Hingstfunderingar inför 2017

Det står att man ansvarar för att intyget ska ha kommit in till dem senast då så blir det något knas före, runt eller efter så faktureras du oavsett. Jag vet att alla i regel har samma regler men detta är ändå rätt extremt speciellt om man jämför med andra stationer, det är inte bara pekpinnen man står med utan hela arsenalen :meh: (enligt mitt tycke alltså).

Det handlar ju inte om andra stationer utan det är vissa hingstar vi diskuterar.

(inte för att komma med pekpinnar utan bara för att klargöra)

Jag ser inte problemet, de har levererat en vara (semin) och vill ha betalt enligt avtal. Att de stramat upp formuleringarna är förmodligen för att de haft en massa problem när de varit hyggliga.

Dvs folk har inte skött sig och då blir det (tyvärr) konsekvenser för alla.

Som egen företagare har jag full förståelse för att de vill få betalt (och betalt i tid). Ska man ge sig in i avel får man sätta sig in i vad det innebär. Det är inte konstigare än när man skriver på kontrakt om något annat.
Jag förstår att de vill ha betalt så fort så möjligt OM stoet är dräktigt på 90-dygnet.Men straffa någon inom 5 dygn om stoet inte är dräktigt känns lite överdrivet.Hade de inte varit bättre då att tex skriva: rapportering samt vetintyg ska in så snabbt så möjligt.Har vetintyg om ej dräktigt sto inte uppvisats inom 10 dygn anses stoet dräktigt och äg faktureras.

Man kan ju faktiskt kolla stoet på 80 dagar också och själv vara nöjd då med att hon är dräktig .
Varför med att kolla in i det sista ?
Klart man kan men om stoägarna kan tänka sig kolla tio dagar tidigare borde hingstägarna kunna vänta med ett vetintyg tio dagar.

Fast jag har inte varit med om att det krävs ett veterinärintyg om det står icke dräktig på språngrulla? Förstår inte varför det krävs ett intyg också?

Klart man kan men om stoägarna kan tänka sig kolla tio dagar tidigare borde hingstägarna kunna vänta med ett vetintyg tio dagar.

Nej, varför det? De har levererat en vara och vill ha betalt enligt kontrakt. Får man en faktura från vilket annat företag som helst och det står 10 dagar på den så är det 10 som gäller. Inte 12 eller 15.

Jag misstänker som sagt att de haft problem tidigare år och därför gjort så här.

Nej, varför det? De har levererat en vara och vill ha betalt enligt kontrakt. Får man en faktura från vilket annat företag som helst och det står 10 dagar på den så är det 10 som gäller. Inte 12 eller 15.

Jag misstänker som sagt att de haft problem tidigare år och därför gjort så här.
Ja och i avtalet står det om stoet ÄR dräktigt vid 90 dygn ska det betalas.Alla som sysslar med hästar och företag vet ju att det kan krångla.Och om ett företag fakturerar ett annat är det väl 30 dagar som gäller?

Ja och i avtalet står det om stoet ÄR dräktigt vid 90 dygn ska det betalas.Alla som sysslar med hästar och företag vet ju att det kan krångla.Och om ett företag fakturerar ett annat är det väl 30 dagar som gäller?

Nej, den som skickar fakturan bestämmer betalningstiden. Mina fakturor är på 10 dagar tex.

Ja, det kan krångla och därför får man planera efter det och boka koll hos vet etc i god tid. Avel är ett risktagande men jag ser inte varför en hingstägare ska agera bank för det.

Om många stoägare krånglar samtidigt kan faktiskt hingsthållaren få problem att betala sina egna fakturor med medföljande dåligt rykte osv. Jag vet ett företag i en annan bransch som gick i konkurs när en storkund vägrade betala i tid.

Det är väl bättre att som andra företag ha en rejält förseningsavgift istället ?Känns inte så kundinriktat att ta betalt för nått de inte själva uppfyllt i avtalet.De har ju själva gått med på dräktighet tom 90-dygn men om de inte får ett vetintyg så gäller inte det.Tycker personligen bara att det känns bakvänt.Som tex säg en byggfirma gjort en plan att 1 Mars ska de och de vara byggt och då ska enligt kontraktet husägaren betala en viss summan.Men är det inte gjort av byggaren och trots att det enligt avtalet ska betalas ett visst datum är husäg inte skyldig att bet.Men man tycker olika.Jag hade inte anlitat en seminstation med de premisserna men det är upp till var och en och göra som man vill.;)

Det är väl bättre att som andra företag ha en rejält förseningsavgift istället ?Känns inte så kundinriktat att ta betalt för nått de inte själva uppfyllt i avtalet.De har ju själva gått med på dräktighet tom 90-dygn men om de inte får ett vetintyg så gäller inte det.Tycker personligen bara att det känns bakvänt.Som tex säg en byggfirma gjort en plan att 1 Mars ska de och de vara byggt och då ska enligt kontraktet husägaren betala en viss summan.Men är det inte gjort av byggaren och trots att det enligt avtalet ska betalas ett visst datum är husäg inte skyldig att bet.Men man tycker olika.Jag hade inte anlitat en seminstation med de premisserna men det är upp till var och en och göra som man vill.;)

Jag utgår ifrån att de tar ut en lagstadgad förseningsavgift vid sen betalning. Jag ser inte vad de inte ska ha uppfyllt? Man har tom 90 dagar på sig att ta reda på om stoet är dräktigt. Det är upp till en själv hur länge man vill vänta och riskera en ev förseningsavgift.

Jag utgår ifrån att de tar ut en lagstadgad förseningsavgift vid sen betalning. Jag ser inte vad de inte ska ha uppfyllt? Man har tom 90 dagar på sig att ta reda på om stoet är dräktigt. Det är upp till en själv hur länge man vill vänta och riskera en ev förseningsavgift.
Ja en förseningsavgift inte en hel dräktighetsavgift.Gärna en saftigt förseningsavgift men hela 90 dygnsavgiften?Men det är min personliga uppgift

Att lägga in en förseningsavgift var ett förslag från mig.Istället för att ta bet för 90-dygn vid icke dräktighet efter 5 dygn :).

Ja jag förstod det. Vad jag menar är att om du inte ska erlägga ngn avgift (om stoet inte är dräktigt) blir det ju märkligt med en förseningsavgift? Du menar en avgift för att man rapporterar för sent då kanske? Men som sagt, säger man 90 dagar så är det ju 90. Jag fattar inte att det kan vara svårt. Är det 100 så är det 100 liksom. 80 är 80.

Ja jag förstod det. Vad jag menar är att om du inte ska erlägga ngn avgift (om stoet inte är dräktigt) blir det ju märkligt med en förseningsavgift? Du menar en avgift för att man rapporterar för sent då kanske? Men som sagt, säger man 90 dagar så är det ju 90. Jag fattar inte att det kan vara svårt. Är det 100 så är det 100 liksom. 80 är 80.
Men krånglet här är att en tredje part kan göra att det krångligare att få fram ett vetintyg ( veterinären).Hade de bara litat på hästäg intygande att stoet inte är dräktigt hade det varit enklare men om tex dealen är att vet ska skicka intyget till stationen känns det vanskligare el?

Liknande trådar

Avel Köpte idag ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas. Visst, nu är hon bara 1.5år gammal men direkt efter treårs ska hon betäckas...
2
Svar
21
· Visningar
3 971
Senast: tramp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens nagellack!
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024