Hingstval till hbl-sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare hopp_o_galopp
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingstval till hbl-sto

Jag vet inte så mycket om honom, men han ser enormt fin ut på pappret - Highlight 874.
Kommer ur en stpfamilj som producerat flera kända hopphästar, tex McKinley, Cavalier etc. På hemsidan står det:

"Highlight har genom bra förärvning fått värdebokstav A och bevisat att han lever upp sin superba härstamning med fölchampionatsvinnare, talangjaktsvinnare med 10–10 i hoppning, hoppsegrare i Kvalitetstävlan, semifinalistvinnare i Scandinavian Open i dressyr, finalister i Breeder´s Trophy och flera hopp- och gångartsdiplom."

Låter som en bra kandidat till en multi-talang enligt mig.

Samma hingsthållare har Camaro M. Kanske inte den som nedärver bäst gångarter, men hoppningen finns ju där.

Själv tycker jag att Nobel 994 är lite tråkig, men att han är en multi-talang kan man ju inte neka till.

Som Ramona sa så tror jag Camaro kan vara ett riktigt bra val, han verkar ge mycket hoppning men även lite gång, dessutom är han smidig. Niveau är en jättefin häst men jag tror han är för grov och kortbent för ditt sto. Men det beror ju såklart på hur du vill att avkomman ska bli :)

Som Ramona sa så tror jag Camaro kan vara ett riktigt bra val, han verkar ge mycket hoppning men även lite gång, dessutom är han smidig. Niveau är en jättefin häst men jag tror han är för grov och kortbent för ditt sto. Men det beror ju såklart på hur du vill att avkomman ska bli :)

Jag vill bara lägga till att jag sett flera avkommor till Niveau, varav en del har haft kortbenta mödrar, och avkommorna har haft väldigt långa ben.. Nu vet jag ju inte om benen inte alls växer på dem sedan men som föl har de sett fantastiska ut. Inte sett en enda som jag upplever att den kommer bli lågställd, men tiden får utvisa..
/U

Den första hingsten som jag tänker på när jag ser ditt sto på bild och läser om henne är Camaro M, tror han hade varit ett klockrent val till ditt sto. Har du funderat något på honom? Jag gillar även Nobel, tycker om multitalanger. Kikat på honom?

*kl*

Jag tackar ödmjukast för alla tips - jättesnällt. Som sagt, även om jag själv har några som jag kikat på så är det roligt och bra att få andras åsikter och tips. (Googlar nämnda hingstar som en tok, varje ledig stund - hahah)

Så fortsätt gärna att klura och tipsa! :bow:

Den första hingsten som jag tänker på när jag ser ditt sto på bild och läser om henne är Camaro M, tror han hade varit ett klockrent val till ditt sto. Har du funderat något på honom?

Problemet med Camaro M är att det blir trippelt Cor de la Bryére och även om det blir lite längre bak i stammen är ju frågan hur bra det eg är med så mkt inavel...

Problemet med Camaro M är att det blir trippelt Cor de la Bryére och även om det blir lite längre bak i stammen är ju frågan hur bra det eg är med så mkt inavel...

Det är ju detta som gör att många fina hingstar "går bort" eller åtminstone hamnar i "tveksamt"högen - de är ju nästan alla närbesläktade med henne. Cardento är ju direkt efter Capitol I. Aerline H är ju på faderns sida snarlik min tjej i stammen. Calido I har Cor de la Bryére TRE (!!!) gånger i sin stam - med min tjej blir det alltså fyrfaldigt CDB... hm...

Därför mer intressant med de hingstar som nämnts där det är lite annat blod - då får man in ännu fler intressanta blodslinjer i en redan intressant stam! :idea:

Efter att ha läst dina svar så har jag börjat fundera på hingstar som KP Sirocco liten hopphingst med mycket fullblod. Eller möjligen Haydn som ju också har helt annat blod och som har mycket fullblod i stammen. Bägge dessa har ju egna meriter från tävlingsbanan.

Deras största nackdelar är väl att Sirocco är på fryst och Haydn på naturligt.

KP Sirocco blir inte aktuellt pga. hans temperament. Vill inte avla på dåligt temperament - det var ju därför han kastrerades (om jag förstått allt jag läst rätt).

Naturlig betäckning är ej aktuellt för min del.

Men tack för ideerna och fortsätt gärna spåna! :bow:

Nej han har ett fantastiskt temperament men var väldigt hingstig precis som Sandakan. Klarade helt enkelt inte av att både vara i avel och Tävlingsridas. Eftersom ägaren främst var inriktade på tävling så valdes det före avel.

Såg nu en privattagen bild på Fetcher N och är inte superförtjust i hans ben... långa/veka kotor och brutna tåaxlar... Hm... kan man se avkommor någonstans - hur nedärver han sig? Läste också att han haft problem med spermakvalitén - är det fortfarande så?

Har inte sett någon avkomma men hingsten (Fetcher N) själv. Vilket för min del var tillräckligt för att stryka honom från listan och välja Feliciano själv istället. När jag läser omdömer från premieringen har svårt att förstå att det är samma häst.
Men smaken är ju som baken ......

Kanju också tillägga att det finns ju chans till att det dyker upp en riktig pärla vid premieringen i feberuari. Än så länge är det väl ingen som riktig kan säga vad som kommer att visas och ännu mindre godkännas.

Senast ändrad:

Vad tråkigt att hon inte är fräsch din goding:(. Mitt tips just nu är Tornesch. CdB ligger visserligen i fjärde led.

Annars gillar jag Falsterbo och Herzensdieb, tycker inte att det är en dålig idé att få in mycket dressyrblod. Och hur mycket jag än gillar Alice typ är det ingen nackdel med en hingst med mycket luft under magen till henne.

Senast ändrad:

Inavel blir det ju inte eftersom det inte är tillräckligt nära. Linjeavel, javisst det blir det ju. Men eftersom det ligger i 5:e ledet så tycker jag inte att det är så farligt. Du kommer inte få mer än någon procent i inavelsgrad och man rekommenderar att man ska ha under 10% på hästar, så enligt mig är det ingen fara.

Vad tyckte du om Highlight då? Där får du garanterat en inavelsgrad på 0%.

Vad tråkigt att hon inte är fräsch din goding:(. Mitt tips just nu är Tornesch. CdB ligger visserligen i fjärde led.

Annars gillar jag Falsterbo och Herzensdieb, tycker inte att det är en dålig idé att få in mycket dressyrblod. Och hur mycket jag än gillar Alice typ är det ingen nackdel med en hingst med mycket luft under magen till henne.

Herzensdieb fick ju verkligen inga fy-skam-poäng på sitt 70-dagarstest! :d

Typ: 9.5
Skritt: 8.5
Trav: 9.0
Galopp: 9.5
Ridbarhet: 9.0
Hoppning: 8.5
Terräng: 9,5

Ja, visst har han fantastiska poäng! Han ser dessutom helt underbar ut på alla bilder jag sett. Kommer ihåg att Cyllene har berättat att när han hade luddboots på sig när hon red så såg hon luddet från ryggen, så mycket aktion har han fram!! Det enda tråkiga jag kan komma på med honom är att alla föl som jag sett och hört om är helt utan tecken... Men med ditt sto ska det nog allt kunna bli lite vitt!

Om man vill lätta upp gillar jag mer trakhenerblod än fullblod. Men det är min egen smak:).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka