Jag menar om man kollar på 90 dygn.Stoet är inte dräktigt, vet ska rapportera det till hingstägarna men inte gör det via ett intyg inom fem dagar???Fast om stoet inte är dräktigt och man kollar på dygn 95 så får man faktiskt skylla sig själv.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag menar om man kollar på 90 dygn.Stoet är inte dräktigt, vet ska rapportera det till hingstägarna men inte gör det via ett intyg inom fem dagar???Fast om stoet inte är dräktigt och man kollar på dygn 95 så får man faktiskt skylla sig själv.
Men krånglet här är att en tredje part kan göra att det krångligare att få fram ett vetintyg ( veterinären).Hade de bara litat på hästäg intygande att stoet inte är dräktigt hade det varit enklare men om tex dealen är att vet ska skicka intyget till stationen känns det vanskligare el?
Glömde svara: ja en avgift för att man rapporterar för sent.Sorry som sagt blir lite luddiga svar med dottern brevid men nu är det läggdags och sovdags för henne!Ja jag förstod det. Vad jag menar är att om du inte ska erlägga ngn avgift (om stoet inte är dräktigt) blir det ju märkligt med en förseningsavgift? Du menar en avgift för att man rapporterar för sent då kanske? Men som sagt, säger man 90 dagar så är det ju 90. Jag fattar inte att det kan vara svårt. Är det 100 så är det 100 liksom. 80 är 80.
Jag menar om man kollar på 90 dygn.Stoet är inte dräktigt, vet ska rapportera det till hingstägarna men inte gör det via ett intyg inom fem dagar???
Ja och mitt bolag kräver inte intyg exakt dygn 40 och jag behöver inte bet nått extra om intyget är skrivet den 40 men isänt lite senare .Det är ändå ganska få som är tomma på 90. Vi hade kanske en enda förra året. Jag måste säga att det är svårt att förstå problemet. Vi har oändligt många fler som behöver intyg på 40 för försäkring.
Ja de flesta....På 90-dygnskollen är de flesta stoägarna med själva, iaf hos mig.
Ja och mitt bolag kräver inte intyg exakt dygn 40 och jag behöver inte bet nått extra om intyget är skrivet den 40 men isänt lite senare .
Tänker att en semin vet har ju rätt stressigt under seminperioden och det kan ju missasDet är olika. Och en del bolag kräver att du skickar in det inom ett visst antal dagar annars får du öht inte försäkra.
Det var mer som en jämförelse med vad som är svårt att få veterinären att göra
Men krånglet här är att en tredje part kan göra att det krångligare att få fram ett vetintyg ( veterinären).Hade de bara litat på hästäg intygande att stoet inte är dräktigt hade det varit enklare men om tex dealen är att vet ska skicka intyget till stationen känns det vanskligare el?
Tänker att en semin vet har ju rätt stressigt under seminperioden och det kan ju missas
Nä stoäg kan ju bli drabbad av att vet inte skickar in intyget i tid.Men varför ska hingstägaren drabbas av en krånglande tredje part?! Det är helt obegripligt. Stoägaren väljer ju station så det är ju inget hingstägaren kan påverka (om inte stoet står på hingstens egen station då). Dvs väljer man en strulig station är det ens eget problem.
Nä stoäg kan ju bli drabbad av att vet inte skickar in intyget i tid.
Ja men då har de ju gått över dygn 94 och då har man dom stoäg brutit sin del av avtalet redan där.Jag tänker på om en stoägaren kollar sitt sto på 90 dygn och det ej är dräktigt.Stoäg och vet blir överens om att stoäg skriver in ej dräktig på språngrullar och vet skickar in intyg .Vet chabblar och missar skicka in intyg till hingstägarna i tid efter fem dagar.Stoäg får bet en saftig 90dygns avgift utan att ha dräktigt sto för att en stressad seminvet missade intyget.Då blir stoäg drabbad för att tredje part inte uppfyllt det den skulle göra.Och det är ju sånt som kan hända.Själv varit drabbad av helt suck osannolika saker ibland och därför tycker jag det blir lite väl saftigt straff för stoäg om vetintyget inte blir inskickat i tid.En annan sak jag funderat på är att det står inte hur man skickar in intyget på ett godkänt sätt?Om jag som stoäg får ett vetintyg med mig hem efter 90dygn har jag två alternativ antingen brev på posten eller fotografera intyg och skicka på sms?Är det senare alternativet godkänt?Klart jag kan använda postgången men kommer det fram i tid?Vi har ju inte väldens bästa postgång med NordpostSom tillägg vill jag också säga att jag tycker det är bra att Lövsta är så tydliga med detta. Jag väntar bara på den gången nån kommer till oss på dygn 94 och stoet har resorberat, och de trots det får betala 90-dygnsavgiften. Det kommer hända förr eller senare (och har säkert redan hänt på andra ställen).
Ja men då har de ju gått över dygn 94 och då har man dom stoäg brutit sin del av avtalet redan där.Jag tänker på om en stoägaren kollar sitt sto på 90 dygn och det ej är dräktigt.Stoäg och vet blir överens om att stoäg skriver in ej dräktig på språngrullar och vet skickar in intyg .Vet chabblar och missar skicka in intyg till hingstägarna i tid efter fem dagar.Stoäg får bet en saftig 90dygns avgift utan att ha dräktigt sto för att en stressad seminvet missade intyget.Då blir stoäg drabbad för att tredje part inte uppfyllt det den skulle göra.Och det är ju sånt som kan hända.Själv varit drabbad av helt suck osannolika saker ibland och därför tycker jag det blir lite väl saftigt straff för stoäg om vetintyget inte blir inskickat i tid.En annan sak jag funderat på är att det står inte hur man skickar in intyget på ett godkänt sätt?Om jag som stoäg får ett vetintyg med mig hem efter 90dygn har jag två alternativ antingen brev på posten eller fotografera intyg och skicka på sms?Är det senare alternativet godkänt?Klart jag kan använda postgången men kommer det fram i tid?Vi har ju inte väldens bästa postgång med Nordpost
Vill man vara säker på att saker kommer dit de ska när de ska får man ordna det själv.
Man ringer hingsthållaren och talar om att stoet är dräktigt och frågar hur denne vill ha intyget.
Tror det med Som sagt jag tycker klar hingstägarna ska ha sina pengar.@Karoliten vi får nog agree to disagree här. Jag orkar inte argumentera mer.