Hingsttips snälla!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kringla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 366
K

kringla

Eftersom det helt plötsligt inte går att betäcka med den hingst som jag hade tänkt mig skulle jag behöva lite hjälp nu när det börjar närma sig. :eek:
Jag har ett sto som beräknas föla om två veckor och nu står det helt still i huvudet på mig när det gäller att tänka om vilken hingst jag ska använda.
Stoet är högställt och mycket långslinjerat och har bra gångarter. Hingsten bör vara lite mer åt det kvadratiska hållet och ha ett bra länd och korsparti.
Han bör ha ett bra temprament då stoet kan vara lite nervös ibland.
Eftersom stoet har Rubinstein i andra led bör han inte ha honom allt för nära.
Hingsten bör vara på färsk sperma eftersom jag inte vet hur hon tar sig på fryst och hon ska tas på fölbrunsten.
Det bör vara en hingst med inriktning på dressyr eller en hopphingst med fina gångarter. Storleken behöver ni nog inte tänka på då stoet är 168 hög.

Jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp och funderingar då det som sagt står still i huvudet på mig.

:bump: :bump:

Sv: Hingsttips snälla!

Vad har hon för stam?

Vem är hon dräktig med nu och vad hade du tänkt lägga på för hingst som nu inte var tillgänglig?

Hopphingst med bra gång så kanske Nobel? Första jag kom på som är en multitalang.

Hon är efter Rubinsetern-Sonnenstrahl-Astor.
Jag hade tänkt mig don Schuffro, men det funkade inte att köra till Damnark på hennes fölbrunst och sen tycker jag att det blir lite sent på säsongen.
Jag har mest tänkt på "rena" dressyrhingstar men Nobel har faktiskt korsat mina tankar.
Tack för ditt svar

Don Romantic? Dan är ju e: Don Schuffro och finns ju på transport sperma..

Annars så kanske Don Primero vore nåt? Han börjar ju bli till åren också..

Landor S tycker jag också är en intressant hingst som ligger mycket högt i både hopp och dressyr BLUP:en

Ny på bukefalos!!!

Careful kan inte stammen på honom men har hört mkt gott om honom, står nog hos Brinken tror jag...

Jag blev väldigt förtjust i Wilton på hingsttåget i år...Om jag skulle betäckt i år så hade jag tagit honom till mitt Riccione sto...

Tack för era svar!
Jag vill ha en hingst som är till grunden dressyrhingst eftersom jag vill ha fölet till dressyr.
Landor S och Careful känns lite för mycket hopphästar om man kan säga så.
Don Primero känns inte som min hingst. Obs endast min magkänsla har inte riktigt fattat tycke för honom.
Wilton har jag tänkt lite grann på, får spåna lite mer på honom.
Lämna gärna fler förslag :)

Ditt sto är ju åtminstone härstammnings mässigt mer dressyr inriktat så jag förstår dig!

Dock avlar jag själv mot FT/hopp så jag känner att jag kanske inte kan bidra med så mycket :angel: men en hingst jag gillar massor är Dream of Heidelberg II, han skulle jag gärna lägga på min 5åring som är ett riktigt ess i dressyren. tyvärr står han bara på fryst numera :(

Dom flesta riktigt bra dressyrhingstarna verkar stå på fryst verkar det som?

hehe... Då kanske jag kan glädja dig med att hon är dräktig med Dream of Heidelberg II... :banana: :banana:

Jag kan juh säga att jag förväntar mig mycket av fölet. :)

ÅHHH!!!! :love:

Han är ju sååå underbar!
Om mina planer för min 5åring går åt skogen nästa år och hon ska betäckas om ska jag lägga på honom!!

Jag har dvd-skivan från hingsthållaren och man blir ju helt stum och tårögd när man ser honom!

Eftersom det helt plötsligt inte går att betäcka med den hingst som jag hade tänkt mig skulle jag behöva lite hjälp nu när det börjar närma sig. :eek:
Jag har ett sto som beräknas föla om två veckor och nu står det helt still i huvudet på mig när det gäller att tänka om vilken hingst jag ska använda.
Stoet är högställt och mycket långslinjerat och har bra gångarter. Hingsten bör vara lite mer åt det kvadratiska hållet och ha ett bra länd och korsparti.
Han bör ha ett bra temprament då stoet kan vara lite nervös ibland.
Eftersom stoet har Rubinstein i andra led bör han inte ha honom allt för nära.
Hingsten bör vara på färsk sperma eftersom jag inte vet hur hon tar sig på fryst och hon ska tas på fölbrunsten.
Det bör vara en hingst med inriktning på dressyr eller en hopphingst med fina gångarter. Storleken behöver ni nog inte tänka på då stoet är 168 hög.

Jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp och funderingar då det som sagt står still i huvudet på mig.

:bump: :bump:

Vad sägs om New Balance 971? Snygg hingst som nedärver sina bra sidor. Är iofs inte så insatt i dressyravel, men har själv sneglat på denna hingst vid ett flertal tillfällen.

http://www.hageby.nu/newbalance.htm

Jag har aldrig tänkt på New Balance, men jag ska genast kolla upp honom Tack så mycket

Dream of Heidelberg II... Han står på Kempke Hof va?
Jag va nere där förra året, såg MASSA fina hingstar bla. Royal Olymp och Wind Dancer som var sååå snygga.
En hingst jag tkr är fin annars är A Dandy Man, står på Tullstorp. Nykomling, tror jag?

Senast ändrad av en moderator:

Qalle ( e: Quite Easy) han är en multitalang.. Londonderry ( e: Lauries Crusador xx) han är dressyrhingst.. Eller varför inte Briar 899?

Såg honom live förra våren, och har sett en del avkommor också.

Jag kan hålla med om att han är snygg på bild, men en stor besvikelse live. Avkommor har jag inte träffat, men enligt många som använt honom så får avkommorna bättre typ, men förstärker inget annat, så det gäller att det är ett ganska bra sto som bevisligen nedärver bra som används.
U

Liknande trådar

Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 371
Senast: athena
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 143
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har... 2 3
Svar
49
· Visningar
8 770
Senast: pastejja
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 526
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka