Hingstlinjer

malinsky

Trådstartare
Donnerhall, Weltmeyer, Florestan och Rubenstein är ju hyffsat jämngamla. Om ni tar och sätter dem mot varandra... vilka har de egna bästa prestationerna, vilka tycker ni har lämnat bäst avkommor, extriört och/eller gångartsmässigt? Bolero får jag väl också peta in.. fast han är väl 10 år äldre!? ;)

...kanske kan dela in svaren hur det ser ut i Sverige och utomlands!?

Senast ändrad:
Sv: Hingstlinjer

Om jag får peka in en följdfråga, vilka gemensamma drag ser ni bland hingstarnas avkommor? Alltså vilka drag ser man ofta hos Rubinstein-avkommor t ex?

Dom kan ibland vara sent utvecklade men det har man igen när dom växer i sig då dom också är kända för att vara arbetsvilliga och otroligt ridbara.

Helen

Men jag vill ju veta vad som är speciellt för alla dom uppräknade hingstarnas avkommor i huvudinlägget, inte fuska nu! ;)

:D Det var ju dom gemensamma dragen för Rubinsteins avkommor jag räknade upp. ;)

Helen

Jag kan inte ge mig på någon sån här genrelasering, då de flesta hästar jag ser i Tyskland idag är "crosses" av dessa linjer.

Welmeyer är väl den som generellt sett gett sämst typ, men det har å andra sidan uppvägts av bra rörlighet.

Donnerhall är väl den som presterat bäst själv. Weltmeyer är antagligen den som har procucerat flest godkända hingstar. Florestan ligger ju en bit efter vad gäller kvantitet men visar hela tiden att kvaliten finns...

Men för att svara på din fråga så näe, jag kan inte jämföra dem mer än så här. :smirk:

/C - som å andra sidan inte är såååå insatt i dressyravel trots allt.

Hej!

Som de andra skrivit innan är det lite farligt att generalisera. Men, Rubinstein är en typförbättrare som lämnar något sena men otroligt ridbara hästar. Jag har bott i Tyskland och där säger man ofta R (Rubinstein) = Rittigkeit (ridbarhet).
Donnerhall lämnar kapabla hästar dock gärna är långa i kroppen.
Jag pratade med några stora uppfödare i Tyskland i helgen och kom då i en diskussion om Florestan och han verkar vara i stark nedåtgående i fråga om popularitet!
Weltmeyer håller jag med ovanstående om. Han var otroligt populär under flera år och det "sprutades fram" hingstar efter honom. Personligen tycker jag att de höll lite väl skiftande kvalite.
När vi bodde där såg vi många hästar som höll Bolero i andra led - de var SUPER! Bolero är en underskattade hingst som vi här i Sverige aldrig fått upp ögonen för, tråkigt! Jag hittade ett avelssto i Tyskland efter honom. Tyvärr 20 år, hade hon varit yngre hade jag slagit till! Bolero är super!

Mvh / Fia

Hej

Det är alltid roligt och höra lite "skvaller" om dressyrhingstar. Vad är mest eftertraktat idag i Europa? Trenden brukar komma till Sverige ett eller två år efter. Varför är Florestan på nedåtgående ? Vill gärna höra lite om
vad den yngre Sandro Hit har för gemensamma drag på sina avkommor.

Det jag tycker Sandro Hit-avkommorna har mer än de andra är frambenen. De SH-avkommor jag sett har haft riktigt luftiga frambensrörelser. Alla har inte varit lika bra bak, men de som är det är ju helt fantastiska.

Jag tycker SH-avkommorna har haft lite kortare ryggare och kanske varit lite mer högställda än tex vissa R-hingstar.

Men jag har bara sett en handlfull av hur många som helst...

/C

Tyvärr är inte bakbensmekaniken så bra. Man bör även se upp med benstället hos stona om man vill använda sandro hit blod. Men det är en vacker hingst utan tvivel.

Helen

Hej!

De vi pratat med anser att Florestan betäckt så ofantligt många ston utan att fått de resultat man väntat sig. Visst har han lämnat - men inte alls tillräckligt!

Det blodet som enligt uppfödarna är på gång är Furst Heinrich och Hohenstein. Lite konstigt att Furst Heinrich är så "poppis" då han är efter Florestan (- Donnerhall). Men Florestan verkar som sagt var "iskall". Någon som sett honom - Furst Heinrich alltså? Tyvärr har han mycket dålig semin!

Mvh / Fia

Senast ändrad av en moderator:

Pockan skrev:
Hej!

De vi pratat med anser att Florestan betäckt så ofantligt många ston utan att fått de resultat man väntat sig. Visst har han lämnat - men inte alls tillräckligt!

Det blodet som enligt uppfödarna är på gång är Furst Heinrich och Hohenstein. Lite konstigt att Furst Heinrich är så "poppis" då han är efter Florestan (- Donnerhall). Men Florestan verkar som sagt var "iskall". Någon som sett honom - Furst Heinrich alltså? Tyvärr har han mycket dålig semin!

Mvh / Fia

Det skulle vara väldigt intressant att höra vilket förbund de du talat med tillhör, knappast westfalen antar jag? Florestan-blod på nedåtgående stämmer inte och i jämförelse med Weltmeyer och Donnerhall har han bara betäckt en bråkdel. Det finns ju dessutom inga offentliga siffror i Tyskland på hur många ston hingstarna haft så det är omöjligt att säga om den och den lämnat för lite med tanke på hur många ston de haft. Fast du kanske menar Florestan himself? När det kommer söner som är ännu bättre än sin far finns det ju ingen anledning att betäcka med fadern längre, om man vill nå avelsframsteg vill säga. Fürst Heinrich är häftig men han har inte synts till efter VM pga skada och en ung hingst som åker på en skada som är så långvarig är jag lite tveksam till.

Vad tycker man om avkommorna till His Higness då ? Har du sett några eller hört något ? Undrar även hur ser avkommorna efter Royal Diamond och Rohdiamant. Vilka blir bäst ? Rubin Royals avkommor vad tycker man om dom ?

Helen

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Jag har faktiskt ingen aning vilka förbund de tillhör, men jag kan kolla det om du vill. Vet dock att majoriteten håller till i norra Tyskland. Jag bara återger vad de sagt, säger de att Florestan inte är populär tror jag dem. Då menar jag Florestan himself.
Själv tycker jag mycket om honom men det var väl inte frågan. Eller? Du kan säkert hitta hur många människor som helst som tycker om honom i Tyskland, jag bara återger vad de sagt - och i mina ögon vet de vad de pratar om. Hör jag något från något håll brykar jag inte bry mig, det är så mycket tyckande. Men när jag hör det från tillräckligt många tror jag att det finns någon substans. Själv skulle jag inte ha något emot en avkomma efter honom.

De menar också att han betäckt mycket men inte lämnat tillräckligt. Det är ingen jämförelse antalsmässigt alls med tex. Donnerhall, som betäckt mycket och lämnat bra.
Jag bara återger vad större och mindre uppfödare samt utbildning/försäljnings stall tycker. Själv tycker jag att det är mycket intressant att höra vad som pågår avelsmässigt i Tyskland - då dessa vindar blåser hittåt!

Mvh / Fia

Hej!

Tyvärr har jag inte hört något, men kan ta reda på det! Återkommer!!

Mvh / Fia

Det är ingen kritik mot dig så du behöver inte inta försvarsställning ;)
Det är bara det att de är ganska protektionistiska inom sina förbund i Tyskland och snackar gärna skit om hingstar från andra förbund. Florestan är westfalens flaggskepp och en konkurrent till deras egna avelsmatadorer.

Sorry! :bow:

Det var inte meningen att låta irriterad. Lång tung vecka!! Puh!

Jag vet att de är ganska protektionistiska inom sina förbund. Tycker kanske att det blivit lite bättre nu när hingstarna godkänns i flera förbund så det börjar bli lite större delning.

Mvh / Fia

Liknande trådar

Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 584
Senast: Elektron
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 760
Senast: svea
·
Hästvård Storyn: Igår (fredag) var min donna halt när jag tog in henne. Hon kändes ofräsch i torsdags men eftersom att hon liksom "värmde av"...
2
Svar
23
· Visningar
3 721
Senast: Sirap
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 818
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka