Hingsthållare Se Hit!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Iglatjarn
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingsthållare Se Hit!!

ja det vore något. Jag kanske ska skicka ett mail till Lars Deckeman kanske? E så himla glad, fick besked för 10min sedan att mitt nya sto kommer nästa fredag natt ifrån englad. Dräktig! förhoppningsvis så nu återstår att se hur jag gör med DET pappersarbetet i vår när fölet trillar ur...Den rapporten skall väl till uppfödaren, eller får jag den tro?

Hmm när det gäller abortvirus - fick höra att det vaccinet inte gör något som helst nytta om stoet får abortvirus mellan vaccinationerna och att det inte är fullgott skydd egentligen förräns efter sista sprutan!?!

När stoet drabbats av abortvirus en gång så är de väl immuna resten av livet - eller har jag fattat fel?

Visst är det bra att vaccinera....men som någon sa...."basiluskerna hittar sin egen väg"....och det ligger ju lite sanning i det.Nu när de flesta har vaccinerat mot A2 så dyker det upp ett liknande virus...som nästan kopierat sjukdomsförloppet av A2 men är ett helt annat virus.

När det handlar om raser som betingar ganska låga avgifter så som ponnyer,islänningar mfl så är det lika bra att ta betalt i en högre språngavgift och utesluta levande föls avgift.Eftersom när det gäller ponnyer struntar många i att lösa ut levande föl avgiften.

Men någon typ av garanti får man ju då lämna med fri betäckning året därpå om stoet resoberar osv...annars blir det många sura miner och mkt skitsnack som medföljer i bagaget om stoägarna inte får valuta för sina pengar...men fri betäckning skall ju endast gälla för säsongen därpå och utnyttjas då och inte kunna utnyttjas senare.De flesta stoägare är mkt måna om sina ston och föl tycker jag.Vid fri betäckning året därpå så skall ju ändå dygnavgift tillkomma...så gratis blir det ju liksom ändå inte.

För att slippa snyltgäster som lämpar av ston för att "åka på semester"...så bör man däremot sätta en högre dygnsavgift som inträder efter att stoet varit betäckt en första omgång.Så att man får folk som hämtar hem sina ston istället för att få kroniskt gästande hästar på bete där ögarna aldrig får ändan ur vagnen att ta hem sina hästar.

Ha ett färdigt avtal som de får skriva på när de lämpar av stona...detta är alltid lämpligt eftersom stoägarna bör skriva på ett avtal att de även lämnar stoet på egen risk.För händer det stona något och hingsthållaren ställs som ansvarig kan de bli dyrt så det svider!

Vet att en del med avelsvärderade hingstar ibland gjort upp avtal på språng och lev fölavgift som stoägaren får skriva på innan första språnget.Plus att de får med en lapp med signalement på stoet med stoets alla uppgifter, där det skall styrkas av veterinär att stoet har resorberat eller kastat fått dödfött föl...för att levande föl avgiften skall utgå.

Jag har bara i somras haft "egen" hingst på station.
Beträffande valackar och unga hingstar i hagar med dräktiga ston så åker de på stryk så det dånar om det om de skulle försöka betäcka stona. har hitills inte varit med om att de lyckats betäcka ett redan dräktigt sto, hon brunstar ju inte. En riktigt gammal hingst kan ju stressa stoet att kasta fostret för att få betäcka själv men det är sällan som unghingstar gör det. Jag vill ha blandade flockar för jag anser att det är bättre för mina föl och unghästar att gå i olika åldrar. I år så går stona som är ombetäckta med hingsten i en hage och deras avvanda föl samt ston som är dräktiga men inte haft föl i år + valackerna i annan hage. Det är bra för uppfostran skull.
Mina egna hästar äv vaccinerade mot A2 och T men inackorderingarna är inte mer än T vaccinerade och mina gamla hästar har jag bara T på. Det är ett val man själv få göra. Om en hingstägare skulle ställa kravet på mig att de inte fick gå med valack under vintern samt att de skulle vara abortvirus vacc så skulle jag faktiskt välja en annan hingst.

Min stackars welsh hingst gick med ett sto, han skulle bara sniffa lite på lagom avstånd! Stona luktar ju så gott! Han blev nästan av med sitt öga bloden rann och vi fick tillkalla veterinär, ögonbenet är intryckt, tur att han är welsh med lång pannlugg! Han skulle aldrig komma på tanken att betäcka ett dräktigt sto men lukta lite.....
Nu går dom i samma hage med en liten eltråd skiljer dom åt det tycker dom båda är bra, dom kan fortfarande stå och sova ihop!

Grattis till nytt sto! Mitt kommer nog om om ca 1,½ vecka också hon dräktig fast av rasen Welsh K, råkade köpa ett föl också!

he he ska dom åka samma transport tro? min skulle komma via holland....
(förlåt, inte meningen att tråden skulle spåra ur)

För övrigt har jag nu skrivit på hemsidan - som dock inte är publicerad ännu - att stona under ägarnas eget ansvar skall dräktighetstestat som senast runt 90 dygn. Är de tomma då får de komma tillbaka året därpå med fritt språng. Om ägare väljer att inte göra en 90-dagarskoll men senare upptäcker att stoet är tomt så ska det inte ligga på mitt ansvar och fritt språng ges inte.

Det kan väl låta som en OK deal? :)

Jag är stoägare och har varit hos samma hingsthållare i tio år. De har gjort så att jag har fått komma tillbaka året efter om inte stoet har blivit dräktigt föregårende år. Fölrapporten/språngsedeln får jag inte förrän fölet är redovisat. Jag som stoägare tycker att det är trevligt att komma tillbaka till hingststationen eftersom jag tycker om hingstarna och inte är intresserad av att använda några andra hingstar. Jag har även som vana att dräktighetsundersöka mina ston tre gånger 18, 45, 90 dagar från sista betäckningen. Under årens lopp har jag tagit fem föl efter ett sto och två av dem har blivit mina nya avelsston som jag låter betäckas med någon av hingsthållarens andra två hingstar. Vi har med detta fått en stark relation som nära vänner och relationen hingsthållare och stoägare finns knappt kvar. I år har jag dock inte betalt någonting för mina tre ston eftersom hingsthållaren har beställt föl av mig.

/Cattiz

Liknande trådar

S
Avel Skulle vilja få till en diskussion om hur ni andra hobbyavlare tänker, dvs ni som har runt 1-4 ston (det får man väl ändå kalla...
Svar
19
· Visningar
1 900
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden