Hingstval till hbl-sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare hopp_o_galopp
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingstval till hbl-sto

Såg video på youtube och där är han ju vansinnigt spänd. :crazy: Vet du om det finns någon annan video där han är mer relaxed och kommer mer till sin rätt?

Eftersom ditt sto är ungt och oprövat så rekommenderar jag en äldre beprövad hingst som lämnat bra avkommor oavsett sto material.

Enligt bilderna så är ju ditt sto ganska "rejäl" i modellen och ser lite ut att vara åt det grövre hållet. Jag hade tittat på en högställd ädel hingst, gärna med ett visst fullblodsinslag för att lätta upp lite.

Om du kan tänka dig att köra ner henne till Tyskland/Holland eller Belgien så har du stora möjligheter att välja och vraka på massor av fina hingstar...:)

Senast ändrad:

Det där med att köra ner stoet till tyskland/holland låter ju jättespännande, men hur ska man gå tillväga?

Man behöver väl inte köra utomlands för att hitta bra hingstar, finns många mycket fina hingstar här hemma. Om man ändå hittar en utländsk hingst finns det ju möjlighet att importera sperma!

Men urvalet blir större om man åker utomlands med stoet eftersom du då kan använda alla de hingstar som inte är godkända inom asvh, men däremot godkända av förbund som asvh godkänner. Rörigt va :D

Har själv en fölunge som blev tillverkad på det viset (men inte jag som ägde stoet då) då fölungen räknas som livmodersimport och får gröna papper. En kul grej men frågan är hur man ordnar allt runtomkring som transport tex.

För mig låter det väldigt krångligt.. det finns så många bra hingstar här hemma. "Gräset är inte grönare på andra sidan" ;)

Varför inte ta Hamilton?
Har själv tänkt ta föl och med honom då min häst också är skadad.

För mig låter det väldigt krångligt.. det finns så många bra hingstar här hemma. "Gräset är inte grönare på andra sidan" ;)

Haha, jo det är väl sant. Men ibland kan det vara kul att göra något annorlunda. Roligt att ha en lite speciell stam på sin fölunge :)

Absolut, det kan jag hålla med om! Jag kommer nog också använda mig av en utländsk hingst någon dag men just nu är min ekonomi inte stark nog för det. Jag skulle däremot aldrig åka utomlands med mitt sto utan då blir det som sagt import.

Jag tycker nog allt att vi har ett bra utbud av hingstar i Sverige. Känns för mig som att gå över ån att åka ner till tyskland för att betäcka. Är idag en mer unik stam att använfa svenskt blod än att använda en tyskt dito.

Till ts, BH Hertug är kanske n¨got att kika lite på? Avkommorna i hans egen tråd här ser väldigt fina ut och han är väl av rent trakhenerblod(?). Jag har sett några avkommor själv och de ser alla mycket lätta och trevliga ut.

Man behöver väl inte köra utomlands för att hitta bra hingstar, finns många mycket fina hingstar här hemma. Om man ändå hittar en utländsk hingst finns det ju möjlighet att importera sperma!

Visst finns det många bra hingstar i Sverige, men vill man vara med i tiden och först med någonting så kan det vara värt att överväga att köra ner stoet.

det kostar att lösa licens på hingsten (5000kr) om man använder en hingst som inte är gdk av ASVH, men samma fölunge blir automatiskt godkänd m gröna papper i ASVH om förbundet är godkänt i ASVH....

Det är ibland billigare att seminera utomlands, ffa på fryst än hemma i Sverige...

Embryotransfer är billigare, likaså stationsavgifter, uppstallning, bete etc.

Resa t o r tillkommer ju, liksom en längre tid på stationen vilket kan göra att summan blir likvärdig, men då kanske man har dräktigt men en topphingst som inte är tillgänglig i Sverige:)

Ex Casall som RGB rider, han skickar ingen sperma pga så stort tryck i Tyskland efter honom, men kör du ner stoet så får du använda honom...

Jo, ibland är gräset grönare på andra sidan... Vi får ALDRIG in de bästa hingstarna till Sverige, dom hingstarna släpper Tyskarna ALDRIG ifrån sig! Vi får det som dom redan selekterat ut...

Det där med att köra ner stoet till tyskland/holland låter ju jättespännande, men hur ska man gå tillväga?

Kontakta den stationen som har hingsten och prata m dom om deras villkor avgifter etc, dom har säsong ofta från januari till sista juli, det är skillnaden, vilket gör att man bör köra ner stoet i god tid och i bra hull.

Håller med Seagirl M, det finns ett mycket större utbud och mycket bättre hingstar utomlands. Har man ett bra sto, den ekonomiska möjligheten och ett sto som inte har föl vid sidan så tycker jag man kan göra det!

När det handlar om hingstval så ÄR gräset grönare på andra sidan till 90%. Många av de bästa hingstarna verksamma i europeisk avel har vi ingen möjlighet att använda här i landet. Det är inte konstigare än så! Sen finns det självklart bra hingstar här också, men det beror precis på vad man har för ston och framförallt vad man har för avelsmål...

det är nog svårt att hitta en äldre beprövad hingst med mkt fullblodsinslag i Sverige...kan inte komma på en enda.

Ska man hitta en beprövad hingst som förädlar så är gräset grönare men man kan ju ta fryst på tex Lord Z o behöver kanske ej åka alltid.

Bra att bo i Skåne ibland så att man ej har långt till Tyskland!

Men han är inte beprövad. man vet ej ännu om hans avkommor ger topphästar i hoppning eller inte. Han har verkligen de längsta benen jag någonsin sett! :)

Jag kan tipsa dig om två hingstar som står i Sverige som jag tror skulle kunna passa ditt sto riktigt bra. Den första hingsten är Lucky Point Han står på Hippo Essentia och på deras hemsida finns mer info, bilder och filmer på honom.

En annan mycket fin hingst är King Louie som har mycket fullblod i sig. Han står också på Hippo Essentia. Det finns även mer info, bilder och filmer på honom på deras hemsida.

Nu uppfattar jag inte att TS har målet att föda upp en mästerskapshäst då hon skrivit att hon ska ha hästen själv och har ambitioner att rida msv i dressyr och hoppning. Med de avelsmålen har vi nog så goda hingstar i Sverige, eller?

Kom på en annan hingst till TS som jag gillar är Chicago City.

Till ts, BH Hertug är kanske n¨got att kika lite på? Avkommorna i hans egen tråd här ser väldigt fina ut och han är väl av rent trakhenerblod(?). Jag har sett några avkommor själv och de ser alla mycket lätta och trevliga ut.

Går det att få tag på sperma efter honom? Det är en hingst jag skulle kunna tänka mig i så fall. Han är ju numera död.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka