Hingstfunderingar inför 2017

1. Kolla stoet några dagar tidigare
2. Lita inte på att någon annan gör något du kan göra
3. Skicka som rekommenderad post, då har du inlämningsbevis med datum (och ta givetvis kopia på intyget!)
Varför måste allt få per post?! Eller måste det inte det?
Om det är OK att scanna och skicka så hade det ju varit betydligt mer modern hantering eller om vet går in och mailar direkt. Det funkar ju med recept så varför inte med sånt här.
Kan ju berätta min roliga historia i år där seminvet inte hittade ngt foster vid 18 dygn, jag sket i koll vid 30 för hon var i augusti då. Kollade vid 90 dygn och då TROR vet att hon är dräktig men räcker inte in med ULsonden (hon är lång o djup), vad ska man skicka till hingstägaren när vet själv säger att vid 120 dygn kan du kolla med blodprov! Jag vill inte betala 90-dygnsavgift för att min häst är svår att kolla. Nu var hingstägaren bra och sa att jag kan betala när det syns tydligt, hoppas det gör det i april. Just nu är hon mindre än förra året då hon hade 3 mån kvar men antagligen dräktig, fast hon ser alltid dräktig ut...

Varför måste allt få per post?! Eller måste det inte det?
Om det är OK att scanna och skicka så hade det ju varit betydligt mer modern hantering eller om vet går in och mailar direkt. Det funkar ju med recept så varför inte med sånt här.
Kan ju berätta min roliga historia i år där seminvet inte hittade ngt foster vid 18 dygn, jag sket i koll vid 30 för hon var i augusti då. Kollade vid 90 dygn och då TROR vet att hon är dräktig men räcker inte in med ULsonden (hon är lång o djup), vad ska man skicka till hingstägaren när vet själv säger att vid 120 dygn kan du kolla med blodprov! Jag vill inte betala 90-dygnsavgift för att min häst är svår att kolla. Nu var hingstägaren bra och sa att jag kan betala när det syns tydligt, hoppas det gör det i april. Just nu är hon mindre än förra året då hon hade 3 mån kvar men antagligen dräktig, fast hon ser alltid dräktig ut...

Min kommentar var bara ett exempel på hur man kan göra för att kunna visa när man skickat något och vara trygg med att det kommer fram. Det är givetvis upp till hingstägaren hur denne vill ha det inrapporterat men vill den ha rapporten fysiskt skickad till sig är man galen om man skickar med vanlig A-post.

Jag tycker tex att ett inskannat dokument som mailas är betydligt bättre.

Jag tycker det är lite dåligt med hingstar på språngrulla än så länge. Även om det bara är mitten av mars så hade jag tyckt det är bra att scrolla runt bland hingstarna (som jag gör varenda år oavsett om jag ska betäcka eller ej :D).

Tips på dressyrhingst? Funderar på att ev. betäcka ett av mina ston, treårig maiden
Krav
Lämnar stora avkommor/stor själv
Bra dräktighet
Bra benställning
Rör sig naturligt stort och mjukt genom kroppen "gummiboll"
Hög ridbarhet utan för mkt nerv
Önskas
Gärna stationerad i Sverige
Tysk stam

Några förslag?

...har du en vet som "tror" på 90 dygn ska du byta vet ;)
Problemet är att hon ÄR svår, har haft otaliga veterinärer på henne och alla har haft svårt att hitta något vid 90 dygn. Hon släpper ner livmodern så att de inte kommer åt om de inte har aparmar (och det är få veterinärer som har det).

Problemet är att hon ÄR svår, har haft otaliga veterinärer på henne och alla har haft svårt att hitta något vid 90 dygn. Hon släpper ner livmodern så att de inte kommer åt om de inte har aparmar (och det är få veterinärer som har det).

Ja fast då är den ju dräktig?

Ja fast då är den ju dräktig?
nja, de har svårt att komma åt även vid koll vad gäller ägglossning, hon vrider det högra hornet nedåt så trots långa veterinärer med långa armar (kortisar räcker inte in alls) så har jag lagt otaliga timmar på att vänta medan de letar efter livmodern.
Har blivit värre för varje dräktighet upplever jag och i sommar var det helt hysteriskt varför jag åkte till annan station för koll vid 90 dygn...

nja, de har svårt att komma åt även vid koll vad gäller ägglossning, hon vrider det högra hornet nedåt så trots långa veterinärer med långa armar (kortisar räcker inte in alls) så har jag lagt otaliga timmar på att vänta medan de letar efter livmodern.
Har blivit värre för varje dräktighet upplever jag och i sommar var det helt hysteriskt varför jag åkte till annan station för koll vid 90 dygn...

Låter väldigt ovanligt...

Låter väldigt ovanligt...
ja, hon är stor, djup och lång med något kort kors så det känns som att något ställer till det.
Har ju haft andra egna och varit med när samma veterinärer kollar andra ston och det brukar gå rätt fort fram tills jag kommer med den här tanten så det känns som att hon är problemet.

Jag trodde jag hade bestämt hingst men nu vet jag inte längre.

Bellheim eller Kannatol?
Jag hade velat veta varför Kannatol inte visats på hela våren innan jag använt honom. För visst ströks han även i Tyskland innan det svenska bruksprovet? Jag vet att skoproblem angavs som orsak här, men i Tyskland?

:D Hon påminner om mig när jag är gravid!Men som tur är gör vi människor ju ultraljuden på magen;)

Liknande trådar

Avel Köpte idag ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas. Visst, nu är hon bara 1.5år gammal men direkt efter treårs ska hon betäckas...
2
Svar
21
· Visningar
3 971
Senast: tramp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila