Hingsthållare Se Hit!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Iglatjarn
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingsthållare Se Hit!!

Alltså - ni som har levande föl-avgifter: Hur bär ni er åt för att få IN dem ????? Min erfarenhet är alltså att folk struntar i att betala dem.

Att agera detektiv och kronofogde är inte min grej :crazy:

Vi har ju enbrt levande fölavgift på vår travhingst. (förutom semin och uppstallningsavgifter, givetvis...).
Det är kanske nån enstaka varje år som inte betalar, men då blir ju även hästen värdelös, i och med att den inte kan registreras.

Ibland har vi tagit fölet, och sett till att det registrerats och sålts, men det måste isåfall göras inom ett år, sen är det tvärstopp för inregistrering.
Det är nog värre för er med andra reser, som inte kräver papper på samma vis.
Kronofogde brukar inte hjälpa. De människor som satt i system att skita i att betala ser till att de inte har nåt att få utmätt. :(
Så det kostar bara pengar att blanda in fogden.

jag sitter ju på Fölrapporten, så avkomman går ju ändå inte att regga om de inte skickar in "resultat av betäckning" till mig. Lite samma sak som levande föl avgift fast utan pengar inblandat. :)

jo, fast då struntar folk att regga fölet :crazy:

Det behövs ju liksom inte om man ska ha det för eget bruk. (vi har ju inga utställningar o. dyl.)

Kna du inte skriva i kontraktet att det föl som föds är ditt, men dom får köpa det för X antal tusen kronor?

Sören, det här funkar ju inte. Ska se om jag kan försöka igen...

Senast ändrad av en moderator:

Det kan nog vara skillnad på ras också, hur mycket insikt stoägarna har ochvilka missbildningar som finns.

Vår hingst har inga letalanlag. Det har av flera hundra avkommor inte fötts missbildade föl.

Nu var det iofs inte letalanlag jag tänkte på, utan helt vanliga missbildningar! Precis som med oss kvinnor...var fjärde graviditet slutar ju väldigt tidigt i spontan abort pga felaktigehter på fostret. Så pass tidigt att många inte ens vet om att de varit gravida. Ston som resorberar är ju naturens sätt att i normalfallet sortera bort "skräp". Sk Måndagsexemplar. Och då är det ju inte automatiskt stoets fel menar jag. Det är ju ändå två parter inblandade.

Det vanligaste som händer som gjort att vår levande föl-garanti löst ut är att stoägarna inte vakar ut fölningar så att fellägena går åt h-e, att fölen trasslar in sig i dåliga staket eller drunknar oövervakade i diken, eller att undernärda eksemston eller ston med livmoderskador kastar.

Men, hur vanligt är det egentligen? Jag tror säkerligen att det finns okunniga och klantiga stoägare, kanske första fölet och man inte har läst på...men inte kommer väl DE tillbaka år efter år och misslyckas? Rör det verkligen sig om SÅ många? Ibland när man hör hingsthållare prata låter det som att stoägare kommer från en annan planet!

Och så finns det enstaka ston som inte KAN bli dräktiga, tex inte har äggstockar eller har skador i livmodern. Dessa har vi oftast ersatt på annat vis, tex dragit av alla avgifter de betalat och fått köpa ett jättebilligt föl av oss istället om de velat, eller komma med ett annat sto, eller inte behövt betala vår del av kostnaderna. (veterinärdelen blir ju snabbt högre)

Men det är ju rena rama oturen. Sånt kan ju inte stoägaren veta i förväg eller klandras för! Och då är det ju jättebra om man kommer överens om något. Men nu var det ju inte såna fall jag tänkte på.

I enstaka fall resorberar ju stoet och då ÄR det ofta de problemston som pga infektioner eller livmoderproblem varit svåra att få dräktiga. Eller riktigt gamla ston. Resorbtioner i tidigt skede upptäcks ju redan under sommaren, och då hinner man ju betäcka om (naturligtvis gratis samma år) då om det inte finns något fel hos stoet.

Eller så går ungstoet med valacker som ingen har sett klättra...många inser ju tyvärr inte att man kan ställa till det inför framtida avel när man låter ston och valacker samsas i hagarna.

En så låg språngavgift som i storleksordning 3200+moms som vi har haft tycker jag inte ger utrymme för att hingstägaren ska ta emot just problemstona år efter år halvårsvis gratis på "garanti".

Kan bara hålla med dig. Ingen har sagt att man som hingsthållare ska tillhandahålla gratis tjänster in absurdum. Det är ju där vettiga kontrakt och ev överenskommelser utöver kommer in. EN ny chans är ju helt OK, eller två eller hur många man nu anser just den här stoägaren kan få! Men inte år efter år.

Det man som stoägare betalar för är en CHANS att få ett föl - sperma från en frisk fertil hingst vid rätt tidpunkt.

Om det vore ett FÖL man tyckte man betalade för så skulle summorna vara något helt annat - de kostar ju snarare 20 000.

Nu är det ju inte hingsthållaren som föder upp fölet! Som har alla kostnaderna och står för riskerna. Plus att vissa hingstar (hbl) faktiskt kostar däromkring och över...

I flera år gick det bra med vårt generösa kontrakt - jag hade skrivit det som jag själv som ansvarsfull stoägare skulle velat ha det.

Men sen så börjar problemen torna upp sig. Den typen av generösa villkor kan fungera som en magnet för just den typen av ston eller stoägare som inte borde ha föl.

"Vettiga" stoägare har förstås lika svårt som jag själv hade att fatta att det kan vara så :(

Precis. Men det har nog inget att göra med att de är just stoägare. Folk som utnyttjar möjligheter att utnyttja andra finns det gott om oavsett.

Det jag menar med mina råd till Haly är att det är smart att från början försöka mota bort lycksökare och sjuka ston.

Nu har vi formulerat om vårt kontrakt med en del SJÄLVKLARHETER (tex att vi följer defektlistan och vägrar betäcka eksemston så fort VI tycker de har eksem- stoägarna ljuger ofta om det) och med en tydlig ekonomisk riskfördelning.

Hade vi gjort det från början hade vi sluppit TUSENTALS obetalda arbetstimmar.

Tycker det är bra råd. MEN det jag vände mig mot (och inte riktat mot just det Du skrev) är att väldigt många hingsthållare har en ganska mysko syn på stoägare. Drar alla över en kam. Förolyckas fölet tex så bryr man sig kanske inte om omständigheterna i det enskilda fallet. Plus det jag tycker är mest absurt: om allt går bra och det föds ett friskt och välskapt föl så ska all kredit gå till hingsten! Men om det resorberas, kastas eller blir fel på/med fölet är det genast stoets/stoägarens fel! Tycker det är en väldigt nedlåtande och arrogant inställning. Men jag menar naturligtvis inte att alla hingstägare är sådana. Men tyvärr verkar allt för många ha den inställningen. Samtidigt har de inget emot att våra pengar.

Fr.o.m. nästa år blir såna strulpellar tvungna att betala in! Annars kan de ju inte registrera fölet och det måste man ju för att få ut pass och numera måste ju alla pållar ha pass! De nya pass-reglerna kanske kan få smitare att tänka efter och göra rätt för sig? Man kan ju hoppas i alla fall...

Jag har bara en säsongs erfarenhet själv som hingsthållare, även om jag sedan barnsben vuxit upp med avel på ett ponnystuteri och sedan med fullblod mera proffesionellt.
de stoägare jag hade att göra med i somras var jättebra! och då menar jag att de var måna om sina ston, hade en sund inställning samt var diskutabla när någonting strulade. Vi ville alla ha föl och förhoppningsvis får vi det också! :)
Däremot var den ena ägaren vansinnig på en annan hingsthållare. Hon hade talat om att stoet brunstar länge, ca 7-8 dgr och att dom skulle betäcka ordentligt redan från början, för hon kunde ovulera tidigt men ändå fortsätta visa brunst 5-6 dagar till. inga problem sa den hingsthållaren "vi betäcker varannan dag".
När dom åkte för att hämta stoet fick dom veta att hon var betäckt 1 (!) gång. Så där var dom inte lika säkra på föl... :crazy:

Francess: de flesta stoägare är vettiga. Men det är inte för dem man behöver formulera sina kontrakt.

Haly: Det är roligt när man har samma mål :) Och roligt att göra föl :) Kontrakten behöver du för att undvika tråkigheter. Det räcker att du får en stoägare som är något slags rättshaverist så är det INTE roligt längre med generösa villkor.

CK: Problemet med levande föl-avgift är att stoägarna förnekar att det kommit något föl. Fast på omvägar kan ju få reda på det oftast. Den typen av detektivjobb är INTE tacksamt att hålla på med.

Jag tror inte hästpassen ändrar så mkt på det. Det springer ju inte direkt poliser ute i hagarna hos folk och tvingar dem visa hästpass.

Jag har bara ett par sässongers erfarenhet men allt har varit posetivt, nu har vi ett sto som ej blev dräktigt, hon får ett nytt försök till våren kostnadsfritt, men först har jag sagt att hon får åka och ta ett bak.prov och visa mig.
Skulle vara bra med ett allmänt kontrakt typ dom man köper i hästaffärerna fast för hingsthållare. Det är helt klart så att man glömmer säkert något som man åker dit på.
Är det ingen av er med många sässonger bakom er som ska ta upp den affärsiden att sälja ett kontrakt till oss andra

Jag tycker det är sanslöst att man inte betalar levande fölavgiften! Man har ju för skjutstingen skrivit ett kontrakt dessutom! Det går ju inte heller att registrera utan att visa upp de papper man får efter betalda avgfiter. Problemen kommer väl då fölet blivit lite äldre och ev ny ägare vill visa på tester alt börja tävla...då finns det ju helt plötsligt inga papper! Tyvärr blir det ju den nya ägaren som åker på att betala de obetalda avgifterna för att kunna registrera i efterhand, vilket jag tycker är orättvist.

Hmm, alla vaccinationer och andra behandlingar ska ju de facto skrivas in i passet, kommer inte veterinärerna att ifrågasätta varför just det fölet/unghästen inte har nåt pass?

Hur vanligt är det att folk vägrar betala lev fölavg och ljuger om att fölet lever? Är det olika mellan raserna?

Det blir säkert bra ska du se! Du får försöka göra klart att ev förmåner gäller ett visst sto enbart året därpå eller hur du nu vill ha det, så du inte råkar ut för konstiga typer.

Många ställer ju som krav för att ta emot ston att de ska vara friska och undersökta av veterinär innan de kommer till hingsten, för att man ska veta att de har möjlighet att bli dräktiga och inte går och drar på nån infektion eller har cystor otursamt placerade etc. Man kan säkert även ställa som krav att man enbart tar emot vaccinerarde (+ mot virusabort!) ston. Då borde du sålla bort de flesta oseriösa tror jag. Jag vet även någon som ställer som krav att stoet efter betäckning och hela dräktigheten inte "får" gå ihop med valacker! Naturligtvis svårt att kontrollera, men kanske får okunniga stoägare upp ögonen för problematiken. Okunskap kan man alltid råda bot på!

Sen tror jag det allra viktigaste är rak och öppen kommunikation. Inte dölja ev problem om det uppstår några, för sånt kommer alltid fram i slutändan och ger väldigt trista följder.

Som stoägare uppskattar man ju raka och ärliga hingsthållare som står för det de säger och som infriar sina självpåtagna skyldigheter. En sån enkel sak som att OM foder ingår i uppstallningen (vilket det väl brukar göra?) verkligen ser till att det individuella stoet verkligen får det hon behöver! Så man inte hämtar hem ett sto (som kanske har föl vid sidan och ger di) som har magrat av...och blir svår att få upp i hull igen. Sånt gör ju att man väljer bort hingsthållaren/stationen i framtiden. Man kan säkert skylla ifrån sig på både det ena och det andra, men tar man emot ston så är det banne mig ens skyldighet att se till att de inte är i sämre skick när de far mot när de kom! Inte skylla på att gräset växte dåligt i rasthagen, för då är det bara att ösa på med hö/motsv tex.

Och framför allt. Inte ha en nedlåtande attityd mot stoägare som grupp. Det är trots allt de (vi!) som försörjer hingsthållaren...

Francess skrev:
. Det är trots allt de (vi!) som försörjer hingsthållaren...

Det håller jag inte med om. Det är inte lönsamt att ta emot ston. I år med skilsmässa och gårdsförsäljning hade jag helt enkelt inte råd.

Man måste ju ta ledigt och passa på stona dygnet runt, vid längre perioder och/eller svårhanterade hästar måste man också ha medhjälpare. Man måste hålla med bra hagar och bra mat (kostar mer än betesavgift) och ha resurser att behandla alla sårskador och komplikationer. Och passa veterinären.... Vi har dessutom varit tvungna att skaffa en ultraljudsapparat (120 000) för att det inte fanns någon veterinär som hade i närheten.

Med vår nivå på språng- och betesavgifter är det INTE lönsamt. Detsamma gäller säkert flertalet ponnyraser. Man gör det för att man tycker det är roligt, för att man har en vision och vill hjälpa andra att få fina föl :idea:

Men sin FÖRSÖRJNING, den får man skaffa på annat håll ;)

Håller med Tim om den ekonomiska biten...
Det MESTA jag har fått IN i språngavgifter samma säsong är 3000 kr!! Upplysningsvis så täcker det inte ens hingstens matkostnad resten av året! Inte ens för en shetlandsponny! Och nog kostar han mer än bara maten, även om han är liten!
Så inte f*n blir jag försörjd av några stoägare, inte!
Det är nog bara ett FÅTAL hingstägare med stort antal betäckta ston och höga avgifter som ens gör en LITEN vinst. Försörjning är väl ytterst sällsynt, skulle jag tro!
Någon sa nån gång att det krävs 20 ston för att en halvblodshingst på station ska BÖRJA ge ett litet plus i kassan. Huruvida det är sant vet jag inte, men...
Men du kan ju gissa hur omöjligt det är för en shetlandshingst, där över 200 gdk hingstar delar på i runda slängar 2000 betäckta ston/år, att lyckas gå med så mycket vinst att man kan försörja sig på det...

Ja ha då har man hamnat i de oseriösas grupp. Jag vaccinerar inte mina ston mot abortvirus och har faktiskt några hästar som bara är stelkrampvaccinerade. har dessutom både valacker och hingstar gåendes med mina dräktiga ston vinter halvåret.
kan berätta att för 2 år sedan så lämnade jag iväg ett sto med föl vid sidan för betäckning. Hon var så stressad hela tiden hon stod där att hon tappade massor av hull och var ett spjällstaket när on kom hem TROTS att både jag och hingstägaren öste i henne mat! Det kan man verkligen inte lasta hingsthållaren för. Nu bodde jag nära hingsthållaren och såg det hela själv. Det slutade med att hon fick säras från sin flock för att komma i brunst. Allt som allt så var hon där i 7 dgr innan hon kom i brunst och han falla ur så mkt på den tiden. Nej, man kan inte skylla allt på hingsthållaren om enns sto inte håller hullet på borta plan.

Tänkte faktiskt inte på hingtshållare med andra raser än hbl, ursäkta det var korkat av mig. Och det förstår ju jag med (faktiskt!) att inte ens alla hbl-hingsthållare får så många ston per år att de går med vinst. Väldigt korttänkt av mig :o . Men väldigt många har hingstar som får betydligt mer än 20 ston per år och det var ju dessa jag hade i tankarna. Dumt av mig att generalisera. Och shettishingsthållare får väl inte ens ihop till hö åt hingsten i de flesta fall... Ursäkta än en gång. :)

Jag känner i alla fall en hingsthållare (hbl)! Och för denne är detta den huvudsakliga inkomstkällan för båda två.

Nu var det iofs inte shettisavel jag hade i tankarna. Det om något är ju en ren förlustverksamhet, för alla inblandade.

Alla gör ju som de vill, eller hur. Men jag tycker nog man kan se till att vaccinera sina ston ordentligt! Stelkramp är ju minimum, för hästens skull. Men du har väl egen hingst? Du brukar väl inte skicka iväg dina ston för betäckning? Då kanske du gjort det valet att du inte behöver vaccinera mot abortvirus tex? Men jag förstår faktiskt inte varför du inte vaccinerar mot influensan!

Är det pga fåtaliga hagar du har alla tillsammans eller av någon annan anledning? Jag skulle aldrig välja det alternativet och jag vet som sagt flera hingsthållare som har som krav att stona de betäcker INTE får gå med valacker...

Det är ju trots allt möjligt att du har mer kunskap och kan fatta beslut grundat på dessa + erfarenhet som gör att du ändå låter alla dina hästar gå i blandad flock. Plus att det nog är vanligare bland ponnyer än bland storhästar. Det är ganska stora skillnader ibland.

Då får jag nog också sälla mig till de oseriösa, jag vaccinerar inte heller mot abortvirus!
En gång gjorde jag det och det var det enda året hitintills som jag haft ett sto som kastat.
Jag vaccinerar alla jag äger mot infl+Bot.
Jag tar imot ston men släpper aldrig ihop ponnyer alla går i egen hage (hitintills) dom får åka hem när brunsten är över, ägaren får själv ultraljuda och komma tillbaka om det behövs.
Faktura på språnget + uppstallning får dom när dom hämtar stoet.

Jag tycket fortfarande att man skulle ta fram ett kontrakt till ponnyhingsthållare, som man kan printa ut eller beställa som man kan använda och håller juridiskt.

Liknande trådar

S
Avel Skulle vilja få till en diskussion om hur ni andra hobbyavlare tänker, dvs ni som har runt 1-4 ston (det får man väl ändå kalla...
Svar
19
· Visningar
1 900
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka