Hingstval till hbl-sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare hopp_o_galopp
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingstval till hbl-sto

Om jag inte missminner mej har jag hört någonstans att BH har sparat efter honom innan han såldes.

Nu uppfattar jag inte att TS har målet att föda upp en mästerskapshäst då hon skrivit att hon ska ha hästen själv och har ambitioner att rida msv i dressyr och hoppning. Med de avelsmålen har vi nog så goda hingstar i Sverige, eller?

Kom på en annan hingst till TS som jag gillar är Chicago City.

Det är stoet jag ska behålla och tävla msv dressyr och (lägst) 140 hoppning på. Avkomman ska troligen säljas. (Tyvärr - av ekonomiska skäl). Det jag ska försöka få fram är en hopphäst med BRA gångarter. Alltså en hopphäst som även kan tävla dressyr - inte en dressyrhäst som även kan tävla hoppning (jag tycker det är skillnad). Det får gärna bli en mästerskapshäst ;) :D

Senast ändrad av en moderator:

Tackar så hjärtligt för alla förslag - ni är varmt välkomna att fortsätta spåna och tipsa! :)

Skriver upp alla nämnda hingstar och kollar - vid tillfälle - upp samtliga. Dock har jag dåligt m tid just nu då bägge mina tjejer är hemma från djursjukhuset och har därmed två (stora) hästar på boxvila och bägge käver behandling två gånger om dagen och mockning MÅNGA gånger om dagen då bädden måste hållas ren och torr... puh... Jaja. Skönt att de får vara hemma iaf! :love:

Angående att åka utomlands för att betäcka: Tyvärr har jag begränsade (nästintill inga) möjligheter att göra detta, men kan tänka mig ta en utländsk hingst på fryst.

Senast ändrad av en moderator:

det är nog svårt att hitta en äldre beprövad hingst med mkt fullblodsinslag i Sverige...kan inte komma på en enda.
Eighty Eight Keys
Londonderry (fast det är ju mer dressyr)
Alligator Fontaine
Jaguar Mail
Aerline H har kanske inte så mycket fullblod i sig som övriga herrar, men han ger ju inga tunga avkommor heller.

Vill man ha en bra hopphingst med mycket fullblod i sig så är nog King Louie det absolut bästa hingstvalet.

På vilket sätt är han bättre än Jaguar Mail och Alligator Fontaine?

Han har väldigt bra namn i sin stamtavla och mycket fullblodsinslag. Han är en lätt och modern sporthingst med meriter i internationella toppklasser i hoppning under ryttaren Molly Ashe. En godkänd hingst med prestationsstammen, Irco Marco i kombination med ett irländskt fullblod i toppklass som Chou Chin Chow. Har hört att han har ett mycket trevligt temperament och att han hoppar väl och dessutom har hög ridbarhet.

Både Jaguar Mail och Alligator Fontain har större fullblodsinslag och åtminstone Jaguar Mail har tävlats på högre nivå medan Alligator Fontain har avkomma på samma nivå.

Jag uppfattar King Louie ändå som en bättre förädlare. Han är dessutom mycket smäckrare och lättare i typen än både Jaguar Mail och Alligator Fontaine och som sagt, de står inte ens i Sverige men det gör däremot King Louie.

Har du sett King Louie?

Hur många avkommor har du sett som du grundar ditt uttalande på?

Jag har sett King Louie! Han står hos Royne Zetterman.

Nej, några avkommor har jag inte sett själv men hört talas om att de som finns ska vara trevliga och lätta i typen.

Nu är jag inget fan av varken JM el AF (och de JM-barn jag sett har varit förfärligt tråkiga och inte superlätta), men KL är verkligen ingen liten älva han heller. Snarare köttbulle de luxe.

KL
088203_01.jpg

Chicago City som i mina ögon är en moderna lätt sporthäst:
212803_01.jpg

Jag vet var han står och jag har också sett honom.
Var först väldigt intresserad p g a hans härstamning men blev besviken när jag såg honom, främst på frambensstället.

Det är väl olagligt att sno andras bilder och lägga in här på forumet utan att länka eller skriva varifrån bilderna kommer? Det finns by the way bilder på mina hästar också där de ser ut som köttbullar men sedan inte är det på andra bilder eller i verkligheten. Om du kollar på filmerna på King Louie på Hippo Essentias hemsida så kan du se att han inte är någon köttbulle.

Har lånat bilderna från blup.se. Jobbigt att du stör dig på det och om det är mot forumreglerna så finns det moderatorer som fixar till det. Du har faktiskt möjlighet att triangla mitt inlägg (du om någon vet väl hur det går till?). Dessa bilderna är dessutom tagna på bruksprovet och ska ge hingstarna någorlunda rättvisa hur de faktiskt ser ut.

Jag har sett King Louie IRL och jag tycker att han verkligen ser ut som en köttbulle de luxe. Han är byggd som en sportig hopponny och jag vet inte riktigt vilken typ av ston han ska ha egentligen. Om du jämför med CC måste du väl också se skillnaden på honom och KL??

Jag har själv bara för ett tag sedan fått veta att man måste länka innan eller ha fotografens tillstånd. Jag har faktiskt trianglat ditt inlägg! Hur King Louie är byggd är väl för att han tränat och tävlats som han gjort. Han är ju ingen ungdom utan har varit med ett tag. Hans egentliga exteriör har ju egentligen ingenting med hans upptränade yttre att göra. Om du förstår vad jag menar?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka