Hingstfunderingar inför 2017

Låter ju strålande! Han är 168 och har blup -0,9 på mankhöjd. Borde jag oroa mig för det med ett sto på 163?
Är väl känt att S Rafael ger blandat både små och stora avkommor och både lättare och grövre, räkna med det men också nästan garanterat 3 fina gångarter och super ridbarhet. Skulle hellre använda honom på ett mindre och nättare sto (som ditt) för att inte riskera få en stor och långsam som jag sett några av. Se även swb:s hingstråd, han anges behöva välbenade och korrekta ston.

Hoppar in i tråden och undrar om ni har tips på hingst :)

Vi funderar på att betäcka mitt förra tävlingssto igen. Hon har en avkomma e Canterbury som är 3 år idag och ser fin ut.
Hon själv är e Graf Quidam (Quidam de Revel) u fullblod/anglo imp Polen. Tävlade internationell fälttävlan med mig och syftet med ev. fölet är fälttävlan för mig och senare ridhäst för min kompis som har stoet idag. Stoet är ca 166, lätt i typen, något lågställd, elastisk gång men har något svårt att hålla ihop kroppen, hoppar fantastiskt, försiktig men modig och har knappt rört en bom eller stannat under alla år som tävlingshäst. Superinställning och fin att rida. Lite nerv men alltid snäll, nedärvt till avkomman som första året var något reserverad och svår men idag verkligen visar stabilt psyke med trygg ledare.

Vi vill alltså behålla storlek, typ/lätthet, inställning, hoppning och gång men bättra på kropp/ridbarhet något.
Hon tog sig inte med Crelido förra gången och vi funderade då också på Chico's Boy men han verkar inte tillgänglig längre?

Jag har fastnat för Cascadello II och Mr Vain. Vad tror ni om dessa två? Har ni några andra tips?

Jag gillar också Cascadello brödrarna och lutar åt att det blir någon av dem i år. Jag har dock inte sett dem live men Cascadello ll tilltalar mig mer, ser ut att vara ädlare än brodern. Däremot är ju C l avkommor äldre och han verkar nedärva sig bra.

Är väl känt att S Rafael ger blandat både små och stora avkommor och både lättare och grövre, räkna med det men också nästan garanterat 3 fina gångarter och super ridbarhet. Skulle hellre använda honom på ett mindre och nättare sto (som ditt) för att inte riskera få en stor och långsam som jag sett några av. Se även swb:s hingstråd, han anges behöva välbenade och korrekta ston.
Tack för input! Hon är korrekt sånär som på ngt utåttåad höger fram, fick dock omdömet gracil. Men hela hon är nätt så det är inte så konstigt.

Såg att dalwhinnie skulle vara i avel i år. Han blev genast en kandidat till mitt sto tills jag såg hans usla dräktighetsprocent. Någon om vet om det finns " speciella omständigheter" eller om det bara är usla simmare?

Såg att dalwhinnie skulle vara i avel i år. Han blev genast en kandidat till mitt sto tills jag såg hans usla dräktighetsprocent. Någon om vet om det finns " speciella omständigheter" eller om det bara är usla simmare?

Dålig på skick men ok på plats tror jag.

Det kan nog stämma som athena säger. Jag har själv kikat på honom lite men oroat mig för dräktighets%. 2015 hade han 3 st på AI och samtliga blev dräktiga. 2014 blev 2/4 på AI dräktiga och iår 1/2. På FAI ser det ju sämre ut. Dock tycker jag det är svårt att göra något generellt på så låga siffror, men jag är en glad amatör och inte lika erfaren på att titta på sådana siffror som många andra.

Har Dalwhinnie tävlat parallellt med aveln hela tiden så kan det ju vara det som påverkar också tänker jag? Tydligen ska han fortsätta tävlas i år också, hade han bara gått i aveln en säsong hade det varit intressant att se om dräktighetsprocenten gick upp. Jag hade absolut kunnat testa honom om jag haft ett sto som passat men isf på AI.

Nu har jag 50 mil till hingsten så det lär bli TAI. Tror inte han tävla parallellt senaste året då han varit skadad.

Såg dock att det inte är någon språngavgift. Betalar först vid dräktighet. Tänkte då att om jag börjat tidigt på säsongen, ger det 2 försök för att sedan byta om det inte funkar. Borde inte det vara en möjlighet?

Jätte fin hingst, som jag tror skulle passa mitt sto. Har även hört att han har ett mycket trevligt temperament. (tar gärna tips på liknande hingstar för att ha som reserv!)

Enligt utsaga så klarar skicken inte riktigt långa transporter i kylt tillstånd, tyvärr.

Nu har jag 50 mil till hingsten så det lär bli TAI. Tror inte han tävla parallellt senaste året då han varit skadad.

Såg dock att det inte är någon språngavgift. Betalar först vid dräktighet. Tänkte då att om jag börjat tidigt på säsongen, ger det 2 försök för att sedan byta om det inte funkar. Borde inte det vara en möjlighet?

Jätte fin hingst, som jag tror skulle passa mitt sto. Har även hört att han har ett mycket trevligt temperament. (tar gärna tips på liknande hingstar för att ha som reserv!)
Jag hade kollat in Springbank II som förhoppningsvis visas på bruks i år. Han är släkt med Dalwhinnie på mödernet (Dalwhinnies mamma har lämnat Springbanks smamma) och har kanonbra stam med Skovens Rafael som pappa. Ser kalasfin ut på filmer. Kanske ett säkrare kort om han godkänns än Dalwhinnie?

Jag hade kollat in Springbank II som förhoppningsvis visas på bruks i år. Han är släkt med Dalwhinnie på mödernet (Dalwhinnies mamma har lämnat Springbanks smamma) och har kanonbra stam med Skovens Rafael som pappa. Ser kalasfin ut på filmer. Kanske ett säkrare kort om han godkänns än Dalwhinnie?
Tack ska kika på honom. Visst finns det en springbank I också?

Har kikat lite på Sibelius, svårt med bra bilder på honom. Han ser dock ut att ha lite långa bakben (kan man ens säga så....?).

Tack ska kika på honom. Visst finns det en springbank I också?

Har kikat lite på Sibelius, svårt med bra bilder på honom. Han ser dock ut att ha lite långa bakben (kan man ens säga så....?).
Springbank I är helbrodern som är såld ner till Helgstrand. Tror ettan visades med 54 poäng eller nåt, riktigt riktigt högt, men var klapphingst så han gick aldrig igenom som hingst.

Angående Sibelius bakben vet jag inte om de är så värst långa, han fick väldigt jämna poäng och fina omdömen på bruks. Dock har han inte haft jättehög fertilitet på skick hit till östkusten. En kompis försökte 3 gånger med honom förra sommaren och fick inte dräktigt, bytte till Mr Vain och det tog sig direkt. Vi kanske bara har haft otur men jag hade nog helst kört AI på honom med.

Springbank II har blivit uttagen till Herning och står hos Helgstrand för matchning så lär inte gå det korta svenska bruksprovet som inte är godkänt nån annanstans. Men blir han godkänd i Herning och gör deras 14dagarsprov med tillräckliga poäng ligger världen inkl SWB för hans hovar . Rätt goda utsikter efter hur han ser ut på film.

Ang Sibelius, fick krångelsto som tagit hela somrarna på sig tidigare dr på ett skick i första brunst med honom, skick halva Sverige.

Liknande trådar

Avel Köpte idag ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas. Visst, nu är hon bara 1.5år gammal men direkt efter treårs ska hon betäckas...
2
Svar
21
· Visningar
3 971
Senast: tramp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar