Hingstfunderingar inför 2017

Warsteiner och hopp skär lite i mina öron ;) men beroende på vart du lägger ribban så kanske Sir Oldenburg kan passa. Ädla ungar med trevligt temperament, han själv är mest hoppstammad men åt multi-hållet. Lämnar bra ihop med rätt ston och jag kan iaf gå i god för temperamentet, har haft god fertilitet tidigare år. Skulle behöva lite mer info om stoet, benställning, vad ligger bakom mer än Warsteiner och hur rör hon sig t.ex., känns som att det är lite lite att gå på för att ge bra tips.
Hade nog velat har mer information, helst en länk till blup.
Men utifrån den informationen du beskriver så hade jag rekommenderat följande:
Luxus - en trevlig hingst som skulle passa in på en trevlig allroundhäst.
Canterbury - också en trevlig hingst som är mer mot hoppning än dressyr, men lämpar sig som allroundhingst.
Contendro I - Om du är ute efter en bättre allroundhäst och är beredd att betala lite mer för hingsten, så är Contendro den ultimata allroundhingsten i mina ögon.
Flambeau - En dressyrhingst som också kan hoppa.
Zafferano - Som flera andra har rekommenderat, han kan passa ditt sto bra utifrån den informationen som vi har fått.

http://www.blup.se/sv-SE/horses/116914-wednesday-34-swb

Vad har du för sto?
Hon är e Zuidenwind - Rousseau - Jazz
född 2011, gjort 3-års men fastnade i boxen och gjorde illa ett bakben. och är nu avelssto. Fått en hingstunge e Bocelli (fin) och är nu dräktig med For Romance I. Jag har köpt en dos Dante Weltino men vill ha en reservplan.
Hon är _mycket_ vaken och behöver en cool hingst. Ca 171cm och rätt så komplett i sin exteriör - hon fick 8,5 på typ och 9 på ben.
Tanken med avkomman är att sälja.

Jag förstår att det är mycket hopp i henne. Du vet kanske att mormors helbror Varro II vann SM i hoppning i början av 60-talet? Morfar Krevad gav främst vackra hästar som kunde ha lite knepigt humör. Hans mamma Ravena tävlades i msv hoppning och lämnade Stanford som kom upp på samma nivå och som lämnade flera svårklasshoppare. Du visste kanske det men jag skriver för att de i tråden som inte känner till mödernet ska förstå att detta med hoppning inte är helt tokigt.

Mitt förslag med rörliga hopphingstar med bra temperament står kvar.

Hon är e Zuidenwind - Rousseau - Jazz
född 2011, gjort 3-års men fastnade i boxen och gjorde illa ett bakben. och är nu avelssto. Fått en hingstunge e Bocelli (fin) och är nu dräktig med For Romance I. Jag har köpt en dos Dante Weltino men vill ha en reservplan.
Hon är _mycket_ vaken och behöver en cool hingst. Ca 171cm och rätt så komplett i sin exteriör - hon fick 8,5 på typ och 9 på ben.
Tanken med avkomman är att sälja.

Benicio låter som klippt och skuren tycker jag :) Eller kanske Franziskus/Fürstenball?

Inga dåliga förslag men vad jag efterfrågade är en svenskstationerad hingst utifall det strular med det frysta på Dante Weltino som jag har köpt.

Ja just det ja, det var det som var den heta potatisen. Då vill du kanske ha hög dräktighet på den också så då faller kanske Dalwhinnie bort? Benetton Dream då om han är på TAI i år? (Jag har för mig att någon nämnde att han skulle vara på färsk under bruks). Du får då Rubinstein x2 i fjärde led. Jag har sälv erfarenhet av att dubbla Rubinstein i fjärde och det har alltid blivit väldigt trevliga och ridbara hästar, och Ben ger ju gott temperament.
Annars hade jag nog tittat en gång åt Dragon Welt's håll. Kanske inte den mest spännande - men där har du temperamentet, ridbarheten och en skritt som kan väga upp stoets. Samt att en fantastisk förmåga för samling ju aldrig är tråkigt. Han tog ju till och med ett par steg i passage här på bruk med TH.

Ja just det ja, det var det som var den heta potatisen. Då vill du kanske ha hög dräktighet på den också så då faller kanske Dalwhinnie bort? Benetton Dream då om han är på TAI i år? (Jag har för mig att någon nämnde att han skulle vara på färsk under bruks). Du får då Rubinstein x2 i fjärde led. Jag har sälv erfarenhet av att dubbla Rubinstein i fjärde och det har alltid blivit väldigt trevliga och ridbara hästar, och Ben ger ju gott temperament.
Annars hade jag nog tittat en gång åt Dragon Welt's håll. Kanske inte den mest spännande - men där har du temperamentet, ridbarheten och en skritt som kan väga upp stoets. Samt att en fantastisk förmåga för samling ju aldrig är tråkigt. Han tog ju till och med ett par steg i passage här på bruk med TH.
Tack för bra tips. Ska ta och kolla lite närmare på Benetton Dream. Men Dragon Welt vill jag inte ha. Fick ingen känsla alls för honom i helgen :(

Nej, det är lite svårt med honom för att föda upp en som honom vore ju helt underbart, men att betäcka med? Jag vet inte.
Nej - konstigt det där med känsla. Rent objektivt var han snygg att se på, maffig och korrekt. Rörde sig superfint och väl förberedd men ändå ... Han är en snygg häst bara ... :crazy::crazy:

Någon här som har koll på hur stora Benetton Dreams avkommor verkar bli? Har lite skilda uppgifter om hur stor han själv är - någon som vet, verkligen vet och inte gissar?

Någon här som har koll på hur stora Benetton Dreams avkommor verkar bli? Har lite skilda uppgifter om hur stor han själv är - någon som vet, verkligen vet och inte gissar?
Jag har suttit å kollat på en massa tyska avkommor till honom o de verkar ha en tendens till att bli stora :( stor anledning till att han föll bort för mig. Finns rätt mkt att se på youtube även.

Jag har suttit å kollat på en massa tyska avkommor till honom o de verkar ha en tendens till att bli stora :( stor anledning till att han föll bort för mig. Finns rätt mkt att se på youtube även.
Hur kollade du det? Jag kollade i Horsetelex - bara årgång 2009. Många finns ingen uppgift på hur stora de är men flera var 1,66-1,68 bara och så några på 1,71-1,74. Men upp till 1,75 känns helt okej för mig, dock inte när man börjar landa på 1,80.
@Vingra men du gillar honom annars?

Enligt BLUP var han 1.73 när han visades vid 10 års ålder i Sverige.
Jo det har jag såklart redan sett men jag har fått en uppgift att han skulle vara så stor som 1,78. Att en hingst är 1,73 är ju inte så konstigt men är den 1,78 då börjar det kännas lite vääl stort. Stoet i fråga är 1,71+ (svår att mäta för hon är rädd för stickan).

Hur kollade du det? Jag kollade i Horsetelex - bara årgång 2009. Många finns ingen uppgift på hur stora de är men flera var 1,66-1,68 bara och så några på 1,71-1,74. Men upp till 1,75 känns helt okej för mig, dock inte när man börjar landa på 1,80.
@Vingra men du gillar honom annars?

Jo det har jag såklart redan sett men jag har fått en uppgift att han skulle vara så stor som 1,78. Att en hingst är 1,73 är ju inte så konstigt men är den 1,78 då börjar det kännas lite vääl stort. Stoet i fråga är 1,71+ (svår att mäta för hon är rädd för stickan).
Har visserligen bara två avkommor som jag känner till men båda är stooora. En till och med från ett litet sto...

Har visserligen bara två avkommor som jag känner till men båda är stooora. En till och med från ett litet sto...

Hur stor är stor? :p

Har nästan bestämt mig för Benetton Dreams, vill se han på visningen först innan jag spikar:p

Vet du vart den visningen är? Dvs - var finns han?
Eftersom jag också är inne på honom så skulle det ju vara enormt intressant att se honom live. Dock är jag fasiken bortrest när många har sina hingstvisningar. :banghead:

Liknande trådar

Avel Köpte idag ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas. Visst, nu är hon bara 1.5år gammal men direkt efter treårs ska hon betäckas...
2
Svar
21
· Visningar
3 971
Senast: tramp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar