Hingstfunderingar inför 2017

Hade jag haft ett sto av modern typ hade jag tittat på I'm Special de Muze (e. Emerald+supermöderne). Comfortuna är en hingst som dyker upp i mitt huvud också. Och är det Caretino-blod du är intresserad av så har du Cooper vd Heffinck som kommer stå i Sverige i år (Caretino-Landlord-Athlet Z).

Tack för input! Jag har sett några avkommor e Comfortuna som ser supertrevliga ut men av någon anledning "klickar" det inte när jag ser honom själv. Cooper vd Heffinck är ju definitivt ett spännande alternativ! Något koll på vad han lämnar för psyke på sina avkommor?

Ang. Si si Senjor är det riktigt kul att se att han blivit A-premierad, har ett sto e honom (u. Barcelona som tävlades av Malin Baryard) som är riktigt fin! :D

Apropå originell så tror jag inte den risken finns längre. Vi har inga hingstar som får flera hundra ston nuförtiden.

Tack för input! Jag har sett några avkommor e Comfortuna som ser supertrevliga ut men av någon anledning "klickar" det inte när jag ser honom själv. Cooper vd Heffinck är ju definitivt ett spännande alternativ! Något koll på vad han lämnar för psyke på sina avkommor?
Jag äger en Comfortuna-bebis. Hingst född -16 e Comfortuna - Heraldik XX - Cor de la Bryere. Han är galet cool. Det jag har märkt hittills är han cool men vaken och verkar mjuk utan att vara mesig. Blir stor.

Jag har så svårt att bestämma mig. Har ett sto e Corland - Calvados som jag ska betäcka i vår. Hon har själv tävlat 145. Tanken med avkomman är att den ska fungera till min dotter som är duktig amatör. Stoet själv är cool i all hantering men lite het på banan/vid ridning. Hon har små hovar, lite sämre bakben, fö rätt fin ext. Hon är själv rätt stor - dryga 172-173cm. Avkomman (om det blir ett sto) ska även kunna fungera i vår avel - mao ha en tillräckligt intressant härstamning.
På min lista finns: Cascadello I, Nintender, Casanova Hästak, Hip Hop, Orlando.
Hon är född 2000 och har tidigare fått två föl innan imp till Sverige. Gick tom förra året men kom då direkt från tävlingsbanorna i full kondition och tunn. Nu har hon vilat i 8-9 månader och är fin i hullet.
Någon som har några spontana tankar?

Hip Hop hade jag röstat för, lämnar ju ofta lite mindre och alla jag har träffat har haft fantastiskt temperament! Även Diarado tycker jag brukar ge avkommor av mindre modell

Går som sagt och funderar vilken hingst jag ska välja till mitt sto e. Sir Donnerhall ue. Di Maggio. Är just nu lite inne på Negro. Är det ngn som har några tankar kring det?

Alla tipsar om Zaladin eller Dalwhinnie, men jag faller inte för dessa hingstar. Kanske är dumt egentligen? Kanske ska man se bortom sina egna preferenser? Toppvalet är Furst Romancier men det verkar så oklart om man kan få tillgång till honom. Hur fungerar eg det, om man bokar honom och så är allt slut? Är det bara börja om med annan hingst då? Måste man isf ta en PS-hingst?

Går som sagt och funderar vilken hingst jag ska välja till mitt sto e. Sir Donnerhall ue. Di Maggio. Är just nu lite inne på Negro. Är det ngn som har några tankar kring det?

Alla tipsar om Zaladin eller Dalwhinnie, men jag faller inte för dessa hingstar. Kanske är dumt egentligen? Kanske ska man se bortom sina egna preferenser? Toppvalet är Furst Romancier men det verkar så oklart om man kan få tillgång till honom. Hur fungerar eg det, om man bokar honom och så är allt slut? Är det bara börja om med annan hingst då? Måste man isf ta en PS-hingst?

Jag tycker inte du skall frångå din magkänsla!
Negro låter väldigt spännande till ett Sir Donnerhall-sto, men jag antar att du tänker golden-cross med att välja Fürst Romancier? Man får inte faktura på hingstavgiften förrän du beställt ditt första skick på hingsten. Skulle du då betala den och sedan behöva mer skick men det blir så att det inte kan ordna fram dem kommer du erbjudas fryst om det finns, eller att byta till en annan hingst i deras program.

Vad är det du vill förbättra? Är hon visad? Hur är hon exteriört? Vad vill du få ut av avkomman? :)

Att lägga en ren dressyr hingst på henne som Revolution eller Bentton Drems även Dragon Welt kom på tal men troligen för liten om jag vill sälja som föl.

På hoppsidan var det Heartbeat.

Vad har du för sto? Jag bläddrade lite i tråden men beslutade sedan att fråga istället. Det var ju lite spridda hingsttips tänkte jag

Jag tycker inte du skall frångå din magkänsla!
Negro låter väldigt spännande till ett Sir Donnerhall-sto, men jag antar att du tänker golden-cross med att välja Fürst Romancier? Man får inte faktura på hingstavgiften förrän du beställt ditt första skick på hingsten. Skulle du då betala den och sedan behöva mer skick men det blir så att det inte kan ordna fram dem kommer du erbjudas fryst om det finns, eller att byta till en annan hingst i deras program.
Du har rätt, man vill ju känna sig förväntansfull efter det kommande fölet. Nyfiken varför du tycker Negro är spännande på ett Donnerhallsto? (Jag har mest tyckt att han var superfin!)Borde man ta hans son Everdale som kanske är lite modernare?
Ja jag tänkte på golden-cross, plus att han är en hingst som tilltalar mig en hel massa! Han får tom godkänt av min självutnämnde expert till sambo.

Vad är det du vill förbättra? Är hon visad? Hur är hon exteriört? Vad vill du få ut av avkomman? :)
Jag vill främst förbättra ridbarheten samt få upp storleken. Hon är visad med följande resultat:
http://www.blup.se/sv-SE/horses/234929-heide-glanza-af-jbp-swb

Hon rör sig nog ngt bättre än resultatet visar men var väldigt spänd vid bedömningen (det där med ridbarheten). 7:a på benen med kommentaren ngt gracil samt ngt utåttåad höger fram:)

Liknande trådar

Avel Köpte idag ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas. Visst, nu är hon bara 1.5år gammal men direkt efter treårs ska hon betäckas...
2
Svar
21
· Visningar
3 971
Senast: tramp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar