Hingsthållare Se Hit!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Iglatjarn
  • Startdatum Startdatum
I

Iglatjarn

Vad exakt baseras uttrycket "vid uteblivet föl, nästa år fri språngavgift/pengarna tillbaka" garanti egentligen??

Jag har hört om flera som säger det. Men det är ju väldigt diffust tycker jag. Kräver ni att stona skall vara dräktighetstestade innan de lämnar er station för att få garanti på "levande föl", eller har ni språngavgift och sedan levande föl för att slippa komplikationer eller hur gör man egentligen :confused:

Har hört av flera hingsthållare att "blir det inget föl får du självklart komma tillbaka nästa år med fritt språng" och liknande. Nu när man sitter och knåpar på reglerna själv inför nästa säsong vill jag ju veta vad jag säger egentligen. I år slapp jag de bekymrena, men man vet ju aldrig inför framtiden... :crazy:

Hur gör ni?? Har ni garanti av något slag, kräver ni dräktighetskontroller på tidiga/sena dygn? "Håvar ni in pengar" för språng och sedan får det bära eller brista för stoägaren :cool: eller vad har ni för moral?

vet att det finns en del hingsthållare här så jag skulle bli jättetacksam för gemensamma erfarenheter... Även stoägare kan bidra med hur ni har blivit bemötta. På både ponny och halvblod. :idea: det är inte kul för någon part att lära sig sånt här av nybörjarmisstag... :p

Tack för hjälpen/Haly´s matte

Sv: Hingsthållare Se Hit!!

Är det inte olika beroende på naturlig och semin?
Uppfödaren till mitt sto hade så när de hade hennes pappa på station på naturlig. Jag hade mitt förra sto där och hon blev inte dräktig. Nästa sommar körde jag tillbaka henne och betalade då endast uppstallning och ultraljud. Jag tror att man brukar köra ett års fri betäckning, annars kan man ju som hingstägare få tillbaka samma märr i evigheter om ägaren inte slutar hoppas... :smirk:
Vad gäller semin vet jag vad som är brukligt, där betalar man väl ofta per dos?
Jag tycker själv att det är en bra deal att bjuda på nästa års språng om stoet ej blir dräktigt. Om man fått ett dödfött föl tex eller sent kastat kan man ju inte lasta hingsten (kan ju vara smitta osv) så där får nog stoägaren själv ansvara för stoets dräktighet.
Om jag skulle låta min hingst betäcka nästa säsong så kommer det ingå fritt språng påföljande år om stoet ej blir dräktigt. Det är ju ändå såpass dyrt att betäcka att man göra sitt bästa för att hålla nere avgifterna. Det är ju roligare att få fler ston till sin hingst för att stoägarna är nöjda. ;)

Min moral är ju att jag vill ha mest antal födda föl i statistiken, inte mest antal betäckta ston...Vilket är en enorm skillnad.

Jag vill också kunna ge "levande föl" garanti. Men det var när jag satt och tänkte på saken som jag blev fundersam. Om stoet inte är dräktigt när hon åker härifrån så självklart blir det inte ens en språngavgift det året/försöket, men om hon är dräktig när hon åker men inte på ex 90 dygn? Är det stoets eller hingstens "fel"?
Om hon kastar under vintern, skall hingstägaren lida för det? Man vet ju aldirg omständigheterna runtomkring. Alla stoägare kan inte sköta sitt sto, blir de nerkylda eller inte får tillräcklig näring eller annat, finns ju hundra orsaker till kastning, så blir ju det negativt fåt både hinsgten och stoet, som går miste om ett "levande föl".

Föds däremot fölet levande men dör inom säg 10dgr, så vill inte jag stå för det!
i år var det mitt egna sto som resorberade sent, så hon betäcks ju ändå "gratis" nästa år. men när det gäller det finstilta med främmande ston, så känner jag att jag har dåligt med kött på benen... :confused:

Jag skulle vilja lämna garanti till stoägarna när jag har hingst på station men det kan vara svårt då jag inte har egen hingst utan har annans hingst på station. Man har ju så olika avtal med sin hingstägare.
Om stoet inte tar sig sommar 1 så tycker jag att det är rimligt att stoet får komma åter mot dagavgift och stoavgift sommar 2 men inte 3 o 4........då får man nog fundera på om det är fel på stoet. Jag vill gärna se att stoet är konstaterat dräktig med u-ljud innan det åker ifrån mig. Nu har de ston som kom till oss i somras inte gjort det men det var ägarnas beslut. Alla utom 1 av utomstående ston blev dräktiga på första besöket :banana:
För att återgå till avtalen mellan hingsthållare och hingstägare så är det vanligt att stationen får betäcka 2 ston gratis och betala ½ summan på resterande ston (ponny) och med ett sådant avtal såär det svårt att lämna garantier för då får ju stationen själva betala för stona som inte togs sig året innan. Ibland har man inte änns samma hingst från säsong till säsong. Klurigt det där. Det är nog lättare om man äger hingsten själv :)

Som hingsthållare/hingstägare vill man ju erbjuda stoägarna sådana villkor att det ekonomiskt är frestande att använda ens hingst, för som tur är är det en helt avreglerad marknad där man sköter prissättningen själv, det är en balansgång hur mycket stoägarna accepterar att betala. För verksamheten måste ju som för alla andra näringsidkare gå runt, för hingsthållning är ett slitgöra från mars till augusti alla dagar

Vi hade länge "levande föl-garanti". Dvs man betalade en språngavgift och fick stoet inte ett föl så fick man betäcka om tills man fick det.

Vi, veterinären och hingsten var lite överjävliga på att få stona dräktiga så det var inget stort problem på många år.

Men sedan började det trassla.

Ston som inte KAN bli dräktiga eller gå en full dräktighet ut, ston med sjukdomar, stoägare som inte fodrar stoet eller vakar på sina fölningar, eller vars föl dör av otillsyn - det blev till slut dessa hästar vi fick tillbaka år efter år utan att få betalt. Har man en levande föl-garanti törs fler ägare till "tveksamma" ston chansa på att betäcka. Många eksemston kastar tex sina föl. Man får inte avla på eksemston, men eftersom vi inte skrivit in det i tidiga kontrakten att vi nekade dem så kunde de ju komma tillbaka år efter år.

Det var ett h-e, hästar som behövde MASSOR av extra vård och behandling, sommar efter sommar, utan en spänn i ersättning.

Nu har vi konstruerat om avtalet så att vi endast tar friska ston och tar en del vid språng och en del vid konstaterad dräktighet. Stona stannar tills de är ultraljudade och klara, vill någon hämta innanmåste de betala dräktighetsavgiften ändå. Sedan får stoägarna försäkra fostret själva om de vill men vi står inte för risken att stoet kastar eller att fölet dör. (dessa saker beror så gott som aldrig på hingsten)

Ett år hade vi levande föl avgift vid inhyrd hingst - men det resulterade i att vi fick inte in hälften av pengarna, folk sket helt enkelt i att skaffa papper på hingstfölen och förnekade att det kommit något föl :eek:

Fundera NOGA innan du bestämmer vilka garantier du vill ge. Risken finns att man samlar på sig problemston ifall man ger för frikostiga garantier!

Tack!! Det var precis sånt här jag ville veta, har grunnat en del på om man skulle dela summan på språng och istället ta språng och levande föl, men nu ser jag risker med det också....

några fler erfarenheter? Positiva som negativa??

Jag anser inte att det är hingstägarens sak att se till att stoägaren får ett föl. Stoägaren kommer hit med sitt sto, stoet betäcks enligt konstens alla regler och blir förhoppningsvis dräktigt. Min förra hingst t.ex hade 100% dräktighet sina 4 första betäckningssäsonger... Att det sen inte alltid blir levande föl i slutänden har ju faktiskt inte med min hingst att göra. Så VARFÖR ska jag då som hingstägare skänka bort en ny betäckning?
Visst, jag är förhandlingsbar. Jag HAR lämnat rabatt om stoet kommer tillbaka året efter. Men bara rabatt i så fall, inte gratis...

Detta handlar i mitt fall om shetland, där språngavgiften ( i de flesta fall) är 1000 kr + moms och SH-avgift. Oftast tillkommer ingen avgift vid levande föl.

Silverkedjan skrev:
Fundera NOGA innan du bestämmer vilka garantier du vill ge. Risken finns att man samlar på sig problemston ifall man ger för frikostiga garantier!
När vår arabhingst stog till allmän avel var vi väldigt frikostiga.Han gick på fribetäckning och stoägarna fick betala språngavgiften när stoet hämtades,och blev det inget föl så var det No foal free return. Det funkade bra några år, men sen började samma ston komma tillbaka år efter år för att betäckas för dom hade ju en gång betalt språngavgiften men inte blivit dräktiga........tillslut började man undra om stoägarna inte bara var mest intresserade av gratis sommarbete! Så tänk noga efter vilka garantier du ger, och ha det skriftligt så du nåt att hänvisa till.

Senast ändrad:

Som stoägare är det mest en bonus med en fri betäckning året därpå om det inte blir nåt föl, tycker jag. Och det har aldrig fallit mig in att det skulle vara "fölgaranti", jag har hela tiden tolkat det som att man får ETT försök till året därpå.

poloplayer skrev:
men sen började samma ston komma tillbaka år efter år för att betäckas för dom hade ju en gång betalt språngavgiften men inte blivit dräktiga........tillslut började man undra om stoägarna inte bara var mest intresserade av gratis sommarbete! .

Och tänk dig då ett vanvårdat eksemsto, ofta svårfångat, som behöver minst en timmes pyssel, extra mat, låna och slita sönder tre täcken per säsong, tre insektssprayningar/dygn (fångas också varje gång...) och massor av mat och behandlingar från april till oktober???!!! Som ägaren inte vill behandla men som stoet inte går att få dräktigt utan. Och får hon inget föl får man henne ett halvår till :eek:

Snacka om Ebberöds bank :crazy:

Jag har försökt förklara att jag har inte RÅD att ta emot ston när det ingår ett gäng såna per säsong, det kostar mer än språngavgifterna (runt 4000) ger :o

FRISKA fertila trevliga ston utan beteendestörningar och med stängsel- och flockvett kan man ha hur många som helst. Men med en "levande-föl-garanti" är det tyvärr inte bara dessa man lockar till sig.

Så nu har jag helt skippat garantierna framöver. Det står ju mig fritt att ÄNDÅ låta någon vettig stoägare som bara haft otur få betäcka om billigare i alla fall.

Men allvarligt talat ameo - stoägarna tror ofta att det är FÖLET de betalar för och att hingstägaren ska stå för alla risker med virusabort, komplicerad fölning etc. Inte att det är arbete man lägger ner på att få deras sto dräktigt som gäller, och man själv kanske måste ta visst ansvar också.

Men allvarligt talat ameo - stoägarna tror ofta att det är FÖLET de betalar för och att hingstägaren ska stå för alla risker med virusabort, komplicerad fölning etc. Inte att det är arbete man lägger ner på att få deras sto dräktigt som gäller, och man själv kanske måste ta visst ansvar också.
Sorgligt men jag håller med dig om att det förmodligen till stor del är sant.
Faktum är att jag själv aldrig ens tänkt tanken att jag skulle få rabatt året efter om mitt sto inte blir dräktigt eller inte fölar. Inte ens då jag betäckte mitt första sto (-87 eller nåt) och INGET alls begrep om avel... :o (hon var skadad - senskada - o skulle stå länge. blev inte dräktig, kanske lika bra det... :p). Och inte någon gång efteråt heller.

Men man tycker ju att de borde begripa när det står "språngavgif XXX kr" och "levande fölavgift XXX kr"...

Senast ändrad:

*lånar knapp*

Men, det händer ju att både foster och även födda föl dör av tex missbildningar. Är det bara stoets fel då då? Missbildningar kan ju lika gärna bero på skadad sperma...att fel simmare befruktade ägget! Är det inte sånt ev levande föl garanti ska täcka upp?

Jag har en känsla av att många hingsthållare resonerar som att om nåt går fel är det stoets/stoägarens fel men när det går bra är det hingstens förtjänst! Lite av det ni skriver ovan tyder på det med... Jag tycker det är rätt så förmätet.

Foster kan resorberas och kastas väl oftast pga naturens utrensning, dvs missbildningar. Har inte hingsten del i det menar ni? Hur många stoägare tror ni eg missköter sitt dräktiga sto??? Och vadå att stoet blir nerkylt? Hästar tål kyla väldigt bra! Ston kastar inte foster/föl för att det blir några minusgrader!

På ert resonemang låter det som att stoägare i gemen är korkade och oansvariga. Varför tar ni då emot dem? Pengarna? Och blir det sen föl, som det ju faktist oftast blir, då är det enbart hingsten som ska ha berömet! Då hörs det inget om det jobb stoet och stoägaren lagt ner!!! För att inte tala om kostnaderna. Det är ju trots allt så att det är stoägaren som plöjer ner större delen av kostnaderna och tar dessutom hela risken. I förhållande till det tar hingsthållaren skämmigt mycket betalt...men när man tar upp det heter det helt plötsligt att hingsten ju gör 50% av fölet...! Väldigt snärjigt resonemang tycker jag.

Sen tycker jag att om man inte skriver bättre kontrakt/uppgörelser, så att man till slut står med samma ston år efter år som kräver mycket jobb och aldrig får föl och enbart är en kostnad och tidsspillan...då får man nog skylla sig själva lite. Styr man upp det hela lite bättre slipper ju alla vi seriösa stoägare få skiten för dessa!

Det kan nog vara skillnad på ras också, hur mycket insikt stoägarna har ochvilka missbildningar som finns.

Vår hingst har inga letalanlag. Det har av flera hundra avkommor inte fötts missbildade föl.

Det vanligaste som händer som gjort att vår levande föl-garanti löst ut är att stoägarna inte vakar ut fölningar så att fellägena går åt h-e, att fölen trasslar in sig i dåliga staket eller drunknar oövervakade i diken, eller att undernärda eksemston eller ston med livmoderskador kastar. Och så finns det enstaka ston som inte KAN bli dräktiga, tex inte har äggstockar eller har skador i livmodern. Dessa har vi oftast ersatt på annat vis, tex dragit av alla avgifter de betalat och fått köpa ett jättebilligt föl av oss istället om de velat, eller komma med ett annat sto, eller inte behövt betala vår del av kostnaderna. (veterinärdelen blir ju snabbt högre)

I enstaka fall resorberar ju stoet och då ÄR det ofta de problemston som pga infektioner eller livmoderproblem varit svåra att få dräktiga. Eller riktigt gamla ston. Resorbtioner i tidigt skede upptäcks ju redan under sommaren, och då hinner man ju betäcka om (naturligtvis gratis samma år) då om det inte finns något fel hos stoet.

En så låg språngavgift som i storleksordning 3200+moms som vi har haft tycker jag inte ger utrymme för att hingstägaren ska ta emot just problemstona år efter år halvårsvis gratis på "garanti".

Det man som stoägare betalar för är en CHANS att få ett föl - sperma från en frisk fertil hingst vid rätt tidpunkt.

Om det vore ett FÖL man tyckte man betalade för så skulle summorna vara något helt annat - de kostar ju snarare 20 000.

I flera år gick det bra med vårt generösa kontrakt - jag hade skrivit det som jag själv som ansvarsfull stoägare skulle velat ha det.

Men sen så börjar problemen torna upp sig. Den typen av generösa villkor kan fungera som en magnet för just den typen av ston eller stoägare som inte borde ha föl.

"Vettiga" stoägare har förstås lika svårt som jag själv hade att fatta att det kan vara så :(

Det jag menar med mina råd till Haly är att det är smart att från början försöka mota bort lycksökare och sjuka ston.

Nu har vi formulerat om vårt kontrakt med en del SJÄLVKLARHETER (tex att vi följer defektlistan och vägrar betäcka eksemston så fort VI tycker de har eksem- stoägarna ljuger ofta om det) och med en tydlig ekonomisk riskfördelning.

Hade vi gjort det från början hade vi sluppit TUSENTALS obetalda arbetstimmar.

citat '' Och så finns det enstaka ston som inte KAN bli dräktiga, tex inte har äggstockar eller har skador i livmodern. Dessa har vi oftast ersatt på annat vis, tex dragit av alla avgifter de betalat och fått köpa ett jättebilligt föl av oss istället om de velat''

och det tackar vi för!!! *kram*

Det är klart att man vill ha flest antal födda föl, men även om du betäcker ett sto som inte blir dräktigt och således inte behöver betala språng (så fattade jag det) så måste ju ändå stoet räknas in i statistiken. Annars blir det ju fusk med procenten. Jag tycker inte att hingstägaren ska lida för kastning under vinter eller dödfött föl, hoppas att det framgick i mitt inlägg. Men det hör till god sed att bjuda på ett språng nästföljande år om stoet ej blir dräktigt enligt min uppfattning.

Precis! Och där var vi tillbaka på ruta 1.
När träder "garantin" in?? Det är så svårt att förklara. Är hon dräktig när hon åker är ju allt frid och fröjd, men om de ringer efter 3månader och säger att hon är tom, vem ska lastas? :confused:

:bow:
Du verkar ju ha mycker erfarenhet och det är sådant man behöver lära av tror jag. Det hjälper inte att sitta hemma och "vara duktig" och mässa om dittan och dattan när man väl står där med skägget i brevlåda. jag har ju haft tur den första säsongen, men hingsten ska ju betäcka fler gånger och det är då man vill vara mer förberedd på problem. Rasen ifråga är welsh cob och där finns inga speciella defekter. Det enda kan vara lite taskiga luftrör, men det är nog inte så mycket man kan påverka med 5 ston om året :D .

Även min veterinär ger sitt liv varje år för att stona ska ta sig. men det är inte ens alla hingsthållare som har intresse av att ha en veterinär knuten till sig, och inte många stoägare heller - i ponnyvärlden skall upprepas.

Det är ju dom här "lycksökarna" man vill undvika.
någon sa tidigare (Francess?) att stoägarna får skit för att stona kanske kastar, och hingstarna får beröm för födda föl...
hingstar får grymt mycket skit får de icke födda fölen. Snacket går hett om hingstar som inte har så höga procent. oxh då pratar vi ändå om en avel dör hingstarna tillsamman kanske betäcker 50 ston om året.... :eek:

I allmänhet är det så att dräktighetsprocenten beror inte på hingsten utan på hingsthållaren :idea:

Om hingsten har nedsatt fertilitet märks det snabbt då dräktighetsprocenten droppar under 50%.

Men de vanliga fallen där den ligger mellan 65-100% handlar det i allmänhet om hur mycket koll hingsthållaren har och vilken energi som läggs ned på att få stona dräktiga.

Haly - jag har brukat ge de ston som resorberat så sent att de inte hunnit med en ombetäckning samma år en fri ombetäckning i alla fall. Du kan ju alltid vara generösare än ditt kontrakt, men inte tvärtom.

Och de ston som resorberat tidigt på säsongen men där stoägaren inte meddelar något (oftast inte kostat på ett andra UL) en starkt reducerad avgift nästa år.

Om stoet av någon anledning inte fölat och man har levande föl avgift så är det en liten kostnad att bjuda på språngavgiften året efter för blir hon dräktig och fölar så får man ju levande föl avgiften

Liknande trådar

S
Avel Skulle vilja få till en diskussion om hur ni andra hobbyavlare tänker, dvs ni som har runt 1-4 ston (det får man väl ändå kalla...
Svar
19
· Visningar
1 900
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden