Hingstfunderingar inför 2017

Var med på PS resa dit för ett par år sedan, vi tyckte det var bra men för ej hästintresserad vet jag faktiskt inte?
Han fattar ju att det blir mycket häst liksom, men jag tänker jämförelsevis med vårt svenska bruksprov som verkligen är ett evenemang för de redan insatta. Tänker mer om det finns nån mässa och lite vettiga matställen där man kan gå och äta osv?

Han fattar ju att det blir mycket häst liksom, men jag tänker jämförelsevis med vårt svenska bruksprov som verkligen är ett evenemang för de redan insatta. Tänker mer om det finns nån mässa och lite vettiga matställen där man kan gå och äta osv?

När vi var där fanns det liten mässa (som man gick igenom på en kvart), helt ok matställen, där vi åt vart det typ 10 olika sorters schnitzel :p Och massa öl såklart ;)

Någon här som sett Cascadello brödrarna? Jag har fått upp ögonen för dem. Cascadello ll tilltalar mig mer av det lilla jag sett, trevlig typ och rör sig bra. Däremot har jag sett många fina avkommor e. Cascadello l och han verkar nedärva sig bra.

@Ottisen Zafferano var mätt 1.66 som 3-åring , han kan växa mycket ännu. Och med en far på 1.76 kan han mycket väl lämna en del stora avkommor.
Temptation fick bara en sjua på temperamentet på sitt danska hingstprov
"Hingsten har god ædelyst og god foderudnyttelse, men er lidt urolig i stalden. Temperamentet er jævnt godt med en stærk karakter. I den daglige træning har hingsten lidt svingende arbejdsvilje og er til tider for energisk."
Tack Kicki, du är som en uppslagsbok!
Läste att Zafferano hade bra temperament så han kanske kan vara med på listan då:) andra på listan är just nu furst romancier, furst jazz, Skovens Rafael, benetton dream och st Erik (tack vare temperament). Borde man ta bort ngn av dem pga temperament?

Gillar Skovens Rafael , han fick en nia på temperamentet på sitt 35-dagars test
"Træningsbeskrivelse: En hingst med særdeles gode manerer på stald. Har god ædelyst og god foderudnyttelse. Hingsten har et særdeles godt og ukompliceret temperament og en særdeles god karakter. Hingsten arbejder meget energisk og særdeles villigt og opmærksomt, med stor gålyst. En særdeles ridelig hingst, der altid yder sit bedste i det daglige arbejde. Hingsten arbejder særdeles godt i alle gangarter, med særdeles godt sving, god smidighed og balance. Hingstens dressuranlæg er særdeles gode. Hingsten springer villigt, uden den store kapacitet og teknik. Hingstens springegenskaber er under middel. Hingsten har udviklet sig positivt under prøven.
Prøven er bestået i dressurdisciplinen."
Har nog aldrig sett ordet særdeles användas så många gånger i en dansk hingstbeskrivning :)

Tjurar som fasen för att jag inte har något dressyrsto att betäcka i år... (jag som inte skulle betäcka _alls_ för några veckor sedan). Nu känner jag istället att jag är förbannad över att jag inte har fler ston när det finns så många fina hingstar att välja bland. T.ex. är jag vansinnigt sur över att jag inte får möjlighet att använda Contendro I för stoet som jag skulle kunna lägga honom på är redan bestämd att gå till en annan. Får försöka trösta mig med att _om_ den hingsten mot förmodan inte skulle bli godkänd så kanske jag kan ha Contendro som plan B.

Mvh hon som bara var tvungen att gnälla av sig...

Tjurar som fasen för att jag inte har något dressyrsto att betäcka i år... (jag som inte skulle betäcka _alls_ för några veckor sedan). Nu känner jag istället att jag är förbannad över att jag inte har fler ston när det finns så många fina hingstar att välja bland. T.ex. är jag vansinnigt sur över att jag inte får möjlighet att använda Contendro I för stoet som jag skulle kunna lägga honom på är redan bestämd att gå till en annan. Får försöka trösta mig med att _om_ den hingsten mot förmodan inte skulle bli godkänd så kanske jag kan ha Contendro som plan B.

Mvh hon som bara var tvungen att gnälla av sig...
Gnäll på men droppa dina dressyrfavoriter också:)

Gillar Skovens Rafael , han fick en nia på temperamentet på sitt 35-dagars test
"Træningsbeskrivelse: En hingst med særdeles gode manerer på stald. Har god ædelyst og god foderudnyttelse. Hingsten har et særdeles godt og ukompliceret temperament og en særdeles god karakter. Hingsten arbejder meget energisk og særdeles villigt og opmærksomt, med stor gålyst. En særdeles ridelig hingst, der altid yder sit bedste i det daglige arbejde. Hingsten arbejder særdeles godt i alle gangarter, med særdeles godt sving, god smidighed og balance. Hingstens dressuranlæg er særdeles gode. Hingsten springer villigt, uden den store kapacitet og teknik. Hingstens springegenskaber er under middel. Hingsten har udviklet sig positivt under prøven.
Prøven er bestået i dressurdisciplinen."
Har nog aldrig sett ordet særdeles användas så många gånger i en dansk hingstbeskrivning :)
Låter ju strålande! Han är 168 och har blup -0,9 på mankhöjd. Borde jag oroa mig för det med ett sto på 163?

Gnäll på men droppa dina dressyrfavoriter också:)
Svårt o säga nån generell favorit men Total Hope tilltalar mig mycket. Även Skovens Rafael, Dalwhinnie och Springbank-bröderna, men det är för att de har liknande stam som mitt sto. Hade hon inte blivit dålig så var planen att betäcka henne med Florencio I i vår. :)

Svårt o säga nån generell favorit men Total Hope tilltalar mig mycket. Även Skovens Rafael, Dalwhinnie och Springbank-bröderna, men det är för att de har liknande stam som mitt sto. Hade hon inte blivit dålig så var planen att betäcka henne med Florencio I i vår. :)
Vad tråkigt med din häst? Vad är det som hänt med henne?

Vad tråkigt med din häst? Vad är det som hänt med henne?
Hon lyckades skada ett framben i höstas efter ett förmodat hagrace. Vi vet inte exakt vad det är för hon hade behövt CT-skanna benet men antagligen nån form av rejäl mjukdelsskada. Till råga på allt fick hon belastningsfång innan nyår, antagligen då hon avlastar p.g.a skadan och den extra tyngden då hon är dräktig ihop med hårt underlag i hagen.
Så hon ska inte betäckas om till våren som planen var från början. :)

Hon lyckades skada ett framben i höstas efter ett förmodat hagrace. Vi vet inte exakt vad det är för hon hade behövt CT-skanna benet men antagligen nån form av rejäl mjukdelsskada. Till råga på allt fick hon belastningsfång innan nyår, antagligen då hon avlastar p.g.a skadan och den extra tyngden då hon är dräktig ihop med hårt underlag i hagen.
Så hon ska inte betäckas om till våren som planen var från början. :)
Fy vad de kan hitta på. Hoppas hon kan bli bra iaf!

Kom över en film på min 07-a's avkomma född 2012 e. Cajus, och det ser ut som att mitt sto nedärver lite fart och fläkt... :angel: (inte helt otippat). Avkomman hoppar i övrigt super, fick raka 9-or och vann sitt danska "egnethetstest" samt blev placerad i DRFs 4-års final. :D :love:

Så - iom att jag funderar över att betäcka med Jaguar Mail så småningom (vet inte om det blir i år, just nu rids hon och ska tävlas är tanken) - är det någon som känner till hur hans avkommor brukar bli i temperamentet? Jag har inte träffat någon "live", men utifrån filmar jag sett verkar dom relativt lugna och sansade? Vill inte riskera att lägga krut på dynamit, så att säga... ;)

Kom över en film på min 07-a's avkomma född 2012 e. Cajus, och det ser ut som att mitt sto nedärver lite fart och fläkt... :angel: (inte helt otippat). Avkomman hoppar i övrigt super, fick raka 9-or och vann sitt danska "egnethetstest" samt blev placerad i DRFs 4-års final. :D :love:

Så - iom att jag funderar över att betäcka med Jaguar Mail så småningom (vet inte om det blir i år, just nu rids hon och ska tävlas är tanken) - är det någon som känner till hur hans avkommor brukar bli i temperamentet? Jag har inte träffat någon "live", men utifrån filmar jag sett verkar dom relativt lugna och sansade? Vill inte riskera att lägga krut på dynamit, så att säga... ;)

Min Jaguar Mail från sto med ganska mycket sprak i var väldigt cool. Lite väl för min smak :angel:

Har lite filmer på honom här

Just det @Gabby_Ossi din var en av dom jag tänkte på! :up:

Men skulle vilja försäkra mig att det är så dom "brukar" bli... :) Behövs kanske inte stencoola, men iom att Almèblodet finns bakom så är jag lite på min vakt.. :angel: Vill inte ha en hispig, egensinnig turbo utan broms... :p

Men skulle vilja försäkra mig att det är så dom "brukar" bli... :) Behövs kanske inte stencoola, men iom att Almèblodet finns bakom så är jag lite på min vakt.. :angel: Vill inte ha en hispig, egensinnig turbo utan broms... :p
Jag har en bekant som har en JM avkomma och han är cool. Han går ft, är dessutom inkörd och har gått med släde och bjällerklang denna vinter. :D

De Jaguar Mail avkommorna som jag har haft i utbildning har alla varit jätte enkla med lugnt temperament.

Hade inte riktigt koll på om du sett honom eftersom det var några år sedan han figurerade här :p

Har iaf ridit ytterliga två JM-avkommor (dock inte jag på filmerna), den första var av lite känsligare typ att rida in men är "normal" nu och den andra har varit cool hela tiden (minns jag rätt kom den dock inte till oss förrän efter inridning).

Liknande trådar

Avel Köpte idag ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas. Visst, nu är hon bara 1.5år gammal men direkt efter treårs ska hon betäckas...
2
Svar
21
· Visningar
3 971
Senast: tramp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.