Hingstfunderingar inför 2017

Hur stor är stor? :p

Vet du vart den visningen är? Dvs - var finns han?
Eftersom jag också är inne på honom så skulle det ju vara enormt intressant att se honom live. Dock är jag fasiken bortrest när många har sina hingstvisningar. :banghead:
Lövsta har visning 1 april i Helsingborg och 9 april på hemmaplan.

Man måste tydligen föranmälda enligt deras hemsida.

Vi skall försöka åka på visningen den 9:e då jag är sugen på att se Ironman och Demand igen, men ett av stona är beräknad till den 11:e så såvida hon inte redan fölat eller ser ut som hon inte är nära så kommer vi kanske inte iväg. Vi får se :) Men jag har sett Ben förut och han är inte enorm. Lätt och långlinjerad dock. Fantastiskt fin galopp, väldigt stor skritt (kunde vara kvickare) och en reglerbar trav. Mycket koncentrerad på ryttaren och ger kraft utan tillstymmelse till hetsighet. Rotspon som du finner på hans möderne är en gammal favorit hos mig, enormt trevliga hästar.

Hur kollade du det? Jag kollade i Horsetelex - bara årgång 2009. Många finns ingen uppgift på hur stora de är men flera var 1,66-1,68 bara och så några på 1,71-1,74. Men upp till 1,75 känns helt okej för mig, dock inte när man börjar landa på 1,80.
@Vingra men du gillar honom annars?

Jo det har jag såklart redan sett men jag har fått en uppgift att han skulle vara så stor som 1,78. Att en hingst är 1,73 är ju inte så konstigt men är den 1,78 då börjar det kännas lite vääl stort. Stoet i fråga är 1,71+ (svår att mäta för hon är rädd för stickan).
Jag har suttit å googlat å kollat saluannonser osv och helt enkelt bara fått uppfattningen att många är åt det större hållet till. Var mer än 2 år sedan nu så vågar inte säga någon procent eller hur stort, men han gick bort för mig på det, men jag vill också gärna ha ner storleken på min märr redan som det är.

Hur stor är stor? :p

Vet du vart den visningen är? Dvs - var finns han?
Eftersom jag också är inne på honom så skulle det ju vara enormt intressant att se honom live. Dock är jag fasiken bortrest när många har sina hingstvisningar. :banghead:
Han finns på Lövsta så där har du iaf två chanser, de har en hingstvisning hemma i sthlm och en nere i skåne:)

Åh, alla dessa val!!!
Hade bestämt mig för att om Crusader Ice blev godkänd skulle jag ta honom. Men sen såg jag Casanova Hästak och gillar hans attityd (den är bra även på CI).
Mitt sto verkar bara skicka med sina avkommor en hoppvilja sen har de alla olika förmåga men de söker hinder. Hon typ är dem inte alls och förärver inte sitt psyke.
Det gör att Baltimore-avkomman har en massa nerv, Bocelli-avkomman är sansad men lite seg och HipHop-avkomman är väldigt ridbar men STOR.
Har en Sibeliusunge på bakning just med baktanken ridbarhet och häst till mig själv.
Stoet är e. Nostradamus - Chapman - Marduk med mamma som var linjeavlad på Gaspari. Men det är hopphästar hon producerar (Baltimoren har vinst o placering i 130) och avkommorna blir alltid över 170 cm.
Stoets exteriör verkar inte heller gå i arv mer än storleken men hon är lång, med grov front o lite gör liten rumpa. Har 8:or på det mesta.

Nån som har koll på Hasards fertilitet tidigare år? Kan bara gå tillbaka till förra året och se statistik och då hade han enbart ett sto på FAI.

Ja fast jag vet inte hur mycket han har startat i själva säsongen. Han har inte heller haft jättemånga ston.
Det kan vara värt ett försök, de hade väldigt förmånlig prissättning på honom och han börjar säsongen tidigt. Jag tror inte att han kommer bli så himla använd i år, tråkigt nog, verkar vara en hingst som flugit lite under radarn (även hos mig).

Det kan vara värt ett försök, de hade väldigt förmånlig prissättning på honom och han börjar säsongen tidigt. Jag tror inte att han kommer bli så himla använd i år, tråkigt nog, verkar vara en hingst som flugit lite under radarn (även hos mig).

Jag har hans syster i avelsboxen så därför har jag lite koll på honom :). Har använt honom själv också å sen har vi gjort några åt andra.

Jag har skaffat mig ett till avels-sto. Hon är idag dräktig med Dirco, själv är hon sv rp e Veronas Gerswin ue Paddock Camargue. Jag har henne på foder idag så jag känner henne väl. Meningen var att hon skulle sättas igång och sedan säljas men jag väljer att köpa henne istället och ha henne kvar i avel hos mig.
Så nu funderar jag ... ska jag lägga ytterligare en hopphingst (swb) på henne eller ska jag välja en dressyrhingst denna gång? Har ni några förslag på dressyrhingstar (swb) som ger mindre? Jag vågar mig inte på något som ger stort.
Jag skulle iof också kunna tänka mig att lägga en rp-hingst på henne. Och med hennes stam kan jag lika gärna välja hopp som dressyr. Både Gerswin och Paddock Camargue har gett mycket avkommor i både hopp och dressyr. Hon själv gjorde ett bra 3-års, rör sig fint och hoppar med bra teknik.
Jag ska betäcka en annan ponny med FS Mr Right - och den skulle kunna passa även henne - men då blir nog avkomman bara en c-ponny.

Ville bara tillägga att jag precis läst Lövstas Villkor!Det var ju en hel bibel och hårda regler när det ialla fall kom till rapportering av 90-dygns dräktighet!

Ville bara tillägga att jag precis läst Lövstas Villkor!Det var ju en hel bibel och hårda regler när det ialla fall kom till rapportering av 90-dygns dräktighet!

Ja jisses O_o jag läste dock inte igenom hela då det är aktuellt med deras hingstar för min del.
Jag har alltid varit noga med att betala allting i tid men nu sist blev det väldigt diffust pga en massa saker så jag hade åkt på denna 90-dygnsavgift oavsett resultat :o:meh:

Nån som har koll på Hasards fertilitet tidigare år? Kan bara gå tillbaka till förra året och se statistik och då hade han enbart ett sto på FAI.

Mitt sto blev dräktig på ett skick. Seminering på igångsprutning efter fölbrunst. Dessutom var det eventuellt lite schabbel med spermaskicket - på det stod det att det var tappat på måndagen hon seminerades på fredagen, men pigga och fina simmare som tillsammans med mitt sto gjorde den brune på min avatar

Liknande trådar

Avel Köpte idag ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas. Visst, nu är hon bara 1.5år gammal men direkt efter treårs ska hon betäckas...
2
Svar
21
· Visningar
3 971
Senast: tramp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.