Hingstfunderingar inför 2017

Funderar kring hingstval om mitt sto inte blir hel nog för tävling igen efter hagskada.

Har kikat på Cascadello och Casallco till stoet e. Boris van het Kluizebos (Heartbreaker-Carthago) - Montreal - Voltaire. Gillar hingstarna men har inte sett så mycket avkommor. Någon som vet mer? Alt några andra tankar om vad som kan passa? Stoet är ca 172, långbent, modern modell. Försiktig och känslig med mycket hoppning i sig. Har tyvärr bara hunnit tävlat 110 innan skadan. Har aldrig haft föl. Exteriört som sagt fin, hänger något i ett framknä i övrigt korrekt, men bra ben hos hingsten känns viktigt. Även lite mod och inte för mycket "popcorn" i huvudet. :)

Funderar kring hingstval om mitt sto inte blir hel nog för tävling igen efter hagskada.

Har kikat på Cascadello och Casallco till stoet e. Boris van het Kluizebos (Heartbreaker-Carthago) - Montreal - Voltaire. Gillar hingstarna men har inte sett så mycket avkommor. Någon som vet mer? Alt några andra tankar om vad som kan passa? Stoet är ca 172, långbent, modern modell. Försiktig och känslig med mycket hoppning i sig. Har tyvärr bara hunnit tävlat 110 innan skadan. Har aldrig haft föl. Exteriört som sagt fin, hänger något i ett framknä i övrigt korrekt, men bra ben hos hingsten känns viktigt. Även lite mod och inte för mycket "popcorn" i huvudet. :)

Hade jag haft ett sto av modern typ hade jag tittat på I'm Special de Muze (e. Emerald+supermöderne). Comfortuna är en hingst som dyker upp i mitt huvud också. Och är det Caretino-blod du är intresserad av så har du Cooper vd Heffinck som kommer stå i Sverige i år (Caretino-Landlord-Athlet Z).

Hej!
Funderar på om jag ska betäcka mitt sto även i år eller om jag ska avvakta till nästa år..
Men är nyfiken på vad ni skulle rekommendera till henne, hon är av mindre modell e. Don Primero Ue. Edinburg?
Hon är lite bakhög och behöver stärka sin skritt. Hon har mycket bra mentalitet även om hon är en rödhårig dam med lite humör.
Tidigare har jag valt hingstar efter egen magkänsla men är som sagt nyfiken på andras åsikter!
Hon fick 2014 en liten hingst e. Snap Shot som också är mindre i modell än men rör sig trevligt med mycket bra temperamentet. Är på inridning just nu.
I år väntar vi tillökning e. St. Schufro i början av maj.

Årets lista över intressanta hingstar blir bara längre och längre:p Och jag gissar att den kan bli ännu längre då jag för första gången ska få uppleva bruksprovet live i år:banana:

Det är en blandning av svenskstationerat, utlandsstationerat och intressanta hingstar som ska gå bruksprovet i mars. Tror jag måste börja med att bestämma mig om hur mycket pengar jag har råd att "riskera" och vilka egenskaper jag vill prioritera att förbättra. Förutsättningarna är följande, stoet är 11 år e. Cornetto-Maraton 161 cm, ädel men lite kortbent. Det viktigaste att förbättra exteriört är typ och framparti. Hon tog sig på en seminering 2015 som resulterade i en avkomma e. Hemerald 2016. Avkomman är lätt och långbent med jättefin överlinje.

Listan ser ut enligt följande:

Dakar VDL
Ike
Conthallon Rouge
Kannatol
Crusader Ice
Algot (är lite rädd för storleken dock)
Favorit Ask
Dominator Z
Comilfo Plus Z

Kom gärna med tankar och ideér!:)

Årets lista över intressanta hingstar blir bara längre och längre:p Och jag gissar att den kan bli ännu längre då jag för första gången ska få uppleva bruksprovet live i år:banana:

Det är en blandning av svenskstationerat, utlandsstationerat och intressanta hingstar som ska gå bruksprovet i mars. Tror jag måste börja med att bestämma mig om hur mycket pengar jag har råd att "riskera" och vilka egenskaper jag vill prioritera att förbättra. Förutsättningarna är följande, stoet är 11 år e. Cornetto-Maraton 161 cm, ädel men lite kortbent. Det viktigaste att förbättra exteriört är typ och framparti. Hon tog sig på en seminering 2015 som resulterade i en avkomma e. Hemerald 2016. Avkomman är lätt och långbent med jättefin överlinje.

Listan ser ut enligt följande:

Dakar VDL
Ike
Conthallon Rouge
Kannatol
Crusader Ice
Algot (är lite rädd för storleken dock)
Favorit Ask
Dominator Z
Comilfo Plus Z

Kom gärna med tankar och ideér!:)
Ja så trist. Ville använda honom till mitt D-Daysto.
Singular la Silla?

Alltså Orlando i Sverige:love: Hade svårt att tro att det var på riktigt tills jag hittade infon på Tullstorps facebooksida! Han seglar ju givetvis upp i toppen på listan:D

Nu vill jag med ha tips :)

Har ett sto e don romantic
ue uffe korshöjgard (osäker på stavning)

Letar efter en dressyr hingst med kortare rygg å väldigt bra sadel läge! Trevligt temp som inte lämnar vassa avkommor

Stoet är mkt trevlig å rör sej helt okej (snitt 7.5-8) å har bra ben å halsansättning men lite lång rygg å dåligt sadel läge:/

Har kollat på
Sibelius
MR vain
Siri oldenburg
Zafferano

Har ni några mer förslag på hingstar som inte e allt för dyra? Å vill gärna ha levandegöra avgift men inget krav

Idag har jag sett både Triton, Casanova och Lill Cotte Hästak ridna på hinder. Fina hingstar alla tre men Casanovas temperament verkade synnerligen gott, han kändes rätt komplett och gjorde allt väldigt enkelt, det ska bli kul att se honom på bruks.
Triton var den som gjorde störst intryck på mig, han kändes som att han kommer bli super på högre höjder, men jag tror tyvärr inte att han passar nåt av mina ston. Lill Cotte var jättefin men tilltalade mig inte lika mycket som de andra två.

Casanova är fortfarande med i striden än så länge, han gjorde också ett mycket gott intryck.

Hingsten Flambeau...
Har han inte en hel del hoppblod i sig? Tänker främst på Zeoliet och Flemmingh som ligger närmast men även Ferro. Flambeau själv hoppade väl bra på bruks och har startat lite i hoppning. Sett utifrån stammen, skulle ni klassa honom som en s.k multitalang som går att använda inom bägge disciplinerna eller som en renodlad dressyrhingst med hoppinslag bakom?

Hingsten Flambeau...
Har han inte en hel del hoppblod i sig? Tänker främst på Zeoliet och Flemmingh som ligger närmast men även Ferro. Flambeau själv hoppade väl bra på bruks och har startat lite i hoppning. Sett utifrån stammen, skulle ni klassa honom som en s.k multitalang som går att använda inom bägge disciplinerna eller som en renodlad dressyrhingst med hoppinslag bakom?

Även om han säkert hoppar helt ok (är dressyrtant och känner mig inte direkt kvalificerad att uttala mig ang hans talang där), så är väl främsta anledningen till karriärbytet att han helt enkelt inte passade som dressyrhäst..:angel:

Även om han säkert hoppar helt ok (är dressyrtant och känner mig inte direkt kvalificerad att uttala mig ang hans talang där), så är väl främsta anledningen till karriärbytet att han helt enkelt inte passade som dressyrhäst..:angel:
Nä, jag var halvförtjust i hingsten personligen när jag såg honom, och jag gillar inte pappan.. Däremot har jag träffat lite föl efter honom och framför allt ett har fastnat lite extra på näthinnan då det var riktigt trevligt och rörde sig bra. :) Tänker att vissa hingstar lämnar bättre än vad de själva presterar så att säga och sett utifrån stammen borde han kunna användas som multihingst i mina ögon om man inte avlar mot toppen inom någon disciplin för då finns det betydligt bättre alternativ. Men jag är verkligen ingen expert så tar gärna emot andras synpunkter.

Ja, risken är att alla andra tänker likadant :(
Jag är osugen på att ta den hingsten alla andra också tog

Jag brottas också med den känslan... Jag gillar ju egentligen nytt, ungt och spännande... Men en ELIT-premierad hingst kan ju aldrig vara fel... Jag kommer få lov att dra lott för att kunna ta ett beslut:p

Kul att se att Ci Ci Senjor Ask har blivit A-premierad i SWB, han har ju inte så många visade (16 st) och 23 tävlade avkommor , de äldsta födda 2010.

Jag gillar också att vara originell, men tänker använda en populär hingst i år som fick över 60 ston förra året. Jag nöjer mig med att stoet är det enda med den pappan och morfadern, och hennes mamma likaså.

Liknande trådar

Avel Köpte idag ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas. Visst, nu är hon bara 1.5år gammal men direkt efter treårs ska hon betäckas...
2
Svar
21
· Visningar
3 971
Senast: tramp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar