Hingstval?

Sv: Hingstval?

Jag har ett sto Zorn - Walör, det hade varit jätteroligt att veta mer om ditt sto. Mitt sto är dock inte speciellt tungt. Ganska ädel sak, men tror ni att en avkomma efter henne kan ärva tunga egenskaper? :mad:

tiger skrev:
Jag har ett sto Zorn - Walör, det hade varit jätteroligt att veta mer om ditt sto. Mitt sto är dock inte speciellt tungt. Ganska ädel sak, men tror ni att en avkomma efter henne kan ärva tunga egenskaper? :mad:

Mitt sto är helt underbart. :love: Älskar verkligen den hästen. Inte mycket som är komplicerat med henne. Fixar det mesta. FAST hon är väldigt stoig. Vill hon inte någonting så går det inte att tvinga henne. Men allt går med rätt inställning. Bara man ber henne istället för att beordra. Jag vet endel som misslyckats radikalt med henne ridmässigt och på marken. Men själv har jag aldrig haft några problem.

Hon är mörkbrun, nästan svart, med stjärn och snopp. Hur är din? :banana:

Jag har nyligen köpt min. Men hittills är hon jättesnäll! Hon är lite tjafsig i munnen. Men det kan vi nog träna bort. Mörkbrun (svart) med stärna och "snopp". En väldigt försiktig dam!

Var har du köpt din? :smirk:

Jag tycker också att han var otroligt snygg när jag såg honom!

Men jag är ute efter en hingst med god halsansättning, korrekt i bak, och som ger hoppförmåga och gott temperament! Vet inte om han gör det :)

Kanudos xx fick oerhört bra omdöme på det svenska bruksprovet -01 (tror jag det var). Såg honom på en hingstvisning där ha dock inte övertygade mig, var allmänt spänd.

Både desiree och tiger:
Vad är det för mammor på era hästar? Kunde vara kul att veta om det är nån som är helsyskon till "min" Zorn-Walör-häst :)

Min hästs mamma heter Katalina. De kanske kommer från samma uppfödare även om det inte är samma mamma.

Ja, helt rätt! Min kommer från Erik Nilsson i Moheda. Han var väl en uppfödare med gott rykte, eller?? :confused:

Visst var han det!

Han födde inte bara upp Zorn och Walör utan också Indus (helbror med Walörs mamma) och Jasper (vars mamma är mormor till Zorn) med flera som jag inte kommer ihåg just nu ;)

Sitter fortfarande på min lilla kammare och funderar på hingst.

Min häst har ju dressyrstam men om man skulle välja en hingst med hoppstam? Skulle man då få fram en allroundhäst eller spelar man bara ryskroulett? Dvs man kan få lite vad som?

Grundtanken var att många hopphingstar är lite trindare än dressyrens men blir det bara helt fel om man gör så? :confused:

Åh! Satt just och väntade på om det skulle vara nån som var släkt till en häst ue Walör som jag jobbat med i flera år. Han heter Amor,e Amiral u Belinda ue Walör. Så då är dom syskon! Skoj... Han tävlar svår dressyr upp till Int II har jag för mig, en av dom trevligaste hästar jag träffat. Ser ut precis som Amiral gjorde, lite gammaldags i typen.

desiree skrev:
Sitter fortfarande på min lilla kammare och funderar på hingst.

Min häst har ju dressyrstam men om man skulle välja en hingst med hoppstam? Skulle man då få fram en allroundhäst eller spelar man bara ryskroulett? Dvs man kan få lite vad som?

Grundtanken var att många hopphingstar är lite trindare än dressyrens men blir det bara helt fel om man gör så? :confused:

Du kan ju råka ut för att få en avkomma som ärver ena förälderns dåliga gång och andra förälderns bristande hoppförmåga.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Avel Jag går och funderar lite på vad jag ska välja för hingst till mitt sto till våren. Stoet är import Litauen och hyfsat ok ihopsatt med...
Svar
15
· Visningar
2 375
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 515
Senast: dobbis
·
Avel Hej! Har ett litet sto på 1,52 m i mankhöjd e. Fort-Baron x ue. A-dur som jag är sugen på att veta mer om hennes härstamning men hittar...
Svar
0
· Visningar
676
Senast: Klein
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025