga gång och andra förälderns bristande hoppförmåga.

Men hur stor är chansen att man får en sån? 50/50?

Jag har tittat på Corrado WL Har varit i kontakt med dem också fast de var inte säkra på om han skulle gå i avel och om hur mycket han skulle gå i avel 2005. Men han är jätteläcker! :love:
Han var faktiskt mitt förstahandsval.

Vet faktiskt inte hur stor chansen är, genetiken är ju ett lotteri, men jag vet att det hänt.

Kul med ett till Corrado-fan :) Tyvärr är han för nära släkt med mitt sto (e Ceylon) för att jag ska vilja använda honom till henne.

Görel skrev:
Du kan ju råka ut för att få en avkomma som ärver ena förälderns dåliga gång och andra förälderns bristande hoppförmåga.

Men då måste ju chansen vara lika stor att man får en med bådas starka sidor. :angel:

Tänkte bara att han var uppfödaren, eftersom han fött upp både Zorn och Walör. Vem din hästs uppfödare är har jag ingen aning om :(

Metall tycker jag är ett bra alternativ.

Han skall tydligen förutom sin fina gång, även lämna bra hoppförmåga till sina avkommor.
Ädel är han ju också.

Metall e. Ferro-Ramiro-Marinier

Ferro är ju en fin dressyrhingst och Ramiro en hopphingst. Men är det någon som vet något om Marinier?

Förlåt om jag avvek en aning från ämnet... :angel:

Marinier S.F. född i Frankrike (hette Fi Fi i Frankrike) e.Juriste S.F. (e.Ultimate xx u.Eteuse S.F.) u.Bienvenue S.F. (e.Un Prince xx u.Tenue S.F.) och såldes från Holland till Italien 1989. Han lämnade bl a tävlingshästarna Bannzayir, Zortin, Tiger och Marinier B samt KEUR-hingsten Sultan (f.76, br, 176 cm).

Här står bl.a. Hertug.
www.gransbostuteri.com
Jag har en hingstunge efter honom och jag är supernöjd, har dock ej fött upp honom själv men jag vet att man visade stoet för Jan- Ove Olsson hingstbedömmare, rådgivare och utbildare och han rek. Hertug på detta sto och det blev väldigt bra.

Kika in på :
www.cateye.se/anton.htm
:love:

Tyvärr har jag inte hunnit fixas några riktiga kort på stoet, men det kommer.

Tyckte också om Stravinsky**.
Men han har väl inte hunnit få några avkommor än?

Blev ju godkänd förra året.

Är det en häst med dressyrstam och en bra gång tycker jag att du
ska andvända en "dressyrhingst".
Kolla Crelido, som tävlas både i Svår Hoppning och Medelsvår Dressyr.

Vill du nu betäcka med en "hopphingst" så har Eklunda Stuteri Le Tot
de Semilly's sperma. Släng ett öga på Flyinges Cathageno också.

Acribori verkar lämna högresta och snygga hästar på alla sorters sto. En verklig förädlare.

Crelido är en hingst som jag verkligen kan rekommendera! Fast jag tycker nog att stammen är mer hoppbetonad (Calido-Raimondo-Cantares). Vi fick ett stoföl i somras e Crelido-Maraton-Hertigen som fick 49 p (987889) på fölvisningen samma som den som gick 1:a. Hon har ett supertemperament men med mycket egen vilja!

Akribori är jättesnygg men jag tycker han är lite för vanlig, liksom QE.

men han är läcker :d

Crelido var snygg också. Men han hade inte så höga siffror på gången. Trots bra resultat.

supertemprament men med mycket egen vilja är ungefär så man kan beskriva mitt sto. =)

med tanke på Crelidos 778 på gången, är ju 889 väldigt bra. har mamman en kanongång?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Avel Jag går och funderar lite på vad jag ska välja för hingst till mitt sto till våren. Stoet är import Litauen och hyfsat ok ihopsatt med...
Svar
15
· Visningar
2 375
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 515
Senast: dobbis
·
Avel Hej! Har ett litet sto på 1,52 m i mankhöjd e. Fort-Baron x ue. A-dur som jag är sugen på att veta mer om hennes härstamning men hittar...
Svar
0
· Visningar
676
Senast: Klein
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna